› Škodan ensimmäinen ladattava hybridi
› ŠKODA iV -alatuotemerkki ja sen ensimmäisten iV-automallien esittely vie Škodan sähköllä liikkumisen aikaan
› ŠKODA esittelee uusia liikkuvuusratkaisuja ja Simply Clever -ratkaisuja sähköllä ajamisen maailmaan
1. syyskuuta 2020. Ensimmäisen sähköä voimalinjassaan hyödyntävän automallin SUPERB iV – sekä ŠKODA iV -alatuotemerkin esittelyllä ŠKODA astuu sähköllä ajamisen maailmaan. ŠKODA suuntaa vahvasti kohti tulevaisuutta. Ladattavat SUPERB iV -hybridit valmistetaan Kvasinyn tehtaalla.
Sähköllä liikkuminen on avainasemassa Škodan kestävän kehityksen GreenFuture-strategiassa ja luonnollinen osa Škodan maailmaa. Jo vuoteen 2025 mennessä neljäsosa kaikista asiakkaille toimitettavista ŠKODA-automalleista tulee hyödyntämään voimalinjassaan sähköä, ja koko ŠKODA-automalliston CO2-päästöt laskevat 30 prosentilla verrattuna vuoteen 2015. Uusien mallien CITIGOe iV ja SUPERB iV jatkona uuden ŠKODA iV -alatuotemerkin mallistossa tulee olemaan yli 10 sähköistettyä mallia vuoden 2022 loppuun mennessä. Uuden iV-tuotemerkin alle ŠKODA kehittää sähköautojen tuoteperheen, jonka yksittäisille automalleille tulee olemaan luonteenomaista erottuva, tunteisiin vetoava muotoilu, futuristiset sisätilat, innovatiivinen tekniikka sekä erityisten liikkuvuusratkaisujen kokonaisuus.
SUPERB iV: sähköllä ajamisen toimintamatka jopa 57 km
Škodan ensimmäinen ladattava hybridi SUPERB iV pystyy taittamaan taivalta jopa 57 kilometriä (WLTP) pelkästään sähköllä, jolloin paikallisia päästöjä ei synny lainkaan ja käyttökustannukset jäävät pieniksi. Kokonaistoimintamatka on jopa 930 km. Ladattava hybridi on saatavissa Ambition- ja Style-varusteluversioina sekä SPORTLINE- ja L&K -erikoismalleina. Perinteisillä polttomoottoreilla varustettujen mallien tapaan iV-malliin on saatavissa uusimman, kolmannen sukupolven tietoviihdejärjestelmävaihtoehdot ja lisäksi uusia avustinjärjestelmiä kuten perävaunuavustin ja ympäristönäkymä Area View. Ilmastointilaitetta voidaan etäohjata sovelluksella. Akuston kapasiteetti on 13 kWh. Akusto voidaan ladata kätevästi yön aikana tavallisesta kotipistorasiasta. Tehokkaammasta Wallbox-seinälatausasemasta akuston latautuminen kestää vain noin kolme ja puoli tuntia.
SUPERB iV:n innovatiiviset avustinjärjestelmät ja tekniikat
SUPERB iV -malliin on tarjolla kaikki SUPERB-malliston modernit avustinjärjestelmät, mukaan lukien perävaunuavustin Trailer Assist ja ympäristönäkymä Area View. Innovatiivisiin Matrix LED -ajovaloihin liittyvät Coming/Leaving Home -animaatiosaattovalot. Saatavissa on myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC) sisältäen ajoasetuksen valinnan. Hiljattain uudistuneen SUPERB-malliston uusi, suurempi jäähdyttimen ŠKODA-säleikkö on lähes kauttaaltaan kromattu, ja iV-mallissa säleikköön on sijoitettu akuston latauspistoke kannen alle. Pelkästään sähköllä ajettaessa moottoriäänilaite E-noise tuottaa äänen, jonka ansiosta jalankulkijat ja pyöräilijät varmemmin havaitsevat SUPERB iV:n lähestyvän. Sähköä voimalinjassaan hyödyntävän ŠKODA-lippulaivamallin takaluukun pinnassa on ŠKODA-tekstilogon seurana iV-merkki.
Sisätilojen erityiset iV-yksityiskohdat ja innovatiiviset liitettävyysmahdollisuudet
Uuden iV-automallin mittaristonäytössä on uusia näyttöjä, joilla kerrotaan kuljettajalle oleellisia tietoja kuten energiankulutus, akuston lataustila ja jarrutusenergian talteenoton yksityiskohdat. Sisätiloissa SUPERB iV -mallin erottaa bensiini- ja dieselmoottorimalleista keskikonsolissa olevista ajoasetuksen valintapainikkeista E-mode ja Sport. Vakiovarustukseen kuuluu Mode 2 -latausjohto kotipistorasiasta lataamista varten sekä Mode 3 -latausjohto ladattaessa Wallbox-seinälatausasemasta. Tietoviihteen ja liitettävyyden osalta SUPERB iV:ssä käytetään uusimman sukupolven laitteita. Auton oma eSIM-dataliittymä ja sen myötä datasiirto varmistavat esimerkiksi auton olevan aina online. CITIGOe iV:ssä on vakiovarusteena Swing II -audiojärjestelmä, johon liittyy älypuhelintelakka. Kun siihen laitettu puhelin paritetaan auton kanssa Move&Fun-sovelluksella, älypuhelimella voidaan tarkastella auton tietoja tai karttoja, ja puhelinta voidaan käyttää mediasoittimena ja välineenä e-Managerin käyttämiseen.
Investoinnit Kvasinyn ja Mladá Boleslavin tehtailla
ŠKODA AUTO investoi kaksi miljardia euroa seuraavien viiden vuoden aikana sähköautojen ja uusien mobiilipalvelujen kehittämiseen. Kyseessä on suurin investointiohjelma yrityksen koko historiassa. Kaikkiaan 12 miljoonaa euroa on jo panostettu korinvalmistuslinjan ja kokoonpanolinjojen uudistuksiin Kvasinyn tehtaalla, jossa SUPERB iV -mallit tehdään samoilla linjoilla kuin Škodan lippulaivan muutkin mallit. SUPERB iV:n litiumioniakustot kuten Volkswagen-konsernin muidenkin ladattavien hybridien akustot valmistetaan Mladá Boleslavissa. Tarvittaviin muutoksiin ŠKODA AUTON päätehtaalla on investoitu 25,3 miljoonaa euroa.
ŠKODA SUPERB - vuosimallin 2021 uudistukset
Uudet ohjauspyörät ovat näkyvin uudistus Škodan vuosimallin 2021 autoissa. Uudessa ŠKODA Octaviassa esitellyt ohjauspyörät löytyvät nyt myös SUPERB-mallisarjasta. Auton varusteluversiosta ja lisävarusteista riippuen nahkaverhoiltu ohjauspyörä on joko urheilullinen kaksipuolainen tai urheilullinen kolmipuolainen. DSG-vaihteistolla varustettuihin malleihin on mahdollista saada Tiptronic-vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen. Monitoimiohjauspyörissä on uusia näppäimiä esimerkiksi ohjauspyörän lämmitykselle ja avustinjärjestelmien käytölle, sekä käyttöä helpottavat pyöritettävät, hienostuneet rullasäätimet. Muita vuosimallin vaihdoksen tuomia uudistuksia SUPERB iV-mallissa ovat esimerkiksi saataville tullut Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä erillisellä subwoofer-bassokaiuttimella ja Travel Assist -ajoavustinkokonaisuudet, joista jo kevyempi versio sisältää esimerkiksi ennakoivan ja mukautuvan vakionopeuden säätimen, mukautuvan kaista-avustimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Korkeammassa versiossa lisänä ovat Side Assist - Kaistanvaihtovaroitin ja Park Assist – Pysäköintiavustin.
ŠKODA SUPERB iV: kahden voimanlähdemaailman lippulaiva
Uusi SUPERB iV on kahden erilaisen voimanlähteen lippulaiva. Škodan ensimmäisellä ladattavalla hybridillä saavutetaan WLTP-testisyklin mukaisesti sähköllä ajettaessa jopa 57 kilometrin toimintamatka, joka moottoreiden yhdistelmällä pitenee jopa 930 kilometriin. Ajoasetuksella E-mode uusi SUPERB iV liikkuu lähes äänettömästi paikallisia päästöjä tuottamatta, joten tämä auto soveltuu mainiosti moderniin kaupunkiajoon ja ajamiseen päästörajoitusalueilla.
SUPERB iV on ensimmäinen ŠKODA, joka konepellin alla sykkii kaksi sydäntä. Ajotilanteesta ja valitusta ajoasetuksesta riippuen ne toimivat joko erikseen tai parina yhdistäen sähkömoottorin ja polttomoottorin parhaat ominaisuudet. 85-kilowattisella sähkömoottorilla ja litiumioniakustolla SUPERB iV yltää pelkästään sähköllä ajettaessa ja nollapäästöisesti jopa 57 kilometrin toimintamatkaan (WLTP-testisyklin mukaisesti). Tämä toimintamatka riittää monen asiakkaan päivittäisiin ajoihin. SUPERB iV:n hybridivoimanlähteen toinen osapuoli on 1.4 TSI -bensiinimoottori teholtaan 115 kW (156 hv) ja 50-litrainen polttoainesäiliö. Pitkillekin ajomatkoille sopiva ladattava SUPERB iV -hybridi on saatavissa Ambition- ja Style-varusteluversioina sekä SPORTLINE- ja L&K-erikoismalleina. Kun akusto on täyteen ladattu ja tankki täytetty, tämä perheautoksi tai työsuhdeautoksi soveltuva auto taittaa taivalta jopa 930 kilometriä välillä lataamatta tai tankkaamatta.
Polttoainesäiliön paineen poisto ja valittavissa ajoasetukset Sport, Hybrid ja E-mode
Kun kummatkin moottorit toimivat yhdessä, SUPERB iV:n teho on 160 kW (218 hv). Tässä käyttötilanteessa sähkömoottori antaa polttomoottorille lisätehoa, mikä parantaa suorituskykyä. Moottoreiden yhteisvoimilla auto kiihtyy 7,7 sekunnissa 0‒100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 224 km/h. Tämän suorituskyvyn kokemiseksi on valittava keskikonsoliin sijoitetuilla ajoasetuksen valintapainikkeilla ajoasetus Sport. Ajoasetuksen tällä valinnalla muutetaan ohjauksen, vakiovarusteisen 6-vaihteisen DSG-vaihteiston (jossa nyt on kolmas kytkin polttomoottorin ja sähkömoottorin välissä) ja vakiovarusteisen mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) toiminta sporttisimpiin asetuksiin.
Sport-ajoasetuksen ohella tarjolla ovat ajoasetukset E-mode ja Hybrid. Ajoasetus E-mode valitsemalla SUPERB iV kulkee pelkästään sähkömoottorilla. Auto liikkuu lähes äänettömästi ja kiihtyy 0‒60 km/h vain 5,0 sekunnissa. Pelkästään sähköllä ajettaessa moottoriäänilaite E-noise tuottaa äänen, jonka ansiosta jalankulkijat ja pyöräilijät varmemmin havaitsevat SUPERB iV:n lähestyvän. Hybrid-ajoasetus valittuna kummatkin moottorit toimivat yhdessä automaattisesti elektronisen ohjauksen mukaisesti. Tällöin auton yhdistetty kulutus on 1,2 - 1,5 litraa bensiiniä 100 kilometrillä ja 14,0 ‒14,5 kWh sähköä 100 kilometrillä, mikä vastaa CO2-päästöä 28‒34 g/km.
SUPERB iV:n voimanlähteiden toimintatavan vuoksi polttoainesäiliöön syntyy ylipaine, jos autolla ajetaan pitempi aika pelkästään sähköllä. Jotta polttoainesäiliön täyttöaukon korkki olisi turvallista avata tankkaamista varten, polttoainesäiliön painetta on ensin laskettava. Sitä varten DSG-vaihteiston valitsinvivun vieressä on polttoainesäiliön paineenlaskun painike.
13 kWh:n litiumioniakusto
Kahden moottorin ohella akusto ja teho- ja ohjauselektroniikka ovat hybridijärjestelmän tärkeitä osia. Teho- ja ohjauselektroniikka koordinoi latauslaitteen ja akuston välisen yhteyden toiminnan, muuntaa akuston tasavirran sähkömoottorille syötettäväksi vaihtovirraksi ja syöttää jännitteen auton 12 voltin sähköjärjestelmään. 37 ampeeritunnin korkeajänniteakuston bruttokapasiteetti on 13 kWh. Litiumioniakusto sijaitsee auton pohjassa taka-akselin etupuolella. Siihen varataan sähkömoottorin sekä lämmityslaitteen ja Climatronic-ilmastointiautomatiikan kompressorin tarvitsema energia.
Neljä tapaa ladata
SUPERB iV:n akustoa voidaan ladata neljällä eri tavalla. Tyhjentynyt akusto saadaan ladattua noin kolmessa ja puolessa tunnissa liittämällä auto Mode 3 -latausjohdolla kiinteistöön asennettuun 3,6 kW:n tehoiseen Wallbox-seinälatauspisteeseen. Mode 2 -latausjohdolla akusto latautuu parhaimmillaan noin viidessä tunnissa 2,3 kW:n teholla tavallisesta kotipistorasiasta (suositellaan vain väliaikaiseen lataukseen). Suomessa Schuko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa Tukes suosittelee käytettäväksi enintään 8 A -virtaa.
Ajon aikana SUPERB iV:n akustoa voidaan ladata polttomoottorin voimalla. Tämä tarkoittaa, että käytettävissä oleva sähköllä ajamisen toimintamatka voidaan asettaa keskusnäytön kautta, jolloin "viimeiset kilometrit" kaupungissa ennen perille pääsyä voidaan varmasti ajaa päästöttä pelkästään sähköllä. Akustoon latautuu energiaa myös jarrutusenergian talteenotolla. Kun kuljettaja siirtää valitsinvivun D-asennosta taaksepäin B-asentoon, ajoasetus B aktivoituu. Tällöin suurin osa ajonopeuden hidastuksista tapahtuu sähkömoottorilla, jolloin jarrutusenergiaa otetaan talteen huomattavan paljon. Jarrutusenergiaa otetaan kevyemmin talteen myös valitsinvivun D-asennossa kuljettajan päästäessä kaasupolkimen ylös, jolloin SUPERB iV rullaa alamäessä.