18.9.2018
ŠKODA paljastaa yksityiskohtia suorituskykyisestä KODIAQ RS -katumaasturimallista Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA paljastaa lisää uudesta ŠKODA KODIAQ RS -mallistaan. Jo ennen Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä 2018 tapahtuvaa ensiesittelyä ŠKODA julkaisee lisää kuvia uuden automallinsa yksityiskohdista. Škodan RS-malliston ensimmäinen katumaasturi herättää kiinnostuksen 176-kilowattisella (240 hv) dieselmoottorilla, sporttisen tyylikkäällä muotoilulla, korostavilla kiiltävänmustilla yksityiskohdilla ja 20-tuumaisilla Xtreme-kevytmetallivanteilla.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA Auto

Škodan ensimmäinen huippusuorituskykyinen katumaasturi viestii dynaamisuudestaan useilla mustilla korostusyksityiskohdilla: jäähdyttimen säleikkö, kattokaiteet, ikkunoiden kehyslistat ja ulkopeilikotelot ovat kiiltävän mustat. Perän muotoilussa hallitsevat kaksi takapuskurin alta näkyvää pakoputkenpäätä ja koko perän levyinen heijastin, joka on kaikista ŠKODA RS -malleista tuttu piirre.

Ensimmäistä kertaa ŠKODA-automallissa: vakiona 20-tuumaiset Xtreme-kevytmetallivanteet
ŠKODA KODIAQ RS on kautta aikain ensimmäinen ŠKODA, jossa on vakiovarusteena 20-tuumaiset vanteet. Nämä Xtreme-kevytmetallivanteet antavat kookkaiden, 17-tuumaisten jarrulevyjen punaisten jarrusatuloiden näkyä. Urheilullisuuden, tehon ja suorituskyvyn yhdistelmällä tämä nelivetoinen katumaasturi ottaa arvoisensa paikan ŠKODA-automallistossa.

Uudistettu RS-logo esitellään tässä huipputehokkaassa katumaasturimallissa. RS-kirjaimien edessä on edelleen v (englannin sanasta victory, voitto), mutta nyt se on punainen. Uusi väri symboloi RS-mallien sporttisuutta ja voimaa. ŠKODA KODIAQ RS -mallissa uusi logo on sijoitettu huomiota herättävästi: esimerkiksi jäähdyttimen säleikköön ja takaluukun pintaan. Uusi RS-katumaasturimalli ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2018.

ŠKODA RS-mallit

RS-mallit ovat aina olleet ŠKODAn mallisarjojen nopeimpia autoja. Niiden perimään on siirtynyt ŠKODA Motorsportin DNA. RS-mallit ovat tarjonneet kuluttajille rajua suorituskykyä, kuljetuskapasiteettia ja mukavuutta. Nerokkaasti samassa paketissa.

OCTAVIA RS (2000 – 2005)

Ensimmäisen sukupolven OCTAVIA koki kasvojenkohotuksen samaan aikaan kun auton dynaamisin RS -malli lanseerattiin. RS -mallissa oli 1,8-litrainen nelisylinterinen ahdettu moottori. Se tuotti tehoa 132 kW, joka välitettiin auton etupyörille. Auton huippunopeus oli 235 km/h, ja se kiihtyi nollasta sataan 7,9 sekunnissa. Tämän liftback-mallin lisäksi ŠKODA lanseerasi myös Combi-mallin vuonna 2002 (huippunopeus 231 km/h, kiihtyvyys nollasta sataan 8,0 sekuntia).

ENSIMMÄISEN SUKUPOLVEN FABIA RS (2003 – 2007)


Vuonna 2003 myös FABIA-mallistoa laajennettiin RS -mallilla. Škodan ensimmäisessä FABIA RS hatchback-mallissa oli pakokaasuahdettu 1.9 TDI -moottori (96 kW). Sen kiihtyvyys 0–100 km/h oli 9,6 sekuntia ja huippunopeus 204 km/h.

TOISEN SUKUPOLVEN OCTAVIA RS (2005 – 2013)

ŠKODA lanseerasi RS-version sekä liftback- että Combi-korimallista vuoden kuluttua toisen sukupolven OCTAVIA-mallin ensiesittelystä. Tarjolla oli kaksi moottorivaihtoehtoa: 2.0 TFSI 147 kW (huippunopeus 240 tai 238 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 7,3 tai 7,5 sekuntia liftback- ja Combi-mallin mukaan) ja turbodiesel 2.0 TDI 125 kW (huippunopeus 225 tai 224 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 8,5 tai 8,6 sekuntia liftback- ja Combi-mallin mukaan).

Autoon oli saatavana lisävarusteena kuusivaihteinen DSG-automaattivaihteisto. Vuonna 2011 OCTAVIA vRS Bonneville Special -erikoismalli saavutti Utahin suola-aavikolla huippunopeuden 365 km/h, jolloin siitä tuli nopein ”alle kaksilitraisella ahdetulla bensiinimoottorilla varustettu auto”.

TOISEN SUKUPOLVEN FABIA RS (2010 – 2014)

Toisen sukupolven FABIA ensiesiteltiin vuonna 2007 ja sen RS-malli lanseerattiin kolme vuotta myöhemmin. Autossa oli nelisylinterinen pakokaasuahdettu (ja kompressoriahdettu) 1.4 TSI -moottori (132 kW) ja seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Hatchback-mallin huippunopeus oli 224 km/h ja Combin 226 km/h, ja kumpikin kiihtyi nollasta sataan 7,6 sekunnissa.

KOLMANNEN SUKUPOLVEN OCTAVIA RS (2013 – nykyhetki)

Nopea kolmannen sukupolven OCTAVIA esiteltiin heinäkuussa 2013 Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa. Auto lanseerattiin jälleen sekä liftback- että Combi-korimallina. Liftback-mallissa oli 169 kW:n tehon tuottava 2.0 TSI -moottori ja käsivalintainen vaihteisto. Auto kiihtyi nollasta sataan 6,7 sekunnissa ja ylsi huippunopeuteen 250 km/h (elektronisesti rajoitettu). Combi-mallin huippunopeus vastaavasti 247 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 6,8 sekuntia. 2.0 TSI -moottorin yhteyteen on saatavana myös kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. 2.0 TDI -moottori tuottaa 135 kW:n (184 hv) tehon, minkä ansiosta liftback kiihtyy nollasta sataan 7,9 sekunnissa ja yltää huippunopeuteen 232 km/h (Combi: 230 km/h ja 8,0 sekuntia). 2.0 TDI -moottorin yhteyteen on myös tarjolla käsivalintainen kuusivaihteinen vaihteisto ja kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Lisäksi sen yhteyteen on ensimmäistä kertaa saatavilla myös neliveto (huippunopeus 225 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 7,6 sekuntia version mukaan Combin vastaavien lukujen ollessa 224 km/h ja 7,7 sekuntia). Syyskuussa 2015 mallistoa laajennettiin RS 230 -huippumallilla. Kuten nimikin jo kertoo, aikansa tehokkaimman OCTAVIA-mallin moottori tuotti 230 hv:n tehon. Huippunopeus oli elektronisesti rajoitettu lukemaan 250 km/h, ja kiihtyvyys nollasta sataan tapahtui 6,7 sekunnissa.

ŠKODA OCTAVIA RS 245 HV

Tämän hetken dynaamisin ŠKODA-malli on OCTAVIA RS . Sen moottori tuottaa vaikuttavan 180 kW:n tehon (245 hv), ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu lukemaan 250 km/h. Auto kiihtyy vain 6,6 sekunnissa (Combi 6,7 sekunnissa) nollasta nopeuteen 100 km/h. Autossa on vakiona ESC-ajonvakautus, jonka yhteydessä on käytettävissä Sport-käyttötila, sekä VAQ-etutasauspyörästö, jonka luistoa säädellään sähköhydraulisesti ohjaten.