Virtuaalinen galleria esittelee arvokkaita palkintoja, jotka ŠKODA on 120 vuoden mittaan voittanut kotimaassa ja ulkomailla
Tämän voittojen gallerian tila ei riitä tuomaan esiin kaikkia Škodan vuosien mittaan saamia pokaaleja, palkintoja, kunniakirjoja ja voittoseppeleitä. Kerromme muutaman mielenkiintoisen tarinan kuljettajista, jotka kiidättivät L&K- ja ŠKODA-merkkiset autot voittoihin eri puolilla maailmaa. Nykyisin osa näistä palkinnoista koristaa ŠKODA Motorsportin toimitiloja, ja osa on ihailtavissa ŠKODA-museon laajoissa kokoelmissa Mladá Boleslavissa.
1909: Prinssi Erich von Thurn und Taxis ja “teollisuuspalkinto”
Nopeat ja luotettavat LAURIN & KLEMENT -automobiilit olivat edelläkävijöitä kestävyyskilvanajoissa, joita voidaan pitää nykyisten rallikisojen esiasteena. Ne menestyivät myös tuohon aikaan erittäin suositussa kilvanajomuodossa eli mäkikisoissa. Prinssi Erich von Thurn und Taxis keksi eniten kisavoittoja keränneelle "teollisuuspalkinnon" vuonna 1909. Palkinto myönnettäisiin autonvalmistajalle, joka Itävallan automobiilikerhon kokoamalta listalta vuosina 1909, 1910 ja 1911 valitsemissaan kisoissa menestyisi parhaiten. L&K:n toistuvat voitot kyllästyttivät kilpailijoita siinä määrin, että sitten vuonna 1912 Itävallan automobiiliteollisuuden liittoon kuuluneet päättivät boikotoida kaikkia Itävalta-Unkarin keisarikunnassa järjestettäviä moottoriurheilutapahtumia – Alppien rallia lukuun ottamatta...
1914: Alppien ralli
Wienistä startannut ja Alppien vuoriston kymmeniä vuoristoteitä pitkin ajettu Alppien ralli lukeutui 1900-luvun alun vaativimpiin moottoriurheilukilpailuihin. Kookas pokaali “Grand Alpine Travelling Prize” on vuodelta 1914. Tämän upean taideteosmaisen voittopokaalin tilasi kisan järjestänyt Itävallan automobiilikerho. Pelkästään pokaaliin käytetyn materiaalin arvo oli noin 10 000 kruunua, mikä tuohon aikaan vastasi kalliin auton hintaa. Pokaalin voittaisi kuljettaja, joka välttäisi kaikki sakkopisteet vuosina 1912, 1913 ja 1914. Siihen ylsi viisi kuljettajaa. Automobiilikerho palkitsi heidät kaikki tarkasti alkuperäisen kaltaisilla pokaaleilla. Pokaaliin vaaditun kolmen vuoden menestyksen sijasta LAURIN & KLEMENT ylsi peräti viiden vuoden menestykseen (1910-1914), mihin yksikään toinen automobiilivalmistaja ei pystynyt.
1964: Shell 4000 -ralli
ŠKODA OCTAVIA oli 1960-luvun alussa yksi iskutilavuusluokkansa parhaista ralliautoista. Monte Carlon rallin kolmen peräkkäisen voiton (1961, 1962 ja 1963) ja usean muun Euroopassa saavutetun voiton lisäksi tämä auto menestyi hienosti myös valtameren takana. Sillä voitettiin Kanadassa aavoilla taipaleilla Montrealin ja Vancouverin välillä ajettu äärimmäisen vaativa Shell 4000 -ralli. Kisan nimi viittaa reitin pituuteen: 4 000 mailia eli noin 6 437 kilometriä. Osallistujien pakolliseen varustukseen kuuluivat kumisaappaat mahdollista suomaastossa liikkumista varten ja valopistooli avun pyytämistä varten. Vaativien olosuhteiden loputtomissa rasituksissa ŠKODA OCTAVIA Super oli vuonna 1962 ainut maaliin päässyt eurooppalainen auto. Kuvan pokaali on seuraavan vuoden kisasta, joka ajettiin 18.‒24. huhtikuuta 1964. Se muistuttaa meitä hieman tehokkaammalla OCTAVIA TS 1200 -mallilla saavutetusta menestyksestä: luokkavoitto sekä toinen ja neljäs sija. Näiden sijoitusten lisäksi ŠKODA sijoittui automerkkisarjassa toiseksi.
1971: Wiesbadenin ralli
Tämä pokaali on peräisin Saksassa ajetusta Wiesbadenin rallista. Vuonna 1971 se ajettiin viidennen kerran. Takamoottorinen ja takavetoinen ŠKODA Š 110 L Rally dominoi luokassaan: tuloksena kolmoisvoitto ja lisäksi vielä kuudes sija! Wiesbadenin ralliin liittyy myös mielenkiintoinen tarina. Tämän Länsi-Saksassa järjestyn rallin reitistä osa kulki vuosina 1968‒1973 Tšekkoslovakian sosialistisen tasavallan alueella. Prahan autokerho ja sittemmin Klatovyn autokerho osallistuivat rallin järjestelyihin. Mutta yhteistyö kapitalistisen maan kanssa ei istunut Tšekkoslovakian sosialistisen tasavallan harjoittamaan "normalisoinnin" politiikkaan. Kun Tšekkoslovakia sulkeutui lännen suuntaan, rallin järjestäjät yrittivät siirtää osan reitistä Ranskan puolelle, mutta suunnitelma ei onnistunut eikä ralli sitten enää koskaan noussut entisen loistonsa asemaan.
1977: ŠKODA-ralli
Useisiin voittoihin yltänyt ŠKODA 130 RS coupé oli yksi 1970-luvun menestyneimmistä 1,3-litraisista ratakisa- ja ralliautoista. Kuuluisan Š 130 RS -mallin kisaversiota kutsuttiin Itä-Euroopan Porscheksi, koska sekin oli takamoottorinen, takavetoinen ja sporttinen. Ensimmäisen kerran se esiintyi kansainvälisessä kisassa eli ŠKODA-rallissa heinäkuussa 1976. Tehdaskuljettajakaksikko Václav Blahna ja Lubislav Hlávka ajoivat sillä heti voittoon jättäen taakseen 181 kuljettajakaksikkoa 11 eri maasta.
Vuodelta 1977 peräisin oleva pokaalimme kunnioittaa ŠKODA 130 RS:n viidestä peräkkäisestä voitosta toista, jonka kirjasi nimiinsä norjalainen John Haugland.
1994: Monte Carlon ralli
Täysin uusi etumoottorinen ŠKODA FAVORIT astui rallikisojen näyttämölle vuonna 1987. Nuori tehdastiimi Pavel Sibera ja Petr Gross voitti Monte Carlon rallin alle 1300-kuutioisten luokan FAVORIT 136 L/A -autolla neljänä vuonna peräkkäin (1991-1994). Tuohon aikaan nelivetoisten ralliautojen kehittyminen repäisi ylivoimaisen suuren eron kaksivetoisiin nähden. Siksi kansainvälinen autoliitto FIA loi uuden kilpailuluokan kaksivetoisille autoille, joissa piti olla vapaastihengittävä moottori iskutilavuudeltaan enintään kaksi litraa. Näin syntyi suuri tilaisuus ralliautolle FAVORIT 136 L! Kisakaudella 1994 kaksikot Pavel Sibera - Petr Gross ja Emil Triner - Jiří Klíma taistelivat kaksilitraisten luokassa kiihkeästi kuvassa olevasta F2-luokan voittopokaalista.
2010: Intercontinental Rally Challenge -rallisarja ja merkkimestaruus
Tämä pokaali vuodelta 2010 on muistona Škodan voitosta IRC-rallisarjassa (Intercontinental Rally Challenge). Tehdastiimin muodostaneet Juho Hänninen kartanlukijanaan Mikko Markkula voittivat FABIA S2000 -autollaan kuljettajamestaruuden; Jan Kopecký ja kartanlukijansa Petr Starý tulivat toiseksi. Siten ŠKODA Motorsport voitti kuvassa näkyvän merkkimestaruuspokaalin. ŠKODA voitti yhdestätoista osakilpailusta seitsemän.
2013: FIA:n Euroopan rallisarjan kuljettajamestaruus
Menestyksellisen kauden 2013 päätteeksi Jan Kopeckýlle luovutettiin kuvassa oleva arvokas palkinto FIA:n palkintojenjakojuhlassa Pariisissa 7. joulukuuta 2013. Tehdastiimi Jan Kopecký ja Pavel Dresler voitti Euroopan rallisarjan (ERC) mestaruuden jälleen ŠKODA FABIA S2000 -autolla. ŠKODA voitti myös Aasian-Tyynenmeren rallisarjan (APRC) merkki- ja kuljettajamestaruuden. Samassa joulukuisessa palkintojenjakojuhlassa palkittiin ERC- ja APRC-rallisarjat voittaneiden ŠKODA-kuljettajien ja -kartanlukijoiden lisäksi myös Etelä-Amerikan CODASUR-sarjan voittajat.
2016: Rallin maailmanmestaruussarjan WRC2-tallimestaruus
Škodan rallikausi WRC2-luokassa 2016 oli täynnä voittoja. Marraskuun 20. päivänä lentävät suomalaiset Esapekka Lappi ja Janne Ferm ylsivät maailmanmestaruuteen ŠKODA FABIA R5 -autollaan voittamalla kauden viimeisenä ajetun Australian rallin. Tämä oli Škodan ensimmäinen WRC2-luokan kuljettajamestaruus. Kaksikko osallistui seitsemään WRC2-osakilpailuun ja voitti niistä neljä. ŠKODA FABIA R5:llä voitettiin peräti 10 kaudella 2016 ajetusta kolmestatoista WRC2-osakilpailusta. Kaunis tallimestaruuspokaali luovutettiin Škodalle kansainvälisen autoliiton (FIA) palkintoseremoniassa Itävallan Wienissä kaksi viikkoa mestaruustaistelun ratkaisseen Australian rallin jälkeen.
2018: FIA:n Aasian-Tyynenmeren rallisarjan merkkimestaruus
ŠKODA Motorsportin tehdastiimien ohella siipinuolilogoisilla ralliautoilla ovat ajaneet moniin voittoihin myös yksityistallit. ŠKODA on kuluneina vuosina myynyt yksityistalleille useita satoja ŠKODA-ralliautoja. Cusco oli ensimmäinen yksityistalli, joka alkoi Japanissa kilpailla ŠKODA FABIA R5:llä – ja varsin pian sillä ajettiin menestyksestä toiseen. Kun Yuya Sumiyama kartanlukijanaan Takahiro Yasui voittivat vielä Kiinankin rallin vuonna 2018, he voittivat kaikki kansainvälisen autoliiton (FIA) Aasian-Tyynenmeren rallisarjan (APRC) osakilpailut ŠKODA FABIA R5 -autolla saalistaen siis maksimipisteet. ŠKODA palkittiin kuvan pokaalilla kauden 2018 APRC-sarjan merkkimestaruudesta.
2019: Rallin maailmanmestaruussarjan WRC2 Pro -luokan kuljettaja- ja merkkimestaruus
Kaudelle 2019 Škodan uusi ralliohjus oli FABIA R5 evo, jolla voitettiin WRC2 Pro -luokan kuljettaja- ja merkkimestaruudet. Kuljettajamestaruuden nappasi Kalle Rovanperä kartanlukijanaan Jonne Halttunen. Rovanperästä tuli kaikkien aikojen nuorin voittaja. WRC2-luokan voittivat ŠKODA-asiakastallin kaksikko Pierre-Louis Loubet ja Vincent Landais. He kaikki – ja monet muut – ovat jälleen kerran osoittaneet, että moottoriurheilu on keskeinen osa Škodan DNA:ta.