Vasta ajokortin saanut 18-vuotias on yleensä aika hermostunut ajaessaan autoa isän istuessa vieressä. Tällä kertaa hermostunut olikin isä. Miksi? Koska ratissa on Kalle Rovanperä, ŠKODA Motorsportin nuorin kuljettajalahjakkuus.
En ole ikinä ollut näin onnellinen!”, hehkuttaa Kalle Rovanperä, suorastaan liikuttuneena, kun katsoo Harri-isänsä pujottautumista vanhan WRC-ralliautonsa kuljettajan paikalle, vielä kerran, nyt 12 vuoden jälkeen.
ŠKODA Motorsportin testirata syvällä tšekkiläisessä metsässä todistaa ainutlaatuista tilaisuutta. Harri Rovanperä ajoi ŠKODA FABIA WRC -autolla vuoden 2006 rallin maailmanmestaruussarjassa. Nyt hän on paikalla poikansa Kallen kanssa.
Kalle voitti viime kaudella kaksi WRC 2 -kisaa tehdastallin ŠKODA FABIA R5 -autolla ja juhlisti täysi-ikäiseksi tulemistaan sijoittumalla WRC 2 -luokan kauden lopputuloksissa kolmanneksi.
Tällaista perheen sisäistä kaksintaistelua ei usein nähdä! ŠKODA tarttui tilaisuuteen ja pisti kahden sukupolven ralliautot ja rallikuljettajat kisaamaan toisiaan vastaan.
Rallinajoa 120 prosentilla
Kalle alkoi ajaa autolla ennen kuin oppi kertolaskun. Ikäisensä pojat leikkivät vielä Matchbox-leluautoilla, kun hän jo heitteli aitoa ralliautoa luistoihin lumisilla metsäteillä.
Isä-Harri on ollut Kallen rallimentori jo pojan lapsuudesta alkaen. Kun heitä katselee, ei voi olla huomaamatta, että he ovat aidosti kumppaneita. Nyt heillä on ensimmäinen tilaisuus ajaa yhtä aikaa autoja, jotka he ovat tehneet tunnetuiksi kuuluisilla ralliteillä.
“Olin vasta pikkupoika, kun isä ajoi rallia, joten en niistä ajoista paljoa muista. Ehkä juuri siksi nautin tästä mahdollisuudesta päästä ajamaan hänen kanssaan yhdessä. Oli upeaa katsoa, miten isä vei autoa, haki rytmiä, keskittyi tiukemmin ja kiihdytti vain menemään. Mentiin kuin oikeassa rallissa. Olen niin iloinen hänen puolestaan”, Kalle sanoi seisoessaan radan vieressä lämmittelykierrosten aikana, kannustaen isäänsä ja jännittäen.
Harri Rovanperä kotiutui nopeasti vanhaan WRC-autoonsa ja vauhtia löytyi.
Varsin nopeasti kävi ilmi, että vaikka Harri Rovanperän edellisestä kerrasta WRC-ralliauton ratissa on kulunut 12 pitkää vuotta, hän ei ole unohtanut miten ajetaan.
“Vuosia on kulunut monta, ja olosuhteet täällä ovat todella haastavat, muistuttavat paljon Monte Carloa. Silti aloin päästä sisään jo muutaman kierroksen jälkeen, ajamisen tuntuma palasi. Sitten kun ajoimme kellotetut kierroksemme, kokemus oli mahtava”, isä-Rovanperä kuvailee.
Hänen upeat luistatuksensa mutkiin jäisillä metsäteillä osoittivat kiistatta, että hänellä on edelleen jäljellä se, mitä kutsutaan sisuksi – suomalainen käsite sitkeydelle, päättäväisyydelle ja rohkeudelle. Samaan aikaan kävi myös ilmiselväksi kuka todellinen rallikuljettaja nyt on: jokaisen harjoittelukierroksen jälkeen Kalle antoi isälleen neuvoja parhaista ajolinjoista eri mutkiin, neuvoi oikeat jarrutuspaikat ja ne kohdat, joissa avataan kunnolla, painetaan kaasupoljin lattiaan ja otetaan autosta kaikki irti.
Kummallekin hieman vieraaseen tapaan he molemmat kokeilivat myös, miltä istuminen kartanlukijan paikalla tuntuu, ja siitä heille jäi hyvin erilaiset tunnelmat.
“En yleensä istu vieressä, ja jos siihen joudun, pelkään aina. Mutta isän kanssa tunsin oloni turvalliseksi. Tiesin, ettei hänen kanssaan voi tapahtua mitään pahaa. Hän ei tekisi mitään, mikä voisi olla meille vaaraksi”, Kalle tunnusti oltuaan FABIA WRC -auton kyydissä ja osoitti siten lujan luottamuksen isänsä taitoihin.
Sen sijaan isä-Harri näytti huomattavasti levottomammalta noustessaan pois FABIA R5:n oikealta etuistuimelta. “Tämä oli minulle hiukan erilaista. Luotan tietenkin Kallen osaamiseen, mutta hän ajoi hirvittävän lujaa… Ei nyt niin, että olisin alkanut voida pahoin, mutta en minä kyllä ihan täysin nauttinutkaan. Kalle sanoo, että hän ajoi 80-prosenttisella vauhdilla, mutta minusta se tuntui 120-prosenttiselta menolta”, Harri naurahtaa.
Entä miten hän vertaa näillä kahdella autolla ajamista? “R5-auton setup on erittäin täsmällinen, moottorin tehokäyrä on todella lineaarinen ja ennustettavissa. Siksi myös autoa pitää ajaa hiukan eri tyylillä kuin mihin minä aikanaan totuin. Minusta siinä on se suurin ero”, Harri tiivistää ja Kalle myötäilee nyökkäillen.
Pitkä matka huipulle
Siinä missä Kalle alkoi toden teolla hioa ajamista jo nuorena ja aloitti kuljettajauransa erittäin varhain, Harrin tarina on aivan erilainen.
“Minä olin nuorena enemmän kiinnostunut hiihtämisestä; rallin ajamiseen siirryin paljon myöhemmin. Olin 22-vuotias, kun olin katsomassa rallikisaa ystäväni kanssa. Pohdimme, että sehän näyttää aika helpolta ja että ehkä meidänkin pitäisi kokeilla.
Kalle puolestaan taisi olla siinä kymmenen vanha, kun hän tuli ja sanoi haluavansa yrittää päästä ralliuralle”, Harri kertoo kummankin uran alkuvaiheista.
Monen vuoden kovan työn tulokset on nyt helppo nähdä. Viime kaudella ensimmäistä vuottaan ŠKODA Motorsportin kuljettajana ajanut Kalle Rovanperä auttoi tehdastallin WRC 2 -luokan kolmoisvoittoon. Kalle sijoittui kolmanneksi, kun toiseksi ajoi vuoden 2017 WRC 2 -mestari Pontus Tidemand ja voittoon Jan Kopecký.
Hallitsevalla mestarilla on nuoresta tallikaveristaan vain ylistävää sanottavaa. “Kalle pärjää hienosti, hän on ikäisekseen erittäin edistyksellinen ja kypsä kuljettaja. Jonain päivänä hänestä tulee maailmanmestari”, Kopecký arvioi.
Ja tässä tulee mielenkiintoinen yksityiskohta: pitkän uransa aikana Kopecký ajoi ensin kilpaa maailmanmestaruudesta isä-Harria vastaan, ja nyt hän ajaa Harrin poika Kallen tallikaverina.
Kalle ei piilottele tavoitteitaan. “Jonain päivänä haluan olla paras. Jää nähtäväksi, nyt matka etenee askel askeleelta”, hän summaa. Ja aivan varmasti isä-Harri pysyy poikansa rinnalla matkan jokaisella askeleella.
“Kun Kalle ajaa ŠKODA Motorsportille, minulla on paljon vähemmän työtä. Silti minun on pidettävä huolta monesta asiasta. Mutta oikeasti, en minä valita, se on jotakin mitä teen mielelläni”, Harri lopettaa.
Kumpi oli nopeampi?
Isä vai poika? Numerot puhuvat Harrin puolesta. Kummatkin autot ovat lähes samanpainoiset, mutta FABIA WRC:ssä on suurempi moottori, hiukan enemmän tehoa ja melkein puolet enemmän vääntöä.
Toisaalta Harri ei ole ajanut ralliautoa yli 10 vuoteen, ja nyt hänellä oli vain muutama kierros aikaa lämmitellä taitojaan.
Vastakohtana Kalle harjoittelee lähes jatkuvasti, ja hän on vienyt autonsa voittoon kahdessa erittäin haastavassa WRC 2 -rallissa: Walesin rallissa ja Espanjan rallissa.
Viime kaudella keräämillään pisteillä hän ylsi mestaruustaistossa kolmannelle sijalle. Kummatkin kuljettajat kisasivat pitääkseen hauskaa eli eivät ajaneet nilkka täysin suorana. Siten lopputuloksista voidaan vain karkeasti vertailla heidän vauhtiaan.
Kalle (vas) ja Harri Rovanperä ottivat leikillisesti mittaa toisistaan.
1. SIJA: Kalle Rovanperä, ŠKODA FABIA R5
2. SIJA: Harri Rovanperä, ŠKODA FABIA WRC
Tekniikka vertailussa:
FABIA R5
Minimipaino 1230 kg
Teho 210 kW
Vääntö 420 Nm
Moottorin iskutilavuus 1620 cm3
5-vaihteinen sekventiaalivaihteisto
Pituus x leveys 3994 x 1820
FABIA WRC
Minimipaino 1230 kg
Teho 220 kW
Vääntö 600 Nm
Moottorin iskutilavuus 1995 cm3
6-vaihteinen sekventiaalivaihteisto
Pituus x leveys 4002 x 1770 mm