Škoda-tavaramerkki rekisteröitiin sata vuotta sitten joulukuussa 1923. Ikoninen kolmisulkainen lentävä nuoli symboloi nopeutta ja edistystä. Tutustu tarkemmin, miten Škoda-autojen konepeltiä koristava logo on muuttunut vuosien saatossa.
Siipinuolta on käytetty eri muodoissa Mladá Boleslavissa valmistetuissa autoissa vuodesta 1925, jolloin se korvasi alkuperäisen pyöreän Laurin & Klement -logon.
Näin logo on muuttunut – katso video:
Toiminnan käynnistyessä Mladá Boleslavissa sijaitseva yritys antoi valmistamilleen tuotteille eli polkupyörille isänmaallisen nimen Slavia. Yksinkertaisella metallilevyllä olevaan koristeelliseen logoon lisättiin yrityksen perustajien sukunimet Laurin & Klement.
Samaa logoa käytettiin myös vuodesta 1899 lähtien valmistetuissa moottoripyörissä. Vuonna 1905 käynnistyneen autojen valmistuksen myötä käyttöön vakiintui näyttävä pyöreä logo, jonka keskelle oli sijoitettu perustajien sukunimien alkukirjaimet L&K ja niiden ympärille ulkokehälle laakeriseppele. Logo ilmensi menestystä moottoriurheilun saralla, jota yritys oli ehtinyt jo tuolloin saavuttaa.
Hienostunutta jugendtyyliä edustanutta tekstillistä Laurin & Klement -logoa käytettiin myös viestinnässä ja autojen jäähdyttimensäleiköissä aina 1920-luvun lopulle saakka.
Jugendtyylin innoittamaa logoa käytettiin vuodesta 1905 alkaen.
Nopeuden ja edistyksen symboli
Škodan lentävänuolinen tavaramerkki rekisteröitiin joulukuussa 1923 yritykselle, joka ei ollut Mladá Boleslavissa toimiva autonvalmistaja, vaan Plzeňissä sijaitsevan Škoda-teollisuusyhtymän uusi logo. Yritys patentoi samalla myös viisisulkaisen ja Škoda-tekstillisen logoversion, jota ei kuitenkaan koskaan käytetty.
Siipinuoli patentoitiin Škodan logoksi vuonna 1923.
Yritykselle etsittiin sopivaa tavaramerkkiä julkisen suunnittelukilpailun kautta yli vuoden ajan. Noin kolmensadan ehdotuksen joukosta voittajaksi valikoitui versio, joka muistutti sulkapäähineellisen intiaanipäällikön päätä.
Logon suunnittelijan nimi jää luultavimmin ikuiseksi arvoitukseksi: logo on mahdollisesti syntynyt monen eri henkilön ideoiden tuloksena yrityksen eri osastojen muokattua sitä vaiheittain. Nuolen alkuperäiset viisi sulkaa, jotka loivat lentävän vaikutelman, vähenivät kolmeen, sillä uuden tavaramerkin tuli näyttää eri tuotteissa selkeältä myös pienenä versiona, kolmiulotteiseksi stanssattuna tai valettuna. Näistä syistä myös Škoda-sana jätettiin lopulta pois.
Uutta logoa käytettiin Mladá Boleslavissa valmistetuissa autoissa alle kaksi vuotta Laurin & Klement -autotehtaan sulauduttua myöhemmin osaksi Škoda-teollisuusyhtymää.
Logo perustui aikanaan intiaanipäähineeseen.
Vihreä väri korvasi sinisen
Kun Škoda yhdistyi Volkswagen-konserniin 1990-luvun alussa, logon grafiikka muuttui jälleen. Alkuperäiset värit sininen ja valkoinen säilyivät yrityksen painomateriaaleissa vuosien 1992 ja 1993 taitteeseen saakka ja autojen logossa vuoteen 1995 asti.
Joulukuussa 1992 tavaramerkkiä muutettiin, jolloin sininen väri korvattiin vihreällä. Samalla uudella kirjasintyypillä tyylitelty Škoda-teksti sijoitettiin ympyrän kehälle. Tätä hieman muunneltua logoversiota käytettiin vielä tuolloin tuotannossa olleen Škoda Felicia -malliston autoissa. Autoja koristavassa logossa oli myös laakeriseppele, joka muistutti yrityksen menestyksekkäästä urheiluperinteestä ja aiemmista Laurin & Klement -logoversioista.
Logon vihreä väri korostui 1990-luvulla ympäristöarvojen merkityksen lisääntymisen myötä.
Logon muutos ei kuitenkaan päättynyt tähän. Maaliskuussa 2011 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin Škoda-malliston uusien tuotteiden lisäksi myös muita uudistuksia. Yritys oli juuri juhlistanut 110-vuotista menestystään moottoriurheilun parissa lanseeraamalla Fabia Monte Carlo -mallin, joka oli kisannut Monte Carlo -rallissa ensimmäistä kertaa aiemmin tammikuussa.
Keskiössä oli myös Vision D -konseptiautomalli, joka esitteli ensimmäisenä Škodan tuolloista uutta muotokieltä ja terävämuotoisia, puhtaita linjoja. Tässä yhteydessä oli loogista, että uusi yritysilme sai rinnalleen päivitetyn logon. Siipinuolen vihreä sävy muuttui vaaleammaksi Škoda Green -sävyksi, jota ympäröi ohut krominvärinen (aiemmin musta) pyöreä kehys. Logon 3D-efekti lisäsi myös logon veistoksellisuutta.
Maaliskuun alussa vanha logo korvattiin uudella versiolla koko Mladá Boleslavin tehtaalla ja heti seuraavana päivänä Kvasinyn ja Vrchlabín tehtailla. Vuodesta 2012 lähtien uusi logo näkyi myös autojen vanteissa, jäähdyttimensäleiköissä ja ohjauspyörissä.
Škoda-logossa oli krominvärinen ulkokehä vuodesta 2011 lähtien.
Škoda – kuulostaa yhtä hyvältä kuin miltä näyttää!
Kesällä 2023 Škoda esitteli täysin uuden äänilogon, joka toimii yrityksen brändiäänenä. Äänilogo sai inspiraation tšekkiläisen säveltäjän Bedřich Smetanan Kotimaani-sävelrunoelman sisältämästä sinfonisesta runosta Vltava. Äänilogo on johdettu Vltavan leikkisästä ja innoittavasta alusta, jossa Tšekin pisimmän joen Vltavan alkulähdettä ilmennetään huiluin. Vertauskuvallisessa mielessä ja myös modernilla syntetisaattorilla tuotettuna äänilogo kuvastaa matkan eli Škodan uuden aikakauden alkua ja on samalla kunnianosoitus yrityksen perinteille ja tšekkiläisen kulttuurin juurille.
Digitaalisen teknologia-aikakauden logo
Vuodesta 2011 käytössä olleen pyöreän siipinuolilogon ohella ryhdyttiin seitsemän vuotta myöhemmin käyttämään myös tyylikästä Škoda-tekstilogoa esimerkiksi autojen perässä. Kesällä 2022 tästä tekstilogosta tuli pääasiallinen vaihtoehto. Tekstilogon ilmeen tehostamiseksi Škoda-sanan s-kirjaimen hattumerkki integroitiin kirjaimeen, minkä myötä se toimii yhteen tekstikirjaimien kaarteiden ja kulmien kanssa muodostaen symmetrisen kokonaisuuden.
Nimilogosta tuli pääasiallinen uusi logo kesällä 2022.
Siipinuolisymboliin tehtiin vain pieniä muutoksia. Merkkilogoa muutettiin yksinkertaisemmaksi ja litteämmäksi, mikä antoi Škodalle mahdollisuuden käyttää värejä entistä vaikuttavammin. Kaksiulotteisesta versiosta tuli etenkin mobiilipäätelaitteissa toimivampi, ja se soveltuu paremmin käytettäväksi eri muodoissa digitaalisen viestinnän lisääntyessä.
Uuden brändi-identiteetin väreinä on kaksi uutta vihreän sävyä: Emerald ja Electric Green. Uudet värisävyt säilyttävät yhteyden yrityksen historiaan, mutta samalla ne raikastavat logoa ja viestivät selvemmin sähköllä ajamisesta, joka on merkittävä osa Škodan tulevaisuutta.
Škodan nykyisen logon väreinä on kaksi uutta vihreän sävyä: Emerald ja Electric Green.