› Ylellisimmät ŠKODA-mallit ovat kantaneet SUPERB-nimeä syksystä 1934 alkaen
› Ensimmäinen moderni ŠKODA SUPERB -mallisto lanseerattiin vuonna 2001
› SUPERB SCOUT täydentää uutta SUPERB-mallistoa ja ladattava SUPERB iV -hybridimalli tuli myyntiin syksyllä
Autonvalmistajan Laurin & Klement ensimmäiset huippumallit valmistuivat Mladá Boleslavin tehtaalta yli 110 vuotta sitten. Vuoden 1907 Model FF:n myötä esiteltiin ensimmäinen Keski-Euroopassa valmistettu kahdeksansylinterinen rivimoottori. Sitä seurasivat muut mallit, joissa käytettiin erityisen tasaisesti käyviä kuusisylinterisiä Knight-luistiventtiilimoottoreita, sekä kahdeksansylinterisellä moottorilla varustettu ylellinen ŠKODA 860 -malli, jota valmistettiin vuosina 1929–1933. Sen jälkeen valtikka siirtyi uuden sukupolven ŠKODA 640 -mallille. Tässä mallissa oli innovatiivinen keskusputkirunko ja erillistuenta, ja samalla se oli nykyisiä ŠKODA-huippumalleja edelleen kuvaavan SUPERB-nimen ensimmäinen kantaja.
Englanninkielinen nimi SUPERB pohjautuu latinan kielen sanaan "superbus", joka tarkoittaa ylvästä ja suurenmoista. ŠKODA esitteli SUPERB-mallinimen 22. lokakuuta 1934 korostaakseen uuden Š 640 -mallin ainutlaatuisuutta. Ensimmäinen malli oli 5,5 metriä pitkä, 1,70 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea sedan, joka esiteltiin ŠKODA Groupin silloiselle pääjohtajalle Karel Loevensteinille tammikuussa 1935. Hänen vaimonsa Pavla valitsi auton ulkoväriksi punaisen.
ŠKODA SUPERB -mallin sarjatuotanto alkoi maaliskuussa 1935. Huippumallissa oli kuusisylinterinen 2,5-litrainen moottori, jonka teho oli 40,5 kW (55 hv). Suuren kysynnän seurauksena toimitusajat pitenivät: asiakkaat joutuivat odottamaan Superbin Sedan-mallia neljä viikkoa ja Cabriolet-mallia kahdeksan viikkoa. Vakiovarustuksen lisäksi tarjolla oli lisämaksua vastaan autoradio, jossa oli kuusi elektroniputkea, sekä ruusupuuhyllyt etuistuimien taakse.
ŠKODA esitteli lähes joka vuosi lisää erilaisia innovaatioita, uusia tehokkaampia moottoreita ja entistä laajempia varustevalikoimia. Valmistettuaan noin 600 luistiventtiilitekniikkaan perustuvaa autoa ŠKODA esitteli vuonna 1938 SUPERB-mallin, jonka konepellin alla hyrräsi 59 kW:n (80 hv) tehoinen kuusisylinterinen työntötanko-rivimoottori iskutilavuudeltaan 3 137 cm3. Hieman ennen kuin tuotanto jouduttiin keskeyttämään sodan vuoksi vuonna 1940, ehdittiin valmistaa pieni määrä V8-moottorilla varustettuja SUPERB 4000 -malleja. Vuonna 1946 ŠKODA jatkoi uudistetun, kuusisylinterisellä moottorilla varustetun mallin valmistusta. Valmistus lopetettiin poliittisista syistä vuonna 1949, kun yksityisasiakkaille oli ehditty valmistaa jo yli 1 000 autoa. Mallimerkintöjä Š 952 ja Š 956 kantavia sotilaskäyttöön tarkoitettuja ajoneuvoja valmistettiin 1 660 kappaletta.
Vuonna 2001 ŠKODA SUPERB teki comebackin: malliston ensimmäinen nykyaikainen sukupolvi laajensi Škodan tuotevalikoimaa keskikokoluokan sedanilla. SUPERB on alusta alkaen sijoittunut oman kokoluokkansa kärkeen väljien takajalkatilojen ansiosta, minkä lisäksi se on vakuuttanut asiakkaat hienostuneella muotoilullaan ja erinomaisella hinta-laatu-suhteellaan. Valmistettuaan 136 068 autoa ŠKODA aloitti toisen sukupolven tuotannon vuonna 2008. Sen korin muotoilussa perinteisen porrasperäisen sedanin parhaat puolet yhdistyivät hatchbackin reilunkokoiseen tavaratilan lastausaukkoon, mikä paransi Superbin erinomaista käytännöllisyyttä entisestään. Vuotta myöhemmin ŠKODA lanseerasi SUPERB COMBI -mallin, jonka tavaratilan tilavuus oli hämmästyttävät 633 litraa takaistuimien selkänojat pystyasennossa ja jopa 1 865 litraa takaistuimien selkänojat alas käännettyinä. Toisen sukupolven SUPERB-huippumalli sisälsi muiden innovaatioiden ohella KESSY-järjestelmän (avaimeton keskuslukitus ja käynnistys), joka oli ensimmäistä kertaa tarjolla ŠKODA-autoon. Vuoteen 2015 mennessä Škodan Kvasinyn tehtaan tuotantolinjalta oli rullannut 404 756 sedan-mallia ja 217 734 Combi-mallia.
SUPERB-malliston kansainvälinen suosio on jatkunut vuodesta 2015. Koskaan aiemmin ŠKODA-automallin muotoilulle ei ole asetettu yhtä suuria vaatimuksia eikä uuteen malliin ole sisällytetty niin paljon uutta tekniikkaa. Aiemmin ei myöskään ole nähty niin montaa uutta Simply Clever -ratkaisua, eivätkä ŠKODA-suunnittelijat ole luoneet niin paljon tilaa kuljettajalle, matkustajille ja matkatavaroille. Tarjolla on melkoinen määrä suuremman ja kalliimman kokoluokan autoista tuttuja avustinjärjestelmiä, jotka parantavat turvallisuutta ja mukavuutta, ja jotka varmistavat parhaan mahdollisen ympäristövastuullisuuden tason.
Vuonna 2019 Škodan lippulaivamalli sai laajamittaisen päivityksen: Matrix LED -ajovalot ja entistä kattavampi valikoima innovatiivisia avustinjärjestelmiä ovat esimerkkejä lukuisista teknisistä kohokohdista, jotka tekevät Superbista yhden oman kokoluokkansa turvallisimmista ja mukavimmista autoista. Uutuuksiin lukeutuvat myös lifestyle-malli SCOUT ja 110 kW:n (150 hv) tehoinen pakokaasuahdettu, dynaaminen ja taloudellinen 2.0 TDI -dieselmoottori. Mallistoa on myös hiljattain täydentänyt ladattava SUPERB iV -hybridi, joka on nyt ennakkomyynnissä.
Noin 54 prosenttia kaikista SUPERB-malleista toimitetaan eurooppalaisille asiakkaille. Škodan huippumallisto on kuitenkin myös erittäin suosittu Kiinassa: vuonna 2018 asiakkaille toimitetuista 137 500 autosta 43 700 luovutettiin Kiinassa eli lähes joka kolmas SUPERB-auto myytiin Škodan suurimmalla yksittäisellä markkina-alueella. Saksa oli SUPERB-malliston toiseksi suurin markkina-alue 19 200 luovutetulla autolla. Vuoden 2001 ja kuluvan vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen välisenä aikana Škodan tuotantolinjoilta on lähtenyt maailmalle kaikkiaan noin 1 280 600 nykyaikaista SUPERB-mallia edustaen kolmea eri sukupolvea.