ŠKODA SUNROQ -projektin parissa työskenteli noin kahdeksan kuukauden ajan 23 opiskelijaa iältään 17‒20 vuotta. Näitä seitsemään eri ammattiin opiskelevaa nuorta avustivat Škodan ammattikoulun opettajat sekä Škodan teknisen tuotekehityksen, muotoiluosaston ja tuotantotekniikan asiantuntijat.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/azubi-car-project-drawing-1920x1280-1.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=0e1e23b84bb0e7e2103f54063bb42a5c)
Opiskelijat kutsuivat avukseen Škodan asiakkaita ja Škodasta kiinnostuneita: he pyysivät nimiehdotuksia sosiaalisen median eri kanavien kautta. Lopulta nimi SUNROQ tuli valituksi useista sadoista ehdotuksista. Voittaneen nimiehdotuksen tekijä kutsuttiin mukaan SUNROQ-konseptiauton viralliseen esittelytilaisuuteen, jossa hän tapasi auton suunnitelleet opiskelijat ja heidän opettajansa sekä pääsi myös SUNROQ-ajelulle.
“On hienoa saada esitellä SUNROQ yleisölle,” sanoo Michal Bydžovský, yksi projektiin osallistuneesta opiskelijasta. ”Kuluneet kahdeksan kuukautta ovat olleet upea haaste koko tiimille. Mielestäni onnistuimme mainiosti.”
ŠKODA Academyn johtaja Carsten Brandes lisää: ”Tämän projektin tulos osoittaa, miten korkealaatuista opetusta Škodan oman ammattikoulun opiskelijat saavat. Opiskelijoidemme osaaminen ja intohimo näkyy selvästi SUNROQ-konseptiautossa.”
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/180606-skoda-sunroq-driving-photos-11-1920x1280.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=624b4cd13034ae620cc75b448b0f00ec)
Projektin aloitusvaihe sisälsi ŠKODA SUNROQ-mallin korirakenteiden vahvistamisen ja kiinteän katon irrottamisen. Muutosten seurauksena kaikki neljä ovea ja takaluukku oli suunniteltava ja toteutettava kokonaan uudelleen. ŠKODA KAROQ -katumaasturin sarjatuotantoversion 521-litraiseen tavaratilaan verrattuna ŠKODA Sunroqin tavaratila on yllättäen suurempi. Suunnittelutiimi kehitti uudet oviverhoukset, muokkasi A-pilareita ja poisti B-pilarit kokonaan, minkä seurauksena etuturvavyöt oli siirrettävä osaksi etuistuimia. Etu- ja takapuskurin muutokset viimeistelivät korin muutostyöt. Akseliväli 2638 millimetriä säilyi ennallaan, kuten auton pituus 4382 mm ja leveys 1811 mm. SUNROQ on 1480 millimetriä korkea.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/skoda_sunroq_0009-1920x1280.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=84dceadc700d6e86426673ed578552d5)
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/koda_sunroq_0013-1920x1280.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=c5dc18dd41bbf2be3c94548010b410c2)
Velvet Red -punainen ulkoväri antaa ŠKODA Sunroqin ilmeeseen itsevarmuutta. Valko-punainen nahkaverhoilu istuu täydellisesti avoautoon, jonka värimaailmakokonaisuus on harmoninen. Opiskelijat kiinnittivät erittäin paljon huomiota pienimpiinkin yksityiskohtiin ja erityisesti valoihin. Ovien ulkokahvat ja pyöränkotelot on taustavalaistu ledeillä. Etu- ja takapuskuriin sekä jokaiseen oveen sijoitetut projektiovalaisimet heijastavat asvaltin pintaan hillityn ŠKODA-logon. Kun takaluukku avataan, myös siihen syttyy logo.
ŠKODA Sunroqin voimanlähteenä on 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-bensiinimoottori. Moottorinohjauksen muutosten ansiosta tästä moottorista irtoaa tehoa 120 kW (163 hv) ja vääntöä 279 Nm. Näillä voimavaroilla SUNROQ yltää huippunopeuteen 195 km/h ja kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa. Sporttisen ulkonäön viimeistelevät 20-tuumaiset VEGA-kevytmetallivanteet. ŠKODA OCTAVIA RS -mallista peräisin olevat joustintuet madaltavat kori-korkeutta 50 mm verran. Pakoputkiston muutoksilla moottorista saadaan sporttiset äänet.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/skoda_sunroq_0008-1920x1282.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=eba53893da54a865a89debcd4c16db23)
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/skoda_sunroq_0007-1920x1317.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=ff10557f620028b9fb840a9d5fb6f73a)
Mladá Boleslavissa toimii Škodan oma, vuonna 1927 perustettu ammattikoulu, jossa tällä hetkellä on yli 900 opiskelijaa. Koulun opiskelijat ovat vuodesta 2014 alkaen valmista-neet yhden konseptiauton joka vuosi. Ensimmäinen oli kaksipaikkainen ŠKODA CITIGO. Vuonna 2015 syntyi ŠKODA Fabiasta avolavamalli, vuonna 2016 ŠKODA RAPID SPACEBACK coupé ja vuonna 2017 ŠKODA CITIGO electric buggy.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/skoda_sunroq_0006-1920x1279.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=3a1566c56370f6b13b19801319ab2326)