Tulevaisuuden liikkumisen hahmottamisessa Škodan suunnittelu- ja kehitystyö on täydessä vauhdissa. Škodan ensimmäinen täysin sähköllä kulkeva ja itseajava konseptiauto näyttää Škodan tulkinnan sähköautojen tulevaisuudesta.
Pituus 4 645 mm, leveys 1 917 mm ja korkeus 1 550 mm: ŠKODA VISION E on tien päällä näyttävä ilmestys. Pitkän 2 850 millimetrin akselivälin sekä korin lyhyen etu- ja takaylityksen ansiosta sisätilat ovat aitoon Škoda-tapaan erinomaisen suuret. Tulevaisuutta viitoittavassa konseptiautomallissa katumaastureille ominainen korkea istuma-asento ja väljät tilat yhdistyvät dynaamisen linjakkaaseen sivuilmeeseen, johon perää kohti viettävä kattolinja tuo coupémaista tyylikkyyttä.
Voimalinjan 225 kW:n yhteisteho antaa ŠKODA VISION E:lle nautinnollisen ripeän kiihtyvyyden. Huippunopeus on 180 km/h. Tehokas litiumioni-ajoakusto ja jarrutusenergian talteenotto mahdollistavat jopa 500 kilometrin toimintasäteen. Nerokas ohjaus varmistaa kahden sähkömoottorin sulavan ja tehokkaan yhteistyön, jonka tuloksena ŠKODA VISION E vetää kaikilla neljällä pyörällä. Voimanjako etu- ja takapyörien välillä on sovitettu varmistamaan erinomainen ajovakaus, dynaamisuus ja turvallisuus kaikissa olosuhteissa.
VISION E -konseptiautomallin myötä Škoda tarjoaa myös maistiaiset itseajavasta autosta. Konseptiautomalli ŠKODA VISION E yltää itseajavien autojen tason 3 vaatimuksiin: se voi ajaa itsenäisesti liikenneruuhkassa, kytkeytyy autopilotille moottoritieajossa, pysyy kaistallaan, osaa väistää ja ohittaa, etsii pysäköintipaikan, pysäköi itse ja lähtee pysäköinnistä itse. Näitä toimintoja varten se valvoo jatkuvasti liikennetilannetta useilla kantomatkaltaan erilaisilla tunnistimilla ja kameroilla.
Sähköllä liikkumisen strategia
Sähköllä liikkumisella on avainasema Škodan kansainvälisen kasvun strategiassa. Škoda suunnittelee omat täyssähköautomallinsa Volkswagen Groupin MEB-rakenteen pohjalta. Vuoteen 2025 mennessä Škoda kasvattaa täyssähköautomallistonsa viisi automallia käsittäväksi.