Fabia Combi 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG.

Pienen kokoluokan autot ovat ottaneet muutamassa vuodessa hurjan harppauksen niin mukavuudessa, varustelumahdollisuuksissa kuin moottoritarjonnassa. Uudistunut Fabia vastaa autoilijoiden toiveisiin.

Moottoriteknologia menee vauhdilla eteenpäin. Vielä muutamia vuosia sitten olisi ollut vaikea kuvitella turbomoottoreita perusvoimanlähteiksi etenkään pienempiin autoihin. Tehoversioissa turboja on nähty jo vuosikymmeniä, mutta tekniikan yleistyminen tuo turbon myös pienempiin autoihin.

Mallivuosipäivityksen yhteydessä Škoda esittelee Fabian keulalle uuden kolmisylinterisen ja turboahdetun 1,0-litraisen voimanlähteen. Moottorista on tarjolla kaksi tehoversiota: 95- ja 110-hevosvoimaiset. Näistä maltillisempi on varustettu aina viisivaihteisella manuaalivaihteistolla, kun isompi on tarjolla kuusivaihteisena manuaalina sekä seitsemänvaihteisena DSG-kaksoiskytkinautomaattina.

Hienostunutta helppoutta

Syitä kolmisylinterisiin voimanlähteisiin siirtymiseen ei tarvitse kauaa etsiä. Tämä tekee moottorista kevyemmän, mistä on aina hyötyä automaailmassa. Keveys vaikuttaa suoraan paitsi auton ajo-ominaisuuksiin myös nykypäivänä tärkeisiin kulutuslukemiin.

Turboahtimen avulla moottorin hyötysuhdetta saadaan entisestään parannettua, jolloin saavutetaan lisähyötyä sekä tehon että taloudellisuuden suhteen vastaavan tehoisiin vapaasti hengittäviin moottoreihin verrattuna. Esimerkiksi Fabian tapauksessa 110 hevosvoimaa tarjoavan DSG-automaattivaihteisen Combi-version kulutuslukemaksi kirjataan ainoastaan 4,6 l/100 km, mikä vastaa verotukseen vaikuttavana CO2-päästönä lukemaa 107 g/km.

Urheilullinen teema korostuu istuimissa sekä nahkaisessa moniohjauspyörässä tyylikkäine tikkauksineen.

Vakuuttavien faktojen rinnalla ei sovi unohtaa parantunutta käyttömukavuutta. Iskutilavuuden pienenemisestä huolimatta kasvanut vääntömomentti parantaa käyttöominaisuuksia ja etenkin yhteistyö seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa on aiempaakin sulavampaa. Vaihteisto hyödyntää tehokkaasti jo alhaisilla kierroksilla saatavilla olevaa vääntöä, ja vaihtaa nopeasti isommalle. Näin moottoria käytetään aina tehokkaimmalla mahdollisilla alueella.

DSG-vaihteiston S-asetuksella kierrokset pysyttelevät korkeammalla ja reagointi kaasupolkimen painallukseen on huomattavasti terävämpää. Syvemmälle kaasupoljinta painettaessa auto hyödyntää korkeammilla kierroksilla käyttöön tulevat tehoreservit. Kompakti auto liikahtaa vakuuttavan kevyesti.

Tyylikäs pikkukiitäjä ei kavahda mutkateitäkään, vaan on nimensä mukaisesti valmis haastamaan vaikka vuoristosyheröt.

Myös ajettavuus edustaa Škodalle ominaista vaivattomuutta. Kaupunkiajossa kompakti koko tuntuu näppäränä käsiteltävyytenä ja helppona kulmien hahmottamisena. Fabia Combi tarjoaa myös oivallisen yhdistelmän mukavuutta ja jämäkkyyttä.

Koeajoauton Monte Carlo -varustelun mukana tuleva vakiota matalampi ja urheilullisemmaksi viritetty alusta ei tunnu missään kohtaa liioitellun jäykältä. Positiivinen yllätys tulee myös moottoritielle suunnatessa. Auto etenee vakaasti ja alusta hoitaa tehtävänsä korkeammissakin nopeuksissa täsmällisesti.

Fiilistä varustelulla

Moottori on auton sydän, mutta tunnelmaan vaikuttaa myös sen ympärillä oleva kokonaisuus. Fabia Combin kohdalla yksi herkullisimmista varustelukokonaisuuksista on koeajossa ollut urheilullinen Monte Carlo.

Ulkoa auton erottaa useista mustista yksityiskohdista. Keulan mustaa säleikköä ympäröi kromisen listan sijasta musta lista. Ajovalojen taustat ovat mustat, kuten myös peilikotelot ja tyylikkäät vanteet. Helmoja kiertävät erilliset mustat levikelistat.

Sisällä kuljettajan toivottavat tervetulleeksi tyylikkäät ja hyvän tuen tarjoavat urheilulliset etuistuimet. Jämäkät toppaukset pitävät kuljettajan paikalla hieman vauhdikkaammassakin kurvailussa. Urheilullinen teema jatkuu tyylikkäästi muotoillussa nahkaisessa monitoimiohjauspyörässä sekä kojelaudan hiilikuitua jäljittelevässä koristelistassa.

Merkin muistakin malleista tutut Simply Clever -varusteet tekevät arkielämästä yksinkertaisuudessaan helpompaa. Käteviä esimerkkejä edustavat muun muassa ovikotelossa oleva roskis, keskikonsolista löytyvä kännykkäteline sekä tavaratilan monipuoliset kiinnitysjärjestelmät.

Entistä älykkäämmin

Tyyliä tuovien varusteiden lisäksi Fabia Combi Monte Carlo on pakattu turvallisuutta ja käytännöllisyyttä tuovilla varusteilla. Autoon kulku ja käynnistys eivät vaadi avaimen käyttöä. Keskikonsolin näytöltä käytettävä multimediajärjestelmä tukee kaikkia nykyaikaisia liitettävyyspalveluita, kuten Apple CarPlayta ja Android Autoa.

Fabiaan on saatavilla ŠKODA Connect -palvelu, joka tarjoilee huikean määrän ominaisuuksia.

Fabiaan on tarjolla myös Škoda Connect sekä sen mukanaan tuomat Infotainment Online- ja CareConnect -palvelut. Turvallisuutta parantavat kuljettajan vireystilaa valvova Driver Activity Assistant, automaattiseen hätäjarrutukseen kykenevä Front Assistant sekä matka-ajossa etäisyyden edellä ajavaan riittävänä pitävä adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Kokonaisuutena Fabia Combi Monte Carlo on oivallinen esimerkki siitä, mitä kompakti auto tänä päivänä tarjoaa hulppeine sisätiloineen. Varustelun suhteen ei tarvitse tehdä kompromisseja, minkä lisäksi mukavuus ja ajettavuus ovat todellakin kunnossa.