Rallin MM-sarjassa on edessä kauden ensimmäinen täysin asfaltilla ajettava osakilpailu, kun edessä on perinteinen Ranskan MM-ralli Korsikan kauniilla saarella. Škodan tehdaskuljettajista tsekkiläinen Jan Kopecky ja norjalainen Ole Christian Veiby ovat valmiita 10 000 mutkan ralliin WRC2-luokassa.
Kopecky ja hänen kartanlukijansa Pavel Dresler odottavat innokkaana välimerellistä asfalttivuoristorataa.
Olin vuonna 2016 WRC2-luokan toinen täällä ja viime vuonna minulla oli ohjaustehostimen kanssa ongelmia, mikä vei mahdollisuudet taistella podium-paikasta. Nyt haluan ottaa kunnon revanssin, tsekkikuljettaja ennakoi.
Skandinaavista väriä tallissa edustavat norjalaiset Ole Christian Veiby ja hänen kartanlukijanaan toimiva Stig Rune Skjaermoen. He osallistuivat valmistautumismielessä kaksi viikkoa sitten Tsekin kansalliseen rallikilpailuun ollen kolmansia.
En ollut ajanut asfaltilla sitten viime vuoden Korsikan rallin, joten kansallinen kilpailu oli hyvä testi ja saimme asfalttituntumaa paremmaksi niin kuljettajien kuin ŠKODA Fabia R5 -ralliauton osalta. Olin viime vuonna täällä viides ja tänä vuonna haluan sijoittua niin ikään korkealle tulosluettelossa, Veiby toteaa.
Korsikalla on ollut Škodan osalta mukana myös suomalaisväriä, kun rallin SM-sarjaa johtava Eerik Pietarinen kävi yhdessä kartanlukijansa Juhana Raitasen kanssa tekemässä nuotit rallireitistä tulevaisuutta silmällä pitäen.
Korsika tarjoaa pitkiä serpentiiniteitä
Korsikan ralli on yksi MM-sarjan klassikkokilpailuista. sillä saarella on ajettu MM-pisteistä vuosia 2009-2015 lukuun ottamatta koko sarjan olemassaolon ajan.
Korsikalla ajetaan 12 erikoiskoetta ja 333 erikoiskoekilometriä. Saaren tiet ovat erittäin mutkaisia, joten kilpailun keskinopeus on reilusti alle 100 km/h. Vaativat ja pitkät erikoiskokeet laittavat kuljettajien fysiikan, nuotituksen ja autojen renkaat koetukselle. Reitti on suurelta osin uudistunut viime vuoteen verrattuna, ja sen yksi erikoisuus on peräti 55 kilometriä pitkä Vero – Sarrola – Carcopinon erikoiskoe.
Ralli alkaa varhain perjantaina kello 10.50 ja heti ensimmäinen erikoiskoe on 49 kilometriä pitkä La Porta – Valle di Rostino. Perjantaina se ajetaan kahteen kertaan ja toinen tuplana ajettava EK on 13,55 kilometrin mittainen Piedigriggio – Pont de Castirla. Erikoiskoekilometrejä kertyy perjantaina 125.
Lauantain lenkillä on kolme tuplana ajettavaa erikoiskoetta, joilla on pituutta yhteensä 136 kilometriä. Kilpailun pisin päivä starttaa kello 8.37 ja viimeinen erikoiskoe ajetaan kello 18.39 alkaen. Kilpailun päätöspäivänä ajetaan kaksi erikoiskoetta, päivä alkaa 55 kilometrin mittaisella Vero – Sarrola – Carcopinolla kello 10.23 ja rallin lisäpisteitä tarjoava Pénitencier de Coti-Chiavari ajetaan kello 13.18.
Tiesitkö, että…
…vuosina 2011 ja 2012 Korsikan ralli oli osa Intercontinental Rally Championship -sarjaa ja vuosina 2013 sekä 2014 osa rallin EM-sarjaa?
…vuonna 2015 Korsikan MM-ralli palasi MM-kalenteriin ja sitä pidetään yhtenä sarja klassikoista ledendaarisen Monte Carlon MM-rallin rinnalla?
…vuosina 2011, 2012 ja 2013 Jan Kopecky ajoi toiseksi ŠKODA Fabia S2000 -ralliautolla. 2016 Hän teki saman tempun R5-mallin ŠKODA Fabialla?
…rallin pisin erikoiskoe on yli 55-kilometrinen ja lyhyin noin 16-kilometrinen ja ne ajetaan samana päivänä sunnuntaina?