Jo suurpiirteisestä luonnoksesta huomaa, että tässä konseptiautossa on etenkin kyse aerodynamiikasta. Matalat ajovaloyksiköt tehostavat dynaamista ilmettä. Perää hallitsee diffuusori ja aerodynaamisesti optimoitu kattospoileri. ŠKODA VISION RS:n pituus on 4356 mm, leveys 1810 mm, korkeus vain 1431 mm ja akseliväli 2650 mm. Škodan 117-vuotisen moottoriurheiluhistorian kunniaksi tämä konseptiauto antaa viitteitä myös suorituskykyisten RS-mallien seuraavan sukupolven muotoilusta. Kirjaimia RS käytettiin Škodan mallimerkinnässä ensimmäisen kerran vuonna 1974 ralliautomalleissa 180 RS ja 200 RS. Niitä seurasi hyvin menestynyt malli 130 RS, joka tuli tunnetuksi kaikkialla maailmassa. Vuodesta 2000 alkaen RS-kirjaimia on käytetty Škodan tehokkaimmissa malleissa.
Ainutlaatuinen tilaisuus päästä suljettujen ovien taakse
Škodan muotoilun koti sijaitsee vuonna 1890 rakennetussa huvilassa Jizerajoen rannalla Mladá Boleslavin Česana-kaupunginosassa. Rakennus on osa tarkasti vartioitua ŠKODA AUTON tekniikkakeskusta, joka muutti Česanaan vuonna 2008 ja joka uudistettiin jälleen vuonna 2015. Tämä on paikka, jossa futuristinen teknologia ja perinteet kohtaavat toisensa idyllisessä ympäristössä. Ilmapiiri on erityinen ja luovaan työhön mainiosti sopiva. Tässä ympäristössä päämuotoilija Oliver Stefani ja hänen 150 alaistaan 26:sta eri maasta luo ja kehittää Škodan tulevaisuuden muotokieltä. Alun perin huvila oli tekstiilitehtailija Franz Hillerin yksityisasunto. 1800-luvulla tontille rakennettiin ensin tekstiilitehdashallit. Niissä alettiin valmistaa osia Škoda-autoihin jo 1920-luvun puolivälissä.
Videossa kamera lentää kohti muotoilun huvilaa. Huvilan puutarhassa istuva muotoilija hahmottelee tabletille historiallisen ŠKODA 130 RS -ralliauton innoittamana voimakasilmeisen perheautokokoluokan auton, sen täsmälliset, tarkat, laskeutuvat linjat ja huomiota herättävät, kiinnostavat muodot. Näin syntyy ŠKODA VISION RS.