Škodan 125-vuotisen historian ikonisia automalleja Rétromobile-autonäyttelyssä

Mladá Boleslav ŠKODA AUTO viettää tänä vuonna perustamisensa 125-vuotisjuhlavuotta. Pariisin kansainvälisessä Rétromobile-klassikkoautonäyttelyssä (5.‒9. helmikuuta 2020) Škodan näyttelyosaston teemana on tietenkin yrityksen 125 vuoden mittainen historia. Monen eri aikakauden kulkuneuvoilla ŠKODA piirtää kuvan yrityksen pitkästä matkasta tähän päivään. Historiallisten ajoneuvojen jatkona akkusähkökäyttöinen VISION E -konseptiautomalli havainnollistaa uutta sähköllä liikkumisen aikakautta.

Porte de Versailles'n messukeskuksessa vanhin Škodan esille tuoma kulkuväline on vuoden 1896 SLAVIA-polkupyörän replika. Se edustaa sittemmin kansainväliseksi tekijäksi kasvaneen yrityksen toiminnan alkua. ŠKODA AUTON 125-vuotinen historia alkaa vuodesta 1895. Silloin Václav Laurin ja Václav Klement perustivat polkupyöriä korjaavan yrityksensä. Varsin pian he alkoivat myös valmistaa SLAVIA-merkkisiä polkupyöriä. Rétromobile-klassikkoautonäyttelyssä esillä oleva pyörä on tarkka replika vuoden 1896 pyörästä, ja parrasvaloihin se pääsi viime vuonna: L'Etape du Tour -kuntopyöräilytapahtumassa amatööripyöräilijät kisaavat Ranskan ympäriajon yhdellä alkuperäisellä etapilla, ja prahalainen klassikkopyöräfani Vladimír Vidim kiipesi 2 365 metrin korkeuseroisen vuoristoetapin kyseisellä SLAVIA-polkupyörällä. Nykyään Ranskan ympäriajoissa, joiden virallinen pääsponsori ja autoyhteistyökumppani ŠKODA on, kilpailijoiden pyörät ovat äärimmäisen kevyitä, mutta SLAVIA painaa lähes kaksi kertaa enemmän eli 18 kiloa. Siinä ei ole vaihteita eikä jarruja, ja sen polkimet pyörivät aina mukana, joten alamäissäkään pääse kunnolla lepuuttamaan jalkojaan. SLAVIA-pyörällä ajetusta vuoristoetapista voi katsoa videon ŠKODA Storyboardista.

Mladá Boleslavissa toimiva yritys osallistui moottoriurheilutapahtumaan jo vuonna 1901. Laurin & Klement BSC oli yksi kilvanajon alkuvuosien menestyneimmistä autoista. Tätä urheiluautoa valmistettiin vain 12 kappaletta. Sillä voitettiin esimerkiksi Pariisi-Berliini-ralli vuonna 1908. ŠKODA on tuonut Rétromobile-klassikkoautonäyttelyyn ainoan jäljellä olevan yksilön. Moottorin numero 5635 varmistaa tämän ainutlaatuisen auton alkuperän. Se on valmistunut tehtaalla 12. heinäkuuta 1908. Perusteellisesti ja pikkutarkasti entisöity auto sisältyy ŠKODA-museon kokoelmiin Mladá Boleslavissa. Voiturette-urheiluautossa oli vesijäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori teholtaan 12 hv (8,8 kW) ja iskutilavuudeltaan 1399 cm3. Kaksipaikkaisen auton huippunopeus oli 75 km/h.

Mladá Boleslavissa tehtiin vain kaksi ŠKODA Sport -autoa vuonna 1949. Tämä auto perustui suosittuun ŠKODA 1101 TUDOR -malliin. Kesäkuussa 1950 kuljettajakaksikko Václav Bobek ja Jaroslav Netušil osallistuivat sillä legendaariseen 24 tunnin kisaan Ranskassa. Lupaavan lähdön ja 13 tunnin kisaamisen jälkeen pikkuruinen osa moottorissa rikkoutui ja kisa keskeytyi. Maailman poliittisen tilanteen kärjistymisen seurauksena ŠKODA-tehdastiimi ei tulevina vuosina enää osallistunut Le Mansin kisoihin. Pariisin näyttelyssä esillä olevalla yksityiskokoelman ŠKODA Sport -autolla ajettiin yli 70 kisaa vuosina 1949‒1962. Ja nyt tänä vuonna ŠKODA Sport palaa kuuluisalle kilparadalle Le Mans Classic 2020 -kisaan.

Škodan suosituin automalli OCTAVIA on ollut tuotannossa vuodesta 1959. Se on saanut kunnian edustaa Škodan menestyneimpiä automalleja Rétromobile-klassikkoautonäyttelyssä. ŠKODA-museo on lainannut Pariisin näyttelyyn vuonna 1960 valmistetun kaksiovisen mallin, jonka 1089-kuutioinen moottori kehittää tehoa 40 hv (29 kW). Sinä vuonna ŠKODA myös laajensi mallistoaan esittelemällä ensimmäisen OCTAVIA COMBI-farmarimallin. OCTAVIA-malliston autoja ja siihen perustuvaa FELICIA-cabrioletia vietiin kymmeniin maihin eri puolille maailmaa. OCTAVIA TS kirjoitti nimensä rallinajon historiaan alle 1300-kuutioisten luokkavoitoilla Monte Carlon ralleissa peräkkäisinä vuosina 1961, 1962 ja 1963.

Siinä missä Rétromobile-klassikkonäyttelyn neljä edellä mainittua ajoneuvoa kertovat mladáboleslavilaisen autonvalmistajan historiasta, viides ajoneuvo viittaa tulevaisuuteen: ŠKODA esitteli vuonna 2017 konseptiautomallin VISION E. Pituudeltaan 4,645-metrisessä ŠKODA VISION E:ssä on poikkeuksellisen suuret sisätilat, neljä kääntyvää istuinta ja takaistuimelle käyntiä helpottaen takareunasta saranoidut takaovet. Autossa on kaksi sähkömoottoria yhteisteholtaan 225 kW (306 hv) ja neliveto. Huippunopeus on 180 km/h. Tehokkaalla litiumioniakustolla ja jarrutusenergian talteenotolla auto yltää jopa 500 kilometrin toimintamatkaan.

Kansainvälinen Rétromobile-klassikkoautonäyttely järjestetään 45. kerran Pariisin Porte de Versailles'n messukeskuksessa 5.‒9. helmikuuta 2020. Yhteensä 72 000 neliömetrin näyttelytilassa 620 näytteilleasettajaa – joista 120 on eri merkkien kerhoja – esittelee yli 1 000 klassikkomallia sekä niiden osia ja tarvikkeita sekä niihin liittyviä palveluja.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki