ŠKODAN JA VOLKSWAGEN-KONSERNIN YHDISTYMISESTÄ 20-VUOTTA

16.4.2011 tulee täyteen 20 vuotta tšekkiläisen autonvalmistajan Škoda Auton ja Euroopan suurimman autovalmistajan Volkswagen-konsernin yhteistyön alkamisesta. Volkswagenin tulo Škoda Auton osaomistajaksi aloitti Škodan nopean nousun kansainvälisesti menestyväksi autonvalmistajaksi. Vuonna 2000 Volkswagen-konserni osti Tšekin valtiolta loput sen omistuksista ja on sitä lähtien omistanut Škoda Auton kokonaan.

Vuoden 1991 jälkeen Škoda on nelinkertaistanut tuotantonsa (1991: 171 885, 2010: 762 600) ja laajentanut automallistonsa yhdestä mallisarjasta nykyiseen viiteen mallisarjaan. Tulevina vuosina on tavoitteena kaksinkertaistaa nykyinen myynti ja siten vuonna 2018 on tavoitteena myydä maailmanlaajuisesti 1,5 miljoonaa Škodaa. Tämän saavuttamiseksi Škoda investoi vahvasti uusiin tuotteisiin ja markkina-alueisiin, kuten Kiinaan, Intiaan ja Venäjälle. Samanaikaisesti vahvistetaan Škodan asemaa Euroopan automarkkinoilla.

”Škoda ja Volkswagen ovat yhdessä kirjoittaneet kappaleen taloushistoriaa. Kaksikymmentä vuotta sitten harva uskoi tämän brändin näin uskomattomaan kehitykseen. Tuskin kukaan myöskään arvasi että tšekkiläinen ja saksalainen yhteistyö toimisi näin loistavasti.”, sanoo Volkswagen-konsernin pääjohtaja ja Škoda Auton hallintoneuvoston puheenjohtaja Martin Winterkorn.

”Škodan kehitys Volkswagenin mukaan tulon jälkeen on ollut ainutlaatuista autotoimialan historiassa.”, painottaa Škodan hallituksen puheenjohtaja Winfried Vahland ja jatkaa, ”Kyseessä oli legendaarisen eurooppalaisen automerkin uudelleen syntymä. VW-konsernin huomassa brändille annettiin uusi elämä ja menestyksekäs paluu. Oli erinomaisen kauaskatseinen päätös Volkswagen-konsernilta ja Tšekin tasavallan päättäjiltä antaa mahdollisuus saksalais-tšekkiläiselle yhteenliittymälle. Yritys on hyödyntänyt tämän mahdollisuuden erinomaisella tavalla ja se vahvistaa suoritustaan myös tulevaisuudessa.”, sanoo Vahland.

Škodan kehitys on ollut nopeaa ja näkyy parhaisten malliston kehittymisessä. Vuonna 1991 ŠKODALLA oli tuotannossa yksi mallisarja Favorit. Nyt mallistossa on viisi mallisarjaa, Fabia, Roomster, Yeti , Octavia ja Superb ja niissä useita korimalleja ja vaihtoehtoja.

Volkswagen-konsernin pääjohtaja Martin Winterkorn: ”Škoda-brändi tarkoittaa ajamisen mukavuutta, teknologiaa ja laatua sekä ensiluokkaista hinta-laatu-suhdetta. Tämä on Škodan brändin ydin ”Simply Clever”. Tällä asemoinnilla Škoda on strateginen keihäänkärki konsernillemme.”

Škodan kansainvälistyminen on ollut nopeaa. 90-luvun alussa Škoda oli keskittynyt kotimarkkinoilleen ja Eurooppaan. Nykyään Škoda toimii yli sadassa eri maassa ja on laajentunut mm. vuonna 2001 Intiaan sekä 2007 Kiinaan, josta on tullut muutamassa vuodessa Škodan suurin markkina-alue.

Škodan pääjohtaja Vahland: ”Näinä kahtena vuosikymmenenä Škodan työntekijät ovat tehneet upeaa työtä.” Škoda työllistää maailmanlaajuisesti 25 000 työntekijää, joiden sitoutuminen tehtäviinsä on ollut tärkeä osa brändin kasvua.

Škodalla on luotu kasvustrategia vuoteen 2018. ”Škodan kasvustrategiaan kuuluu, että haluamme vähintään tuplata myyntimme tulevina vuosina ja tavoiteena on myydä 1,5 miljoonaa Škodaa vuonna 2018.”, kertoo Vahland. Kasvutavoitteen ydin on vahva globalisoituminen. Tulevaisuudessa yli puolet Škodan myynnistä tulee Euroopan ulkopuolelta, mm. Kiinasta, Venäjältä ja Intiasta. Tästä huolimatta Eurooppa tulee olemaan jatkossakin Škodan kotimarkkina-alue. Lisäksi kasvutavoitteen mahdollistamiseksi Škodan mallistoa tullaan merkittävästi laajentamaan lähivuosina.

Škoda Suomessa

Suomessa Škodan historia kantaa yli 20-vuotisen VW-konserni taipaleen. Škodan suomalainen maahantuoja Helkama-Auto Oy aloitti Škodan maahantuonnin jo vuonna 1947. Tämä yhteistyö Škoda Auton kanssa on jatkunut jo 64 vuotta, ja on maailman pisimpään jatkunut Škodan maahantuontisopimus.

Vuonna 1991 Škoda merkkisiä autoja myytiin 318 kpl ja markkinaosuus oli 0,34%. Viimeisen kuluneen 20 vuoden aikana Škodan markkinaosuuden kehitys on ollut vahvaa ja muutamia merkkipaaluja voidaan mainita. Vuonna 1997 esiteltiin Škoda Octavia, joka oli ensimmäinen kokonaan VW-konsernin aikana kehitetty Škoda-malli. Sitä seurasi vuonna 2000 Fabia, joka jatkoi Felician kannoilla pienten perheautojen luokassa. Vuonna 2002 Škoda hyppäsi aivan uuteen luokkaan ja esitteli Superbin, joka oli iso upeasti varusteltu limusiini. 2004 esiteltiin toisen sukupolven Škoda Octavia, joka sai Škoda myynnin huikeaan kasvuun ja josta on kehittynyt suomalaisten suosikki. Vuonna 2006 esitteli Škoda Roomsterin, joka on kompakti viiden hengen tila-auto. 2008 esitelty uuden sukupolven Superb toisti Octavian menestyksen ja kasvatti myyntiään merkittävästi. Superbista samoin kuin vuonna 2009 esitellystä kompaktista katumaasturista Yetistä on tullut merkittävä lisäys Škodan viime vuosien myyntiin ja Škoda onkin tämän kaksikon myötä noussut Suomen autokaupan kärkikolmikkoon.

Tänä vuonna Škodia arvioidaan myytävän Suomessa noin 10 000 kpl. Huhtikuun puolivälissä 2011 Skodia oli rekisteröity jo 3543 kappaletta ja markkinaosuus oli 8,74 %. Škoda on tuolla lukemalla Suomen kolmanneksi eniten myyty automerkki

Lisätietoja:

Jussi Kostiainen, Helkama-Auto Oy, jussi.kostiainen@helkama-auto.fi , 040 – 525 6562

Škoda Auton mediasivut: http://media.skoda-auto.com Voit tilata omat käyttäjätunnukset etusivulta. Väliaikaiset tunnukset; Käyttäjätunnus: finland Salasana: becherŠkoda-maahantuojan lehdistösivut: www.skoda.fi Käyttäjätunnus: skoda Salasana: pippuri Poista nämä tiedot ennen kuin laitat tämän tiedotteen julkiseksi.

Helkama-Auto Oy on osa Helkama-yhtiöitä. Helkama-Auto on Škoda-autojen, -varaosien ja -lisävarusteiden maahantuoja Suomessa.

Communications Manager