ŠKODA on autoteollisuuden trendien aallonharjalla. Vision E, Vision X ja Vision RS esittelevät tulevaisuuden tekniikkaa. Maailma muuttuu viisaasti visioiden.
Sähköautoilla on suuri rooli ŠKODA Auton kansainvälisen kasvun tarinassa. Automalliston sähköistyminen alkaa strategian mukaisesti 2019 esiteltävällä Superb-pistokehybridillä. Sähköautojen ohella ŠKODA-tehtaalla aletaan valmistaa sähkökomponentteja useisiin konsernin ladattaviin pistokehybridiauto-malleihin. Pian alkaa myös ensimmäisen Škoda-täyssähköauton valmistus. Vuoteen 2025 mennessä Škoda laajentaa hybridi- ja täyssähköautomallistonsa useisiin eri autokokoluokkiin.
ŠKODA DigiLabissa katsotaan pitkälle. Tässä tulevaisuuden työpajassa ja ideamyllyssä valmistellaan harppausta digiai kaan. Tärkeimpiä kehityssuuntia ovat keinoälyn ja datan hyödyntäminen, liikkuminen palveluna sekä trendikkään jakamistalouden tuomat mahdollisuudet.
TÄYTTÄ SÄHKÖÄ:
VISION E
Škodan ensimmäinen täyssähkö-konseptiauto Vision E pystyy tason 3 itsenäiseen ajamiseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että moottoritieajossa auto osaa itse kiihdyttää, ohjata, jarruttaa ja jopa väistää esteitä.
Car Park Autopilot etsii vapaita pysäköintipaikkoja ja ohjaa auton pysäköintipaikkaan automaattisesti. Ulkopeilit ovat konseptiauton myötä mennyttä aikaa: kameroiden kuvat näytöissä kertovat, mitä auton ympärillä tapahtuu.
ŠKODA-malleille ominaiseen tapaan myös tässä konseptiautossa on huippumodernit avustinjärjestelmät sekä lukuisa määrä Simply Clever -ratkaisuja.
Vision E:n muotoilussa on nähtävissä Škodan uuden muotokielen sähköautopiirteitä. Mallin huomiota herättävimpiä katseenvangitsijoita ovat auton korirakenteesta puuttuvat B-pilarit, vastakkain avautuvat etu- ja takaovet sekä neljä yksilöllisesti kääntyvää istuinta.
Vaikuttavan kokoisen konseptiauton pituus on 4 668, leveys 1 924 ja korkeus 1 591 mm. Pitkän akselivälin (2 851 mm) ja korin lyhyen keula- ja peräylityksen ansiosta sisätilat ovat erittäin väljät ja mukavat. Koska korirakenteessa ei ole perinteistä keskitunnelikohoumaa lattiassa, sisätilojen väljyys korostuu entisestään.
Sähkömoottoreiden yhteisteho on 225 kW (306 hv) ja moottoreiden voima välittyy auton jokaiselle neljälle pyörälle. Jopa 500 kilometrin toimintamatka ja huippunopeus 180 km tunnissa ovat vakuuttavia lukemia.
Vision E -mallin akku ladataan induktiivisesti. Konseptiauto menee liitettävyyden edelläkävijänä askeleen pidemmälle kohti digitaalista tulevaisuutta. Mittariston näytön sekä ŠKODA Connect -toimintojen ja -palvelujen käyttöön liittyvän, kojelaudan keskelle kuljettajan ja etumatkustajan ulottuville sijoitetun kosketusnäytön lisäksi auton jokaisella matkustajalla on käytettävissään oma näyttö.
Kosketusnäytöistä päästään useisiin toimintoihin ja niiden yksityiskohtiin kuten auton tietoihin ja viihteeseen. Älypuhelimet voi ladata langattomasti jokaisessa ovessa olevassa Phonebox-matkapuhelinlokerossa. Lisäksi nämä lokerot toimivat liittyminä, joiden kautta matkustajat pääsevät kätevästi omilta kosketusnäytöiltään käsiksi mobiilipäätelaitteensa asetuksiin, tietoihin ja sisältöihin.
Myös moni muu ominaisuus kertoo, että tulevaisuus on jo täällä. Esimerkiksi tietoviihdejärjestelmää voi käyttää puhekäskyillä ja eleohjauksella. Kamerat tarkkailevat kuljettajan toimia ja vireystilaa Eye Tracking -katsevalvonnalla. Vireystason tunnistusjärjestelmä varoittaa havaittuaan väsymisen merkkejä. Konseptiautossa on myös digitaalinen lääkäri: sydämen sykevalvonta pysäyttää auton automaattisesti, jos kuljettajasta havaitaan terveysongelmia.
Vision E:n kojetaulun päälle on sijoitettu kolme isoa näyttöä. Sisätilat ovat näyttävät ja valoisat. Vision E:n tason 3 itsenäinen ajaminen antaa kuljettajalle vapauksia ja erinomaisen mahdollisuuden ottaa tarjolla olevasta informaatiosta kaiken irti.
URBAANI CROSSOVER:
VISION X
Sporttinen, kompakti ja täynnä edistyksellistä tekniikkaa oleva urbaani crossover Škoda Vision X kertoo autojen tulevaisuudesta. Tällä konseptiautolla Škodan suosittujen katumaasturimallien tyypillisimmät piirteet siirtyvät uuteen kokoluokkaan.
”Visio syntyy muun muassa tunteita herättävällä designilla, modernilla voimalinjalla ja täydellisellä liitettävyydellä”, Škodan pääjohtaja Bernhard Maier sanoo.
Konseptiauto Vision X on tarpeen mukaan joko etu-, taka- tai nelivetoinen. Takavedolla pyöriltä välittyy tiehen 1 000 Nm:n voima. Autossa lisänä olevan bensiinisäiliön ansiosta toimintasäde on jopa 650 kilometriä.
Vision X yhdistää suorituskyvyn, monipuolisuuden ja ajamisen nautinnon niin kaupunkiajossa kuin haastavammilla maastoretkillä Kätevä koko, reilut sisätilat ja edistykselliset tietoviihdeominaisuudet puhuttelevat aktiivista ja nykyaikaista elämäntyyliä.
Konseptiauton ulkonäkö antaa konkreettista esimakua siitä, miltä Škodan katumaasturimalliston kolmas automalli tulee näyttämään. ”Muotoilu ilmentää innostusta elämään ja intoa aktiiviseen, urbaaniin elämäntyyliin”, muotoilujohtaja Oliver Stefani lisää.
Vision X on 4 255 mm pitkä, 1 807 mm leveä ja 1 537 mm korkea. Akseliväli on 2 645 mm ja tavaratilan koko 380 litraa. Jykevän ulkonäön kruunaavat kaksiväriset 20-tuumaiset kolmiulotteisvaikutelmaiset kevytmetallivanteet, joissa on kiillotetut kevytmetalliosat ja matta-antrasiitinvärisiksi maalatut kristalliviistemäiset puolat.
Vision X:n valaistu etusäleikkö on yllättävä ja eikä jää huomiotta.
Kaasulla, bensiinillä ja sähköllä
Vision X:n voimalinja on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteet ja suorituskyky sekä tulevaisuuteen suuntaava tekniikka huomioiden. Vision X on Škodan ensimmäinen hybridikonseptiauto, jonka käyttövoimana on maa/biokaasu, bensiini ja sähkö. Tehoa ja voimaa syntyy ripeästi, mutta CO2-päästö on alle 90 grammaa kilometrillä. Uusi hybridijärjestelmä takaa spontaanin tehon ja pienet päästöt.
Ensimmäistä kertaa tehotaloudellinen ja poikkeuksellisen vähäpäästöinen polttomoottori on yhdistetty hihnakäyttöiseen käynnistingeneraattoriin ja taka-akselille asennettuun sähkömoottoriin. Pelkästään sähkömoottorin voimalla voidaan ajaa lyhyitä matkoja, ja sähkömoottorilla saadaan lisää tehoa ripeisiin liikkeellelähtöihin. Maantiellä tai maastossa ajettaessa autoa vetävät etupyörät tai takapyörät tai tarvittaessa molemmat nelivetona.
Konseptiautossa on erityisesti maakaasulle suunniteltu nelisylinterinen, pakokaasuahdettu 1,5-litrainen G-TEC-polttomoottori. Maakaasun ohella tämä moottori voi käyttää myös biokaasua tai vihreän energian avulla tuotettua synteettistä maakaasua. Maakaasumoottorin tukena on kaksi sähkömoottoria. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistoiminta merkitsee nelivetoa. Sähkömoottori saa energiansa 48 voltin litiumioniakusta, jota ladataan ajon aikana jarrutusenergian talteenotolla.
Sähkömoottoreille ominaiseen tapaan sähkömoottorin suurin vääntö 70 Nm on käytettävissä heti, minkä ansiosta auto reagoi herkästi kaasupolkimeen ja kiihtyy nopeasti. Ajon aikana latautuvan akun etuja ovat pieni paino, suuri kapasiteetti ja edullinen hinta.
Vision X vie ŠKODA-automallien digitalisoitumisen uusiin ulottuvuuksiin Smart Parking-, HoppyGo-, TwoGo- ja CareDriver -palveluilla, jotka mm. opastavat käytettävissä oleviin pysäköintipaikkoihin ja tarjoavat autoa vuokrattavaksi, kun autoa ei itse tarvitse. Konseptiautossa on myös täysin uusi auton keskusvalvontanäyttö, johon liittyy Human Machine Interface (HMI) -järjestelmä.
Vision X:n tavaratila tarjoaa hyvin tilaa aktiiviselle liikkujalle.
Sähkörullalauta viimeiselle kilometrille
ŠKODA Vision X -konseptiauton erikoisuuksiin kuuluu tavaratilasta löytyvä kiinnitysjärjestelmä kahdelle sähkötoimiselle rullalaudalle. Pakettiin kuuluu myös kaksi kypärää ja drone-kuvauskopteri, joten rullalautailijat pystyvät videoimaan vauhdikkaan matkansa.
Niskan ja selän suojukset on sijoitettu kuljettajan ja etumatkustajan selkänojiin. Keskikonsolista löytyy kaksi urheilujuomapulloa.
SPORTTINEN TULEVAISUUS:
VISION RS
Vision RS -konseptiautossa Škoda yhdistää urheilullisen perinteensä ympäristöarvojen huomioon ottamiseen. Huomiota herättävän näköisen konseptiauton aerodynaaminen muotokieli ja tehotaloudellinen ladattava hybridijärjestelmä antavat ensivaikutelmia Škodan sporttisten RS-mallien tulevaisuudesta ja tulevan perheautokokoluokan auton muotoilusta.
Matalat ajovaloyksiköt tehostavat Vision RS:n dynaamista ilmettä. Perää hallitsee diffuusori ja aerodynaamisesti optimoitu kattospoileri. Vision RS:n pituus on 4356, leveys 1810, korkeus 1431 ja akseliväli 2650.
Konseptiauto on ladattava hybridi, jonka 1,5-litraisen TSI-bensiinimoottorin teho on 110 kW (150 hv) ja sähkömoottorin 75 kW (102 hv). Järjestelmän yhteisteho on 180 kW (245 hv), jolla konseptiauto kiihtyy nollasta sataan 7,1 sekunnissa ohituskiihtyvyyden 80–120 km/h ollessa 8,9 sekuntia. Kompaktin kokoisen auton CO2-päästö on vain 33 g/km. Pelkästään sähköllä ajettaessa auton toimintamatka on jopa 70 km, jolloin paikallisia päästöjä ei synny lainkaan.
Kapasiteetiltaan 13 kWh:n litiumioniakusto saadaan ladattua latauspisteessä 2,5 tunnissa. Vaihtoehtoisesti Vision RS voidaan ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Lisäksi akustoa ladataan ajon aikana jarrutusenergian talteenotolla.
Vision RS:n sisustuksen tyylikäät tummat sävyt korostavat auton sporttista luonnetta.
Xirallic-kristallikiteiden kimallus tuo Vision RS:n loistavan valkoiseen maalipintaan häivähdyksen hillittyä sinistä. Maalin orgaaniset komponentit heijastavat lämpöä, mikä vähentää sisätilan kuumentumista. Tätä moottoriurheilun maailmasta tunnettua hich-tech-materiaalia on käytetty jäähdyttimen säleikössä, etu- ja takaspoilerissa, ulkopeilikoteloissa, sivuhelmoissa, ilmanotto- ja ilmanpoistoaukkojen säleiköissä sekä perän diffuusorissa.
Erikoisuuksiin kuuluvat myös sisustuksessa käytetyt kasviperäiset materiaalit ja niiden kestävän kehityksen mukainen valmistus.
RS:n konseptissa takapään diffuusori ja pakoputket sulautuvat harmoniseen kokonaisuuteen.