ŠKODA Octavia on nauttinut jo vuosia kansan suosiosta. Tämä asettaa uutuudelle erittäin korkean riman.

Parkkipaikalla odottava farmarikorinen neljännen sukupolven Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 Style Launch Edition DSG Autom. on tunnistettavasti moderni merkin edustaja – toki uutuudestakin on saatavilla myös Liftback. Akseliväli on molemmissa sama 2 686 millimetriä ja pituus 4 689 millimetriä, joten Combin etu on koon sijaan käytettävyydessä.

Kapeat ajovalot korostavat keulan leveämpää ilmettä.

Edeltäjään verrattuna uusi malli näyttää puhdaslinjaisemmalta ja kori on virtaviivaisempi kapeine ajovaloineen. Leveyttä on tullut 15 millimetriä lisää ja pituutta korimallista hieman riippuen noin 20 millimetriä – samalla, kun ilmanvastuskerroin on laskenut lukemiin 0,25 (Liftback) ja 0,27 (Combi). Tätä auttavat Combissa myös matalammat, integroidut kattokaiteet, joiden huomaamattomuutta arvostaa varsinkin silloin, kun ne tiedostaa.

Ensiksi luodaan Škoda Connect -tili, aivan kuten auton ostaja tekisi luovutuksen yhteydessä automyyjän kanssa. Näin voin mm. tarkistaa puhelimesta auton sijainnin, kulutushistorian tai polttoaineen riittävyyden seuraavalle matkalle ja ennen kaikkea asettaa auton esilämmityksen etänä vakiovarusteista polttoainekäyttöistä lisälämmitintä hyödyntäen.

Keskimittainen mies saa ajoasennon ja peilien säädöt hetkessä hyväksi istuimen asetusten tallentuessa näppärästi valittuun muistipaikkaan. Style Launch Edition -varustelun mukana tulevan värillisen tuulilasin heijastusnäytön sijainti on säädettävissä, joten se on sopiva kaikille kuljettajille. Tämä näyttää mm. nopeuden, avustinjärjestelmien tilan, navigoinnin ohjeet ja liikennemerkit varoituksia myöden. Juuri sen enempää ei tässä kohti kajota säätöihin, sillä mieli tekee jo tien päälle.

Ensimatka

Pian Octavia liikkuu Länsiväylää Style-varustelun mukautuvan vakionopeudensäätimen avulla. Ensimmäinen huomio on pehmeys, jonka läpi vain kaikkein terävimmät sudenkuopat tuntuvat. Kulussa on jotain ison auton tuntua.

Länsiväylän päättyminen johdattaa Helsingin keskustaan, jossa Octavia kutistuu tuntuen suorastaan sirolta. Suuret sisätilat huomioiden sen sijoittaminen kapeilla kaduilla on hämmentävän helppoa ja tuntuu kuin autosta olisi löytynyt toinen luonne.

Koeajossa on 150-hevosvoimainen 2-litrainen dieselmoottori 7-portaisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Voimalinja toimii sulavasti suuremmalta tieltä koko kaupungin läpi kotipihaan asti eikä voimaa kaipaa lisää liikenteeseen liityttäessäkään. Palaamme tähän kuitenkin vielä myöhemmin, mutta kurkistetaan ensin voimalinjavaihtoehtojen pariin.

Ensi alkuun tarjolla on tämän automaattivaihteisen version lisäksi kaksi manuaalivaihteista voimalinjaa. Yksi on 150-hevosvoimainen 1.5 TSI -bensiinimoottori ja toinen on 115-hevosvoimainen 2.0 TDI -dieselmoottori. Näiden lisäksi tarjolle tulee myöhemmin mm. 1.0 TSI -bensiinimoottori, lataushybridimallit Octavia iV ja 245-hevosvoimainen RS iV ja kaasukäyttöinen Octavia G-TEC, eikä nelivetoversioitakaan ole unohdettu. Kannattaa kysäistä kaivatun yhdistelmän perään lähimmältä jälleenmyyjältä, sillä mallisto laajenee tuntuvasti.

Varustetasoja on aluksi kaksi: Ambition Launch Edition ja Style Launch Edition (myöhemmin jutussa Ambition ja Style). Molemmat ovat monipuolisia ja edullisemmassakin on kattava varustelu. Eihän kyseessä olisi Škoda ilman runsasta vakiovarustelua.

Sisätilojen päivityksistä huomaa heti selvästi soljuvamman uuden muotokielen ja sekä mittariston että tietoviihdejärjestelmän suuret näyttöpinnat.

Toinen tutustuminen

Ennen toista ajomatkaa on aika tutustua tarkemmin uutuuden ohjaamoon. Vakiovarusteluun kuuluu avaimeton kulku kaikkien ovien kautta ja auton avaimeton käynnistys, joten avainta ei tarvitse tälläkään kertaa kaivaa taskusta.

Moderni, 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu Virtual Cockpit -mittaristo on vakiovaruste. Se tarjoaa neljä eri mittaristonäkymävaihtoehtoa: Basic, Classic, Navigointi ja Kuljettajan avustinjärjestelmät.

Näitä voi muokata edelleen omaan makuunsa esimerkiksi reunoilla näkyviä lisätietoja valitsemalla. Mittaristoon saa samaan aikaan näkyviin esimerkiksi navigoinnin kartalla, keskikulutuksen, hetkellisen kulutuksen, vakionopeussäätimen asetuksen sekä ajonopeuden.

Mittariston edessä on uusi vakiovarusteinen lämmitettävä nahkainen kaksipuolainen monitoimiohjauspyörä rullattavilla säätimillä. Sisätilojen päivityksistä huomaa heti selvästi soljuvamman uuden muotokielen ja tietoviihdejärjestelmän suuren kosketusnäyttöpinnan.

Style-varustelun 10-tuumaisella näytöllä varustetun tietoviihdejärjestelmän toteutus on onnistunut ja se tukee myös eleohjaohjausta. Näytön alta löytyy kosketusliukusäädin.

Ambitionissa tietoviihdejärjestelmä on 8,25-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu Swing-audiojärjestelmä ja Style-varustelussa 10-tuumaisella näytöllä varustettu Columbus-navigaatiojärjestelmä. Viimeksi mainittu tarjoilee myös eleohjauksen ja näytön alla sijaitsevan kosketusliukusäätimen, joista jälkimmäisellä hallitaan äänenvoimakkuutta yhdellä sormella liu’uttamalla ja kahdella sormella voi muuttaa navigaattorin karttojen mittakaavaa.

Kokonaisuuden toteutus on onnistunut, sillä ilmastoinnin säädöt on lukittu näytön alalaitaan. Esimerkiksi lämpötila on säädettävissä aina yhdellä painalluksella valikoiden selaamisen sijaan. Style-varustellussa Octaviassa on mahdollisuus sisätilojen tunnelmavalaistuksen värin valintaan kahdelle eri alueelle erikseen, joten säädän jalkatilaan sinisen sävyn ja oviin punaisen.

Uusi Octavia on ensimmäinen Škoda, jossa on minimalistinen, sähköisesti käskyt välittävä Shift by Wire -vaihteenvalitsin automaattivaihteiston yhteydessä. Älypuhelimen langaton lataus löytyy matkapuhelinlokerosta vaihteenvalitsimen edestä ja on vakiovaruste, kuten myös Android Auto- ja Apple CarPlay -tuki, joista jälkimmäinen myös langattomana.

Kaivan piuhan Android-puhelimeni kytkemiseksi, kun käyttöjärjestelmän kymmenennen version myötä Android Auto nauttii virallista tukea vihdoin myös Suomessa. Autossa on viisi usb-c-paikkaa, joista kaksi puhelinsignaalin vahvistimella varustetun matkapuhelinlokeron vieressä, kaksi takapenkkiläisten ulottuvilla ja viimeinen sisätaustapeilin juuressa esimerkiksi autokameraa varten. Näihin saa tarvittaessa myös vanhemman usb-liittimen kiinni edullisen adapterin avulla.

Google Mapsista ratkotaan reitti ruudulle ja Spotify saa soittaa sopivaa musiikkia. Molemmat toistuvat tietoviihdejärjestelmän 10-tuumaisella näytöllä ja käyttö on matkapuhelimesta totutusti helppoa. Reitin voi suunnitella etukäteen Google Mapsissa, jolloin navigointi on valmiina heti, kun puhelin yhdistetään auton järjestelmään. Sama onnistuu myös Škoda Connect -sovelluksen kautta.

Moderni Virtual Cockpit -mittaristo on vakiovaruste ja tarjoaa muokattavissa olevia mittaristonäkymävaihtoehtoja jokaiseen makuun.

Matkaan moottoritielle

Kyseessä on kevään ensimmäinen kesärenkain kengitetty auto ja silti sen matala melutaso miellyttää moottoritiellä. Renkaat pyörivät alla Style-varustelun vakiokoossa (17-tuumaa) siivosti kesänopeuksista ja Lahden moottoritien karkeasta pinnasta huolimatta.

Octavia tuntuisi etenevän perheautolle soveliaasti muutenkin mukavuuden ehdoilla, jonka edut korostuvat maantienopeuksien alapuolella. Moottoritien suurissa heitoissa esiintyy jopa pehmeälle asetukselle säädettyä ilmajousitusta muistuttavaa tunnetta.

Pehmeydestä joissain tilanteissa tinkimistä kaipaava voinee katsella lisävarusteena saatavan 15-portaisesti säätyvän ja mukautuvan DCC-alustan suuntaan, joka laskee maavaraa 10 millimetriä. Tarjolla on myös 15 millimetriä madaltava Sport-alusta tai toiseen suuntaan haluttaessa huonon tien paketti 15 millimetriä korotetulla maavaralla.

Perillä määränpäässä paikallisen pienyrittäjän tuotteet on ladottu huteran pahvipohjan päälle, joten molemmat kädet ovat varattuna ja kallis lasti vaarassa. Saan tavaratilan auki heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla, sillä tämäkin on nyt vakiovaruste sekä Style Liftbackissa että Combissa. Aukeava tavaratila on ihastuttavan hulppea: Combissa on tilaa 640 ja Liftbackissa 600 litraa. Tölkkilaatikko sujahtaa tavaratilan pohjalla olevan verkon alle ja pysyy siellä paluumatkan ajan.

Ulkomittojen kasvu kerryttää runsasta takajalkatilaa. Reisituki on esimerkillinen aikuisellekin.

Takatilat testiin

Koronaviruspandemian takia autoa ei sullota täyteen matkustajia, vaan tiloja arvioidaan kaksin vaimon kanssa. Takapenkillä näyttää kyllä tilaa riittävän.

Istuinlämmitys on ostettavissa myös takapenkkiläisille. Takana istuville tarjotaan kuljettajan selkänojasta löytyvien perinteisempien taskujen lisäksi myös kännykkätaskut ja erityisesti lapsiperheille saattaa olla tärkeä tieto, että takamatkustajille on nyt saatavissa himmennysverhot.

Ulkomittojen kasvua on siirretty osin takajalkatilaan, joka on jo reilu normaalimittaisen aikuisen miehen takana istuttaessa. Takana istuvan kengät mahtuvat myös mukavasti etuistuimen alle, vaikka kuljettaja on säätänyt penkkinsä alimpaan asentoon. Reisituki on takaistuimella ihailtava aikuisellekin.

Koeajoyksilön lisävarusteinen panoraamalasikatto rajoittaa takamatkustajien pääntilaa, mutta silti sitä riittää ainakin 180 senttimetriselle aikuiselle ja ilman lisävarusteista lasikattoa oletettavasti selvästi pidemmällekin. Kaksi 180 senttimetristä aikuista mahtuu istumaan Octaviassa peräkkäin ongelmitta.

Yksin tai kaksin takana istuttaessa voidaan hyödyntää leveää mukitelinein varustettua käsinojaa, jonka kautta avataan myös vakiovarusteinen suksiluukku. Takaistuimet kaatuvat kahdessa osassa 60/40 ja ne ovat kaadettavissa myös tavaratilan kautta 1 700 litran vetoisuuden saavuttamiseksi. Lisävarusteisella tavaratilan välipohjalla saa poistettua tavaratilan ja kaadettujen selkänojien välisen kynnyksen.

Pienen takapenkkijumpan aikana ei tule kuuma, sillä lisähintainen kolmialueilmastointi tarkoittaa takapenkkiläistenkin voivan valita itse juuri heille sopivan lämpötilan. Lisäksi tässä on niin sanottu älyilmastointi, jolla automaatti-ilmastoinnin toimintaa voi ohjata itselle mieleiseen makuun kuten pitämään jalat joko viileänä tai lämpimänä ilmastoinnin muun automaattisen toiminnan ohessa.

Lisävarustelistalta valittava panoraamalasikatto tekee tilasta entistäkin avaramman ja valoisamman. Sen ohjaaminen tapahtuu hipaisukytkimillä.

Turvassa pimeässä

Pimeä ehtii yllättää ennen paluuta. Se on oikeastaan hyvä, sillä näin tulee huomattua mukautuvat Matrix LED -matriisiajovalot, joissa kummassakin valomoduulissa on 22 erikseen ohjattavaa lediä halutun valokuvion tuottamiseen.

Näkyvyys on tärkeää, sillä kukaan ei halua kokeilla kattavaa turvavarustelua. Näihin lukeutuu muun muassa kuljettajan ohjausliikettä kasvattava törmäyksen väistöavustin, kaista-avustin, kuljettajan vireystilan tunnistusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella sekä jatkotörmäyksiä estävä jarrutusjärjestelmä.

Style lisää edellä mainittuihin vielä kaistanvaihtovaroittimen, oven avausvaroittimen, peruutusvaroittimen, ruuhka-avustimen ja hätätila-avustimen. Vireystilan valvontaa ei nyt tarvita, sillä mutkatiepätkällä tulee todettua hyvä perusajettavuus ohjausta ja auton reagointia myöden.

Kotimatkalla on kipaistava vielä kaupan kautta ja samalla tulee jälleen hyödynnettyä muutamaa tavaratilan neljästä kassikoukusta. Yksittäiset pienemmät ostokset päätyvät tavaratilan oikealla sivustalla sijaitsevaan verkkopussukkaan, joka on osa vakiovarusteista SigmaQuick-tavaraverkkojärjestelmää.

150-hevosvoimainen dieselmoottori selvisi koeajosta kauniilla keskikulutuslukemilla ja sen vääntö teki liikkumisesta vaivatonta.

Kevyellä kulutuksella

Autoa palauttamaan lähtiessä on viileä keli, joten vakiovarusteinen ohjauspyörän lämmitys auttaa muutakin kuin mieltä. Lisävarustelistalta olisi ollut hankittavissa myös rei´itetyllä nahalla päällystetyt AGR-sertifioidut Ergo-istuimet, joissa on ilmastointi ja hierontatoiminto. Vakiovarusteisetkin istuimet olivat muutaman sadan kilometrin päivämatkoilla erittäin miellyttävät.

Vielä on suoritettava tankkaus, jotta ajotietokoneen kulutuslukemille saadaan vahvistus. Koko koeajon aikana on kulunut keskimäärin 4,6 litraa dieseliä 100 kilometriä kohden paljon kaupunkiajoa ja myös moottoritietä kesänopeuksilla sisältäneellä tankillisella.

Octavia muuten rullaa mielettömän kevyesti. Tämän 150-hevosvoimaisen dieselin ja kaksoiskytkinautomaattivaihteiston suunnittelussa liikkumisen sulavuus tuntuu olleen etusijalla, mutta kulutus on kiitettävästi kurissa.

Palauttaessani avaimet jään vielä miettimään, kuinka usein autotoimittajien arviot kohtaavat kansan ostopäätökset. Octaviasta on helppo olla yhtä mieltä. Mikäli uusi Octavia ei enää tänä vuonna ehdi nousta myydyimmän automallin paikalle, niin viimeistään ensi vuodelle sitä voidaan odotella. Tällä Suomi tulee liikkumaan ja hyvä niin.