ŠKODA VISION X: Crossover-konseptiauto esillä Geneven autonäyttelyssä 2018

Mladá Boleslav ja Geneve Sporttinen, kompakti ja täynnä edistyk­sel­listä tekniikkaa: Škodan konseptivisio tulevaisuuden urbaanista crossover-mallista. Tällä konseptiautolla Škodan suosittujen katumaasturimallien tyypillisimmät piirteet siirtyvät uuteen kokoluokkaan. ŠKODA VISION X esitellään yleisölle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä 2018. Kompaktit ulkomitat, korin lyhyet ylitykset ja muotoilulinjojen tarkkuus henkivät tämän konseptiauton urheilullisuutta. Erityinen kohokohta: ŠKODA VISION X -kon­septiauton kestävän kehityksen mukaisessa voimalinjassa yhdistyvät maa/biokaasu, ben­siini­moottori ja sähkömoottori. Tehoa ja voimaa syntyy ripeästi, mutta CO2-päästö on alle 90 grammaa kilometrillä.

›  Škodan crossover-konseptiauto on visio autojen tulevaisuudesta

›  ŠKODA VISION X on Škodan ensimmäinen hybridikonseptiauto, jonka käyttövoimana on maa/biokaasu (CNG), bensiini ja sähkö

›  Kompaktit mittasuhteet

›  Dynaaminen sisätilojen design, suuret näytöt ja innovatiiviset tietoviihderatkaisut

›  Vain 89 grammaa CO2-päästöä kilometrillä: voimalinjaratkaisu mahdollistaa poikkeuksellisen pienet päästöt

›  Ulkonäkö antaa viitteitä tulevasta sarjatuotantomallista

"Tunteita herättävä design, moderni voimalinja ja täydellinen liitettävyys: ŠKODA VISION X -kon­septiautolla esittelemme visiomme nykyaikaisesta urbaanista crossover-automallista," sanoo Škodan pääjohtaja Bernhard Maier. Hän jatkaa: "Ulkonäkö antaa konkreettista esimakua siitä, miltä katumaasturimallistomme kolmas automalli tulee näyttämään. Sillä herätämme entistä useampien ihmisten kiinnostuksen ŠKODA-automerkkiin".

ŠKODA VISION X on heti ensi silmäyksellä tunnistettavissa tšekkiläisen Škodan katumaasturiksi. Tällä uudella urbaanilla crossoverilla ŠKODA AUTO ottaa seuraavan askeleen katumaasturi­mallistonsa laajentamisessa.

ŠKODA VISION X yhdistää suorituskyvyn, monipuolisuuden ja ajamisen nautinnon sekä kaupunkiajossa että maastoseikkailuretkillä. Kätevällä koolla, reiluilla sisätiloilla ja edistyksellisillä tietoviihdeominaisuuksilla tämä konseptiauto puhuttelee aktiivisen ja nykyaikaisen elämäntyylin ihmisten kohderyhmiä.

Ajoretket maalle ja luontoon sekä vapaa-ajan harrastukset ovat ne ympäristöt, joissa vankka urbaani crossover-automalli näyttää aidot vahvuutensa. Tämä konseptiauto kertoo paljon tulevasta automallista, joka liittyy menestyvien mallien ŠKODA KODIAQ ja ŠKODA KAROQ seuraan. Uusi automalli jatkaa Škodan katumaasturimalliston laajentumista, ja siitä tulee malliston pienin, urbaani crossover-vaihtoehto.

Kestävän kehityksen mukainen voimalinja: enemmän suorituskykyä ja vähemmän päästöjä

ŠKODA VISION X:n voimalinja on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteet ja suorituskyky huomioon ottaen. Se on syntynyt tulevaisuuteen suuntautuvasta tekniikasta. Uusi hybridijärjestelmä takaa spontaanin tehon ja pienet päästöt. Ensimmäistä kertaa tehotaloudellinen ja poikkeuksellisen vähäpäästöinen polttomoottori on yhdistetty hihnakäyttöiseen käynnistingeneraattoriin ja taka-akselille asennettuun sähkömoottoriin. Pelkästään sähkömoottorin voimalla voidaan ajaa lyhyitä matkoja, ja sähkömoottorilla saadaan lisää tehoa ripeisiin liikkeellelähtöihin. Maantiellä tai maastossa ajettaessa autoa vetävät etupyörät tai takapyörät tai tarvittaessa molemmat nelivetona. ŠKODA VISION X:n edistyksellinen hybridijärjestelmä yltää NEDC-standardin mukaisessa testisyklissä CO2-päästöön vain 89 grammaa kilometrillä.

Konseptiautossa on erityisesti maakaasulle (CNG) suunniteltu nelisylinterinen, pakokaasuahdettu 1,5-litrainen G-TEC-polttomoottori. Maakaasun ohella tämä moottori voi käyttää myös biokaasua tai vihreän energian avulla tuotettua synteettistä maakaasua. Maakaasuautojen CO2-päästöt ovat noin 18‒25 prosenttia pienemmät kuin vastaavan tehoisten bensiinimoottoriautojen. Biokaasun käyttämisellä CO2-päästö saadaan vieläkin pienemmäksi. Jos autossa käytetään pelkästään biokaasua tai synteettistä maakaasua, maakaasuauto on CO2-neutraali.

Maakaasumoottorin teho on 96 kW (130 hv) ja suurin vääntö 200 Nm. Kahdesta maakaasusäiliöstä toinen on sijoitettu takaistuimen alle ja toinen taka-akselin takapuolelle. Maakaasumoottorin voima välittyy etupyörille ja sähkömoottorin takapyörille. Sähkömoottori kytkeytyy toimintaan tarvittaessa – tuomaan lisävoimaa liikkeelle lähdettäessä (tehostustoiminto) tai tarjoamaan lisää vetopitoa liukkaalla pinnalla tai maastossa ajettaessa. Sähkömoottorin kompaktikokoinen akku riittää jopa kahden kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Siten ŠKODA VISION X:llä pystyy ajamaan asuntoalueella, kaupunkikeskustan päästörajoitusalueella tai jopa maantiellä sähkömoottorin voimalla, jolloin matkanteko on lähes äänetöntä ja pakokaasupäästö nollassa. ŠKODA VISION X on Škodan ensimmäinen nelivetoauto, jossa ei ole taka-akselille johtavaa nivelakselia.

Maakaasumoottoria tukee kaksi sähkömoottoria: polttomoottorin hihnakäyttöinen käynnistingene­raattori ja takapyörille voiman tuottava sähkömoottori taka-akselistossa. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistoiminta merkitsee nelivetoa. Sähkömoottori saa energiansa 48 voltin litiumioniakusta. Sitä ladataan ajon aikana jarrutusenergian talteenotolla: jarrutettaessa ja rullattaessa ŠKODA VISION X muuntaa liike-energian sähköenergiaksi, jota myöhemmin käytetään auton liikuttamiseen. Sähkömoottoreille ominaiseen tapaan sähkömoottorin suurin vääntö 70 Nm on käytettävissä heti, minkä ansiosta auto reagoi herkästi kaasupolkimeen ja kiihtyy nopeasti. Ajon aikana latautuvan akun etuja ovat pieni paino, suuri kapasiteetti ja edullinen hinta.

Konseptiauto on tarpeen mukaan joko etu-, taka- tai nelivetoinen. Takavedolla pyöriltä välittyy tiehen 1 000 Nm:n voima. Autossa lisänä olevan bensiinisäiliön ansiosta toimintasäde on jopa 650 kilometriä. Kahden moottorin yhteisteholla ŠKODA VISION X kiihtyy 9,3 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 200 km/h.

Škodalle tyypilliseen tapaan muotoilussa kristallimaisia elementtejä ja kompaktit mittasuhteet

Škodan katumaastureista tutun muotokielen uusin kehitys näkyy selvästi ŠKODA VISION X -kon­septi­auton ulkonäössä. ŠKODA VISION X on 4 255 mm pitkä, 1 807 mm leveä ja 1 537 mm korkea. Akseliväli on 2 645 mm ja tavaratilan koko 380 litraa. Jykevän ulkonäön kruunaavat kaksiväriset 20-tuumaiset kolmiulotteisvaikutelmaiset kevytmetallivanteet, joissa on kiillotetut kevytmetalliosat ja matta-antrasiitinvärisiksi maalatut kristalliviistemäiset puolat.

Tarkkalinjaisuus ja pintojen selkeys leimaavat ja korostavat FlexGreen-erikoisvärisen hybridikonseptiauton muotoilua. Sporttisuutta tuo mukaan antrasiitinvärinen katto. Huomiota herättävät puskurit, dominoivat kylkihelmat, kookas panoraamalasikatto ja suuret kevytmetallivanteet väkevöittävät ulkonäköä.

Uusi sisätiladesign

ŠKODA VISION X -konseptiauton sisätiloissa on toteutettu täysin uusi muotokieli. Leveä, ergonomisesti muotoiltu kojelauta ja siinä vapaasti seisova värinäyttö hallitsevat sisätilojen visuaalista ilmettä. Tietoviihde- ja liitettävyyspalveluihin pääsee näytön kautta nopeasti ja intuitiivisen helposti käsiksi. Valaistut, kristallilasista leikatut elementit yhdessä värinäytön kanssa luovat sisätiloihin hienostuneet valaistusefektit.

Uurtaa uutta: tietoviihteen ja liitettävyyden tekniikka ja toteutus

Nyt kun uusimmat tietoviihteen ja liitettävyyden varusteet ja ominaisuudet ovat jo tarjolla lähes kaikkiin ŠKODA-automalleihin, ŠKODA VISION X vie ŠKODA-automallien digitalisoitumisen uusiin ulottuvuuksiin palveluilla Smart Parking, HoppyGo, TwoGo ja CareDriver. Nämä tekniikat:

›  Opastavat käytettävissä oleviin pysäköintipaikkoihin

›  Tarjoavat autoa vuokrattavaksi, kun autoa ei itse tarvitse

›  Tarjoavat auton yhteiskäyttömahdollisuuksia

›  Varmistavat esimerkiksi, että lapset haetaan päiväkodista, jos vanhemmat tai lastenhoitaja ei ehdi ajoissa paikalle

Nämä innovatiiviset toiminnot liittyvät oleellisesti siihen erilaiseen, ainutlaatuiseen ja tunnepitoiseen ajokokemukseen, jonka ŠKODA VISION X:llä voi kokea. Ne on kehittänyt ajatushautomo ŠKODA AUTO DigiLab, joka vahvistaa Škodan innovatiivisuutta digitalisaation kaikilla osa-alueilla. DigiLab kehittää perustaa innovatiivisille mobiilikonsepteille, Car2X-kommunikaatiolle, online-mobiilipalve­luille ja melkoiselle määrälle teknisiä ratkaisuja, joilla autot, niiden käyttäjät ja ympäristö digitaa­li­sesti yhdistetään toisiinsa.

Simply Clever: sähkötoiminen rullalauta viimeiselle kilometrille

ŠKODA VISION X -konseptiauton Simply Clever -ratkaisuissa on vielä yksi kestävän kehityksen mukainen idea lisää. ŠKODA VISION X:n tavaratilassa on erityinen kiinnitysjärjestelmä kahdelle sähkötoimiselle rullalaudalle. Konseptiautossa on kaksi kypärää ja drone-kuvauskopteri, joten rullalautailijat pystyvät videoimaan vauhdikkaan matkansa. Rullalautailijoiden niskan ja selän suojukset on sijoitettu kuljettajan ja etumatkustajan selkänojiin. Ja keskikonsolista löytyy kaksi urheilujuoma­pulloa.

Tiedote luettavissa oheisesta PDF-tiedotteesta kokonaisuudessaan.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki