Helkama on Škodan vanhimpia yhteistyökumppaneita ja Škodan pitkäaikaisin maahantuoja koko maailmassa. Edustussopimus solmittiin jo vuonna 1947.

Škodan ja Helkaman yhteinen historia käynnistyi Prahan kansainvälisessä autonäyttelyssä 1947. Helkamalainen legenda kertoo, miten nuorin yhtiön omistaneista neljästä veljeksestä lähetti Prahasta Suomeen sähkeen.

Eero Helkaman viestissä luki lyhyesti: ”Škodan edustus tarjolla”. Vanhempi veli Matti Helkama vastasi nopeasti: ”Tee sopimus heti.”

Sotien jälkeisessä Suomessa nosturin nokassa laivasta satamalaiturille keinuva auto oli vahva symboli aikojen paranemisesta. Škoda oli suomalaisille uusi merkki, mutta ajan henki vahvisti kansainvälisyyttä, joka vetosi eurooppalaiseen autonrakennustaitoon ja pitkään kokemukseen. Jo tuolloin suomalaisten tiedettiin arvostavan Škodan kestävyyttä, taloudellisuutta ja hyviä ajo-ominaisuuksia.

Historian siipien havinaa

Škodan historia vie vuoteen 1895, jolloin Itävalta-Unkarissa mekaanikko Vaclav Laurin ja kirjakauppias Vaclav Klement alkoivat valmistaa Slavia-merkkisiä polkupyöriä. Polkupyöristä tuotanto laajeni myöhemmin moottoripyöriin ja autoihin.

Vuonna 1905 Mlada Boleslavissa, 70 kilometriä Prahasta koilliseen sijaitsevalla tehtaalla, valmistui kaksi ensimmäistä autoa. Laurin & Klement tähtäsi yrityksenä alusta alkaen merkittävien eurooppalaisten autotehtaiden joukkoon.

Vuonna 1925 yritys myytiin Škodalle, josta Laurin & Klement sai tarvitsemansa suuren teollisen kumppanin, jonka avulla kehitystyötä ja tuotantoa oli mahdollista jatkaa tehokkaasti. Itsenäinen L&K -merkki siirtyi fuusion myötä historiaan, mutta Škodan tuotannossa se näkyy edelleen varustelun luksusbrändinä.

Vou mikä ŠKODA! Vuonna 1971 vihtiläinen autokouluopettajaperhe oli löytänyt sen oikean.

Škodalla menee hyvin

Vuonna 2015 Škoda juhlii autovalmistuksen 110-vuotista taivaltaan. Tänä vuonna jatkuvasti uudistuva Škoda juhlii Suomessa 70-vuotista menestystarinaansa yhdessä Helkaman kanssa.

Viime vuosina Škoda on saavuttanut monia merkkipaaluja. Maailmanlaajuisesti vuonna 2016 ylitettiin jälleen miljoonan uuden myydyn Škodan rajapyykki vuodessa ja saavutettiin uusi myyntiennätys.

Suomessa Škoda on ollut jo viiden vuoden ajan maan kolmen myydyimmän automerkin kärjessä. Viime vuonna myytiin yli 10 000 uutta Škodaa ja markkinaosuus oli yli yhdeksän prosenttia. Octavia oli Suomen ostetuin auto ja yritysmarkkinoilla Škoda oli kokonaisuudessaan ykkönen kahdella podium-paikalla: Octavia sijalla 1 ja Superb sijalla 3. Samalla Škodan autokanta ylitti 110 000 auton rajan.