ŠKODA SUNROQ -projektin parissa työskenteli noin kahdeksan kuukauden ajan 23 opiskelijaa iältään 17‒20 vuotta. Näitä seitsemään eri ammattiin opiskelevaa nuorta avustivat Škodan ammattikoulun opettajat sekä Škodan teknisen tuotekehityksen, muotoiluosaston ja tuotantotekniikan asiantuntijat.
Opiskelijat kutsuivat avukseen Škodan asiakkaita ja Škodasta kiinnostuneita: he pyysivät nimiehdotuksia sosiaalisen median eri kanavien kautta. Lopulta nimi SUNROQ tuli valituksi useista sadoista ehdotuksista. Voittaneen nimiehdotuksen tekijä kutsuttiin mukaan SUNROQ-konseptiauton viralliseen esittelytilaisuuteen, jossa hän tapasi auton suunnitelleet opiskelijat ja heidän opettajansa sekä pääsi myös SUNROQ-ajelulle.
“On hienoa saada esitellä SUNROQ yleisölle,” sanoo Michal Bydžovský, yksi projektiin osallistuneesta opiskelijasta. ”Kuluneet kahdeksan kuukautta ovat olleet upea haaste koko tiimille. Mielestäni onnistuimme mainiosti.”
ŠKODA Academyn johtaja Carsten Brandes lisää: ”Tämän projektin tulos osoittaa, miten korkealaatuista opetusta Škodan oman ammattikoulun opiskelijat saavat. Opiskelijoidemme osaaminen ja intohimo näkyy selvästi SUNROQ-konseptiautossa.”
Projektin aloitusvaihe sisälsi ŠKODA SUNROQ-mallin korirakenteiden vahvistamisen ja kiinteän katon irrottamisen. Muutosten seurauksena kaikki neljä ovea ja takaluukku oli suunniteltava ja toteutettava kokonaan uudelleen. ŠKODA KAROQ -katumaasturin sarjatuotantoversion 521-litraiseen tavaratilaan verrattuna ŠKODA Sunroqin tavaratila on yllättäen suurempi. Suunnittelutiimi kehitti uudet oviverhoukset, muokkasi A-pilareita ja poisti B-pilarit kokonaan, minkä seurauksena etuturvavyöt oli siirrettävä osaksi etuistuimia. Etu- ja takapuskurin muutokset viimeistelivät korin muutostyöt. Akseliväli 2638 millimetriä säilyi ennallaan, kuten auton pituus 4382 mm ja leveys 1811 mm. SUNROQ on 1480 millimetriä korkea.
Velvet Red -punainen ulkoväri antaa ŠKODA Sunroqin ilmeeseen itsevarmuutta. Valko-punainen nahkaverhoilu istuu täydellisesti avoautoon, jonka värimaailmakokonaisuus on harmoninen. Opiskelijat kiinnittivät erittäin paljon huomiota pienimpiinkin yksityiskohtiin ja erityisesti valoihin. Ovien ulkokahvat ja pyöränkotelot on taustavalaistu ledeillä. Etu- ja takapuskuriin sekä jokaiseen oveen sijoitetut projektiovalaisimet heijastavat asvaltin pintaan hillityn ŠKODA-logon. Kun takaluukku avataan, myös siihen syttyy logo.
ŠKODA Sunroqin voimanlähteenä on 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-bensiinimoottori. Moottorinohjauksen muutosten ansiosta tästä moottorista irtoaa tehoa 120 kW (163 hv) ja vääntöä 279 Nm. Näillä voimavaroilla SUNROQ yltää huippunopeuteen 195 km/h ja kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa. Sporttisen ulkonäön viimeistelevät 20-tuumaiset VEGA-kevytmetallivanteet. ŠKODA OCTAVIA RS -mallista peräisin olevat joustintuet madaltavat kori-korkeutta 50 mm verran. Pakoputkiston muutoksilla moottorista saadaan sporttiset äänet.
Mladá Boleslavissa toimii Škodan oma, vuonna 1927 perustettu ammattikoulu, jossa tällä hetkellä on yli 900 opiskelijaa. Koulun opiskelijat ovat vuodesta 2014 alkaen valmista-neet yhden konseptiauton joka vuosi. Ensimmäinen oli kaksipaikkainen ŠKODA CITIGO. Vuonna 2015 syntyi ŠKODA Fabiasta avolavamalli, vuonna 2016 ŠKODA RAPID SPACEBACK coupé ja vuonna 2017 ŠKODA CITIGO electric buggy.