31.8.2022
ŠKODA VISION 7S viitoittaa tietä tulevaisuuteen Ajankohtaista & Uutta

Uuden muotokielen ja uuden logon ensimmäisenä esittelevä ŠKODA-automalli. VISION 7S on muutosten airut. Se myös korostaa Škodan panostusta sähköllä ajamiseen.

TEKSTI JA KUVAT ŠKODA AUTO

Käytännöllinen, käyttäjäystävällinen ja vastuullinen. ŠKODA VISION 7S on kunnianosoitus Škodan perinteisille arvoille, mutta antaa niille samalla täysin uuden muodon. Tämä Volkswagen-konsernin täyssähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto on ensimmäinen, jossa näkyy tulevien ŠKODA-automallien täysin uusi muotokieli.

"VISION 7S -konseptiauto näyttää konkreettisesti piirteitä täysin uudesta ŠKODA-automallista, joka tulee laajentamaan automallistoamme ja asiakaskuntaamme. Se on mukana vauhdittamassa sähköautomalliemme julkistamista – vuoteen 2026 mennessä tuomme markkinoille kolme uutta täyssähköautomallia", kertoo ŠKODA AUTON pääjohtaja Klaus Zellmer.

ŠKODA AUTON pääjohtaja Klaus Zellmer.

Škodan suunnitelmissa on kolme uutta täyssähköautomallia vuoteen 2026 mennessä: VISION 7S -konseptiautoon perustuva seitsemänpaikkainen perheauto, kompaktikokoinen katumaasturi ja pienten perheautojen kokoluokan malli. ŠKODA AUTON tavoite on nostaa täyssähköautojen osuus Euroopan myynnistään yli 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Autoilun sähköistymisen eMobility-matkalla ŠKODA vahvistaa automallistoaan myös erittäin tehotaloudellisilla polttomoottorimalleilla: uuden sukupolven SUPERB ja KODIAQ. Niiden jälkeen vuorossa on uudistuva OCTAVIA.

Tulevat uudet täyssähköautomallit jakavat VISION 7S -konseptiauton myötä esiteltävän uuden muotokielen piirteet. Tyypillisimmät piirteet ovat vankka ulkonäkö, käytännöllisyys ja autenttisuus. Huomiota herättävin piirre on keulan Tech-Deck Face -ilme, joka on moderni tulkinta jäähdyttimen perinteisestä ŠKODA-säleiköstä. Nykyiseen säleikköön verrattuna se on selvästi sirompi ja leveämpi, ja rivoituksen tilalla siinä on tumma ja tunnistimet taakseen kätkevä lasipinta. Siten Tech-Deck Face tuo autoon aerodynamiikkaa parantavan ja hienostuneen yksityiskohdan.

ŠKODA-muotoilijat ovat jatkaneet mainion aerodynamiikan kehittämistä ja hiomista VISION 7S -konseptiautossa yhdistämällä korin vahvasti muotoillut alaosat korkeaan vyötärölinjaan ja aerodynaamiseen kattolinjaan. Kookkaiden 22-tuumaisten pyörien vanteet ovat lähes kokonaan suljetut, mikä sekin parantaa auton aerodynamiikkaa. VISION 7S:ssä on lisäksi toteutettu uudenlainen jäähdytysjärjestelmä. Siten esimerkiksi sivuhelmaverhouksissa oleviin ilmanohjausaukkoihin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä nämä säleikölliset aukot ohjaavat ajoakun jäähdytyksestä syntyvän lämmön auton ulkopuolelle. Lisäksi sivuhelmaverhoukset toimivat vastakkaisiin suuntiin avautuvien sivuovien astinlautoina.

Auton keulassa on seitsemän pystysuuntaista ilmanottoaukkoa, joista ilma ohjataan jäähdyttimiin ja etupyörien jarruille, ja vaalean oranssin värinen käyttöelementti, josta auton korkeajännitejärjestelmä voidaan tarvittaessa kytkeä pois päältä. Tätä oranssia korostusväriä käytetään VISION 7S -konseptiautossa useassa kohdassa. Uusia designelementtejä ovat myös keulan ja perän T-muotoiset valokokonaisuudet. Ajovaloyksiköitä täydentää vaakasuuntainen ja leveä päivävalonauha. Keulaa ja perää koristaa valaistu ŠKODA-tekstilogo, jonka design on Škodan uudistuvan visuaalisen brändi-identiteetin mukainen.

Pääjohtaja Klaus Zellmer (vasemmalla) ja päämuotoilija Oliver Stefani esittelivät uuden konseptiauton muotokieltä.

"Viime kuukausien aikana olemme yhdessä kehittäneet täysin uuden muotokielen. Haluan lausua suuret kiitokset tiimilleni upeasta omistautumisesta ja erinomaisesta työstä tässä intensiivisessä ja jännittävässä projektissa. Olemme jalostaneet ajassa hyviksi osoittautuneita ratkaisuja ja luoneet uutta rohkeasti. Minimalistinen, käytännöllisyyteen keskittyvä design välittää kokonaisvaltaisen turvallisuuden tunteen ja säteilee vahvuutta, samalla parantaen aerodynaamisia ominaisuuksia autoissa, jotka tulevaisuus tuo mallistoomme", kiteyttää VISION 7S -konseptiauton muotoilusta Škodan päämuotoilija Oliver Stefani.

Huipputason tekniikkaa

ŠKODA VISION 7S -konseptiauto kätkee sisäänsä 89 kilowattitunnin ajoakun, jolla saavutetaan jopa yli 600 kilometrin WLTP-toimintamatka. Ajoakun lataus sujuu haluttaessa erittäin nopeasti, sillä pikalatauksen maksimiteho on jopa 200 kW.

Sisätiloista löytyy uudella lailla toteutettu tietoviihdejärjestelmä, jonka graafista ilmettä ja käyttölogiikkaa on merkittävästi uudistettu. Huomiota herättävin yksityiskohta on 14,6-tuumainen kosketusnäyttö, joka on ŠKODA-automallien suurin. Digitaalisessa mittaristossa on 8,8-tuumainen näyttö. Uudenlainen ohjauspyörä on ala- ja yläosastaan suoritettu, joten mittaristonäyttö on aina hyvin nähtävissä. Autossa on myös lisätyn todellisuuden Head Up -tuulilasinäyttö. Ohjauspyörässä on kaksi jykevää puolaa kello 12:n ja 6:n kohdissa: alemmassa on lisänä kosketuslevy, jolla kuljettaja voi käyttää autonsa tiettyjä toimintoja auton ollessa pysäköitynä. Ohjauspyörän muut säätimet ovat haptisia rullasäätimiä, joissa on havaittavuutta parantava kirkas oranssi värikorostus.

Keskikonsolissa kookkaan tietoviihdenäytön alapuolella sijaitsee kuusi painiketta, joilla pääsee suoraan tietoviihdejärjestelmään, sekä puhelimen, auton asetuksien, navigoinnin ja sovelluksien näkymiin. Kuudenteen painikkeeseen liittyvä toiminto on vapaasti valittavissa. Painikkeiden alapuolella on kolme kookasta rullasäädintä: ulommaisilla säädetään ilmastointilaitetta ja keskimmäisellä ohjataan näyttöä (esimerkiksi zoomataan navigoinnin karttaa ja vieritetään näytön listoja). Lisäksi keskikonsolissa on kaksi painiketta, joilla valitaan auton sisätila-asetus, sekä äänenvoimakkuuden rullasäädin.

Näiden kaikkien säätimien yläpuolella on kättä ergonomisesti tukeva pinta helpottamassa kookkaan tietoviihdenäytön käyttämistä. Näyttö voidaan jakaa alueisiin parantamaan selkeyttä, jotta kuljettajalla on aina esillä kaikki tarvitsemansa tieto. Esimerkiksi navigoinnin kartta voidaan sijoittaa näytön ylemmälle alueelle, ja näytön alempi alue voidaan pienoisohjelmia käyttäen omistaa eri toiminnoille – vaikkapa lasten valvontakameran kuvan näyttämiseen.

Hienostuneet sisätila-asetukset

Kookas tietoviihdenäyttö on kaksiasentoinen. Perusasento on pystysuuntainen, jolloin näyttöä on ergonomisempi käyttää. Painiketta painamalla auton sisätila-asetus on vaihdettavissa Driving-asetuksesta Relaxing-asetukseen. Relaxing-asetusta voidaan käyttää, kun auto pysäköidään, esimerkiksi lataamisen tai muun ajotauon aikana. Kun tämä asetus valitaan, näyttö ja kojelauta liikkuvat eteenpäin ja näyttö kääntyy vaakasuuntaiseksi, jolloin esimerkiksi videoiden tai tv-kuvan katselu on helpompaa. Samalla kuljettajan ja etumatkustajan istuimet kääntyvät etureunoistaan sisäänpäin ja kallistuvat taaksepäin, joten myös takana istuvat näkevät näytön paremmin. Myös toisen istuinrivin istuimia kallistetaan tällöin taaksepäin.

Sisätila-asetusta Relaxing käytettäessä auton tietoviihdejärjestelmää voi käyttää älypuhelimella. Puhelimille on oma paikkansa keskikonsolissa, jossa ne pysyvät magneetilla paikallaan, ja keskikonsolin kyynärnoja suojaa niitä. Seitsemänpaikkaisesta sisätilasta löytyy runsaasti Simply Clever -ratkaisuja. Esimerkiksi toisen ja kolmannen istuinrivin matkustajien mobiililaitteet pysyvät myös magneettikiinnityksellä paikoillaan, joten niiden sisältöjä on helppo katsella. Magneetit pitävät paikoillaan myös istuimien taustoihin kiinnitettäviä reppuja.

Sisätilojen yksi erityinen oivallus on auton turvallisimpaan paikkaan integroitava lastenistuin – se kiinnitetään toisen istuinrivin istuimiin saakka ulottuvan keskikonsolin päälle. Siten toisella istuinrivillä matkustavat näkevät lapsen aina, ja kuljettaja ja etumatkustaja voivat valvoa lasta sisätilakameran kuvasta tietoviihdenäytöltä.

VISION 7S -konseptiauton sisätilojen valaistuksessa käytetään lukuisia elementtejä. Se ei tarkoita vain tunnelmavalaistusta: monilla valoelementeillä on myös käytännöllisiä toimintoja. Esimerkiksi tietoviihdenäytön ja tuulilasin välissä on kristalli, joka värillään kertoo auton ajoakun varaustason ja lataamisen tilan. Sen näkee kätevästi myös auton ulkopuolelta.

Oviverhouksissa on interaktiiviset pinnat, joissa värivalo kuultaa kankaan läpi. Kirkas oranssi väri paikallistaa oviverhouksen alaosassa sijaitsevan sisäkahvan. Sininen tai punainen väri kertoo ilmastoinnin lämpötilan muutoksesta. Oviverhoilukankaaseen voi myös kirjoittaa sormella – jättää viestin tai antaa lasten piirtää siihen pieniä kuvia. Alueella, jossa vastakkaisiin suuntiin avautuvat sivuovet kohtaavat, etu- ja takaovissa on kristallit, jotka autoon noustaessa valaisevat ovialuetta ja varoittavat punaisella, jos oven avaamisen yhteydessä takaa lähestyy esimerkiksi ajoneuvo tai pyöräilijä.

Uudet värit ja vastuulliset materiaalit

VISION 7S on ensimmäinen ŠKODA-automalli, jossa on mattavärinen kori. Konseptiauton minimalistista ulkonäköä korostaa vihreä mattametalliväri Explorer Green. Sisätilojen koristelistojen pinnoissa käytetään hienostunutta mattametallikerrosta.

Sisätilojen muotoilu tehostaa tilojen väljyyttä ja kokonaisvaltaista turvallisuuden tunnetta. Sisätiloissa käytetään ympäristövastuullisia ja kestäviä materiaaleja. Auton lattia ja tavaratila on valmistettu kierrätetyistä autonrenkaista, ja kojelaudan yläosan verhoiluna käytetään tummaa keinonahkaa. Alempien verhousosien materiaalina on vaaleampi keinonahka, joka jatkaa ulkovärin sävyä. Sisätilojen verhoilukankaat, esimerkiksi istuinpintojen keskiosissa, oviverhouksissa ja kojelaudassa, on kudottu kierrätysmateriaalista saatavasta polyesterilangasta.

Katso myös

ŠKODA julkistaa uuden logon, uudet värit ja uuden brändi-identiteetin

Ajankohtaista & Uutta