Škodan kompaktikokoluokan automallit SCALA ja KAMIQ ovat luokkiensa turvallisimpia autoja. Molemmat saivat Euro NCAP -törmäystesteissä turvallisuudestaan täydet viisi tähteä. Kokoluokan automalleista vastaava Jaroslav Krejča kertoo nyt avustinjärjestelmien teknisistä yksityiskohdista.
Scalasta ja Kamiqista löytyy vakiovarusteena uusimpia avustinjärjestelmiä, kuten kaista-avustin ja edessä olevaa aluetta tutkalla valvova Front Assist, joka sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen. Saatavissa on myös useita muita turvallisuusjärjestelmiä ja avustimia, joiden kysyntä on ollut huomattavan suurta heti näiden kahden kompaktikokoluokan automallin esittelystä vuonna 2019 alkaen.
Scala- ja Kamiq-malleihin tarjolla oleva kaistanvaihtovaroitin Side Assist lisää monikaistateillä ohittamisen turvallisuutta. Kaistanvaihtovaroitin havaitsee takaa lähestyvät ajoneuvot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa kuljettajaa. Vuonna 2019 Suomessa joka neljännen Scalan ja Kamiqin varustukseen valittiin tämä avustinjärjestelmä, joka sisältää myös peruutusvaroittimen. Peruutusvaroitin varoittaa autoaan pysäköintiruudusta peruuttavaa kuljettajaa takana liikkuvista kohteista. Suomessa lähes kaikissa myytävissä Scala- ja Kamiq-malleissa on turvallisuutta lisäävä polviturvatyyny vakiona.
Mukavuutta lisäävät avustinjärjestelmät
Mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) lisää etenkin paljon ajavien kuljettajien mukavuutta pitkillä moottoritietaipaleilla. Yli viidennes on halunnut autoonsa tämän älykkään varusteen, joka automaattisesti säilyttää muistiin tallennetun ajonopeuden (enintään 210 km/h) ja turvavälin pitäen hidastaa nopeutta, jos eteen tulee hitaammin liikkuva ajoneuvo. Pitkillä matkoilla kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmästä on hyötyä.
Myös ajovalojen käyttöön on tarjolla älykäs avustin. Kaikissa Scala- ja Kamiq-malleissa lähivalot syttyvät päivävalojen tilalle hämärän laskeutuessa tai sateen alkaessa, mutta tarjolla on myös kaukovaloavustin, joka vastaantulevan ajoneuvon havaittuaan vaihtaa automaattisesti kaukovaloilta lähivaloille. Sadetunnistin on vakiona lähes kaikissa Suomessa myytävissä Scala- ja Kamiq – malleissa.
Suomessa lähes kaikissa myytävissä SCALA- ja KAMIQ-malleissa on turvallisuutta lisäävä polviturvatyyny vakiona.
Miten erilaiset avustimet oikein toimivat?
Scalassa ja Kamiqissa on vakiona kaista-avustin Lane Assist ja edessä olevaa aluetta valvova Front Assist, johon sisältyy kaupunkiajo-hätäjarrutusavustin. Miten nämä järjestelmät toimivat?
”Monella tavalla. Kaista-avustin tunnistaa ajokaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla. Se varoittaa kuljettajaa, jos auto on vahingossa ajautumassa pois omalta kaistaltaan. Ohjaukseen puuttumalla se pitää auton kaistallaan. Järjestelmän tekemät ohjausliikkeet ovat jatkuvia ja rauhallisia. Kuljettaja pystyy milloin tahansa ohjauspyörää kääntämällä kumoamaan järjestelmän ohjausliikkeet”, Jaroslav Krejča vastaa.
”Keulaan asennettu etualuetutka puolestaan valvoo etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon. Tämä järjestelmä varoittaa kuljettajaa uhkaavasta törmäysvaarasta ja pystyy automaattisella jarrutustoiminnolla välttämään törmäyksen tai lieventämään sen seurauksia. Nopeudella 5‒60 km/h ajettaessa järjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät. Järjestelmä käyttää monimutkaista algoritmia laskeakseen, onko jalankulkija tai pyöräilijä siirtymässä vaaralliselle linjalle auton liikesuuntaan nähden.”
Mitä lisätoimintoja kaistanvaihtovaroitin sisältää?
”Side Assist -kaistanvaihtovaroitin valvoo kahdella takapuskuriin asennetulla tutkalla aluetta auton takana jopa 70 metrin päähän. Jos toinen ajoneuvo lähestyy takaa tai on kuolleessa kulmassa takaviistossa, järjestelmä varoittaa kuljettajaa sytyttämällä kyseisen puolen ulkopeilikoteloon varoitusvalon ja täristämällä ohjauspyörää”, Krejča kertoo.
”Jos kuljettaja kaistaa vaihtaakseen kytkee vilkut ja kyseisellä puolella autoa lähestyy ajoneuvo takaapäin, Side Assist -kaistanvaihtovaroitin puuttuu tilanteeseen ja tekee kaistanvaihtoa estävän ohjausliikkeen törmäyksen välttämiseksi. Tämä järjestelmä toimii ajonopeudesta 15 km/h alkaen kiihdytettäessä ja hidastettaessa nopeudesta 10 km/h saakka.”
”Side Assist -kaistanvaihtovaroittimeen sisältyy myös peruutusvaroitin. Kun Scalan tai Kamiqin kuljettaja peruuttaa enintään 15 km/h nopeudella pois pysäköintiruudusta, järjestelmä varoittaa takana liikkuvista kohteista. Järjestelmä tunnistaa myös takana sivulta lähestyvät ajoneuvot, joiden nopeus on enintään 70 km/h. Jos kuljettaja ei reagoi optiseen varoitukseen, järjestelmä varoittaa merkkiäänellä ja tekee sen jälkeen automaattisen hätäjarrutuksen.”
”Nykyiset järjestelmämme pystyvät puoliautomaattisiin toimintoihin, jotka avustavat kuljettajaa tietyissä tilanteissa ja lisäävät turvallisuutta”, ŠKODA Auton kompaktikokoluokan automalleista vastaava Jaroslav Krejča sanoo.
Tuleeko autosta pian itseohjautuva?
Mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) säilyttää automaattisesti turvavälin edellä ajavaan ajoneuvoon ja muistiin tallennetun ajonopeuden. Tarvittaessa se osaa jarruttaa Scalan tai Kamiqin pysähdyksiin. Kun siihen yhdistetään kaista-avustimen (Lane Assist) puuttuminen ohjaukseen, tuleeko autosta itseohjaava?
”Meillä on vielä jonkin verran tehtävää, ennen kuin voimme esitellä sarjatuotantovalmiin itse ajavan eli autonomisesti ajavan automallimme. Kuitenkin jo nykyiset järjestelmämme pystyvät puoliautomaattisiin toimintoihin, jotka avustavat kuljettajaa tietyissä tilanteissa ja lisäävät turvallisuutta”, Krejča sanoo.
”Tämä on mahdollista, koska usein järjestelmä pystyy havaitsemaan vaaratilanteen nopeammin ja varhaisemmassa vaiheessa kuin kuljettaja, ja siten onnettomuus ehkä pystytään välttämään. Silti on muistettava, että kuljettaja on aina vastuussa autonsa kuljettamisesta.”