7.5.2017
ŠKODA Octavia Scout sopii moneen maastoon Koeajossa

Octavia-malliston uudistuessa myös legendaarinen maaston kuin maaston kulkija Octavia Scout uudistuu. Tarjolla on nyt entistäkin varustellumpi ja yhä suorituskykyisempi kokonaisuus.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Korotettu maavara, neliveto, suurempi jättökulma ja erilaiset suojaukset tekevät Octavia Scoutista paitsi näyttävän ajoneuvon, myös äärettömän monipuolisen ja käytännöllisen monikäyttöauton . Kaikista
Octavioista tutut väljät sisätilat sekä suuri ja muokattava tavaratila saavat seurakseen poikkeuksellisen suorituskyvyn olosuhteissa, joihin kaikilla autoilla ei ole mitään asiaa.

Käytännöllisyys ei vähennä auton tyylikkyyttä ja vetovoimaa. Päinvastoin, uuden Octavian tunnusmerkit, kuten keulan vahva ilme ja puhutteleva muotoilu kasvavat nyt täysin omiin mittasuhteisiinsa Scoutin kohdalla.

Autonväriset kylkisuojalistat sekä hopeinen etuspoileri ja takaosan diffuusori erottavat Scoutin näkyvimmin muusta Octavia-mallistosta. Lisäksi puskureiden suojukset, pyöräkoteloaukkojen reunasuojat, kynnyslistat ja alumiininväriset sivupeilikotelot kuuluvat Scoutin vahvaan identiteettiin.

Off-road-asetuksilla Scout selviytyy kivuttomasti niin ylä- kuin alamäistä.

Kuljettajan uskallus kohtaa auton kyvyt

Vakiovarusteisiin sisältyvä huonon tien paketti kattaa jarru- ja polttoaineputkien suojat. Auton maa-vara on muuta Octavia-mallistoa suurempi, 171 mm. Suojaukset eivät ole pelkkää kosmetiikkaa, sillä Octavia Scout on hyvinkin maastokelpoinen auto. Koeajossa tarjoutui mahdollisuus kokeilla mm. auton kykyä nousta ja laskeutua jyrkkiä, sorapintaisia mäkiä.

Kokemuspohjalta on myönnettävä, että kuljettajan uskallus loppuu ennen kuin auton kyvyt tulevat vastaan. Scout näet selviytyy vaikeisiin olosuhteisiin hienosäädetyn elektroniikkansa ansiosta esimerkiksi erittäin jyrkistä mäistä ihan leikiten.

Scoutin viidestä erilaisesta ajo-ohjelmasta Off-Road ohjaa DSG-vaihteistoa sekä etu- ja taka-akseleille sijoitettuja XDS+ -tasauspyörästöjen lukkoja siten, että etenemiskyky on parhaimmillaan vaikeassa maastossa. Alamäessä elektroniikka ohjaa jarruja, minkä ansiosta auton suunta ja nopeus pysyvät hallinnassa. Hämmentävää on huomata, miten suuren kallistuskulman Scout sallii. Lisäksi maavara on riittävä huolettomaan liikkumiseen huonokuntoisimmallakin mökkitiellä.

Lokasuojien reunasuojukset ja pohjasuojat helpottavat liikkumista hankalassa maastossa. Kivien ja oksien raapaisut eivät vahingoita maalipintaa.

Parasta vaunun vetoon kaikissa tilanteissa

Octavia Scoutin monipuolisuus tulee hienosti esille, kun punnitaan sen kykyä vetää perävaunua. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on peräti 2 000 kiloa. Lisäksi useat apuvälineet tekevät vaunun vetämisestä paitsi turvallista myös vaivatonta. Octavia Scout auttaa autoilijaa jo siinä vaiheessa, kun perävaunua ollaan kytkemässä.

Peruutuskamerasta on mahdollista valita asetus, jossa kuljettaja näkee auton perän ja vetokoulun yläperspektiivistä. Ei siis enää ikäviä vetoaisan aiheuttamia kolhuja puskuriin tai pahimmassa tapauksessa auton pelteihin.

Kuljettaja voi valita ulkopeilien säätökatkaisimesta kulman, johon perävaunun kanssa pitäisi peruuttaa. Tämän jälkeen ajaja painaa vain kevyesti kaasua tai jarrua tilanteen mukaan. Avustinjärjestelmä kääntää ohjauspyörää ja suuntaa perävaunun haluttuun kohteeseen.

Jos perävaunun kulma autoon nähden kasvaa liikaa, järjestelmä varottaa. Mikäli on vaarana, että yhdistelmä kääntyy linkkuun tai on oletettavissa, että auto tai perävaunu törmää esteeseen, järjestelmä hidastaa ja tarvittaessa pysäyttää yhdistelmän.

Matkalla auton ajonvakautus huomioi perävaunun. Tarvittaessa se avustaa, jos sivutuuli, pidon vaihtelut, tien kallistukset tai muut häiriötekijät horjuttavat yhdistelmän vakautta.

Sisätiloissa Scoutia leimaavat rauhallinen värimaailma ja monipuolinen varustelu.

Sisustus tukee viimeisteltyä olemusta

Sisältä katsottuna Octavia Scout erottuu edukseen ruskeasävyisen sisustuksen ja teemanmukaisen viimeistelynsä ansiosta. Jalopuun sävyiset pinnat ja tyylikkään tumma verhoilu viimeistelevät sisätilojen ilmeen.

Škodan Simply Clever -ratkaisut kuuluvat luonnollisesti myös Scoutin kokonaisuuteen. Pullotelineet, tavaratilan ajon aikana latautuva ja irrotettava led-käsivalaisin sekä tavaratilaan ja matkustamoon sijoitetut virtapistokkeet kuuluvat perusvarusteluun. Myös ohjauspyörän lämmitys, tavaratilan korkeussäädettävä pohja ja kassikoukut ovat lämpimästi tervetulleita varusteita.

Scout on aina Combi ja aina neliveto

Octavia Scout tarjoilee kolme moottorivaihtoehtoa . Ahdetun 1,8-litraisen suorasuihkutusbensiinimoottorin rinnalla on kaksi 2-litraista dieseliä. Näistä 110 kW (150 hv) moottorin yhteyteen on saatavana 6-portainen manuaalivaihteisto. Muissa vaihteisto on 6-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.

Koeajettu 135-kilowattinen (184 hv) diesel alleviivaa Scoutin jykevää perusolemusta. Korkeasta maavarastaan huolimatta auto on erinomaisen vakaa. Moottoritienopeuksilla ja maanteillä Scout on luotettava kumppani. Toisaalta myös taajama-ajossa auto tuntuu hämmentävän ketterältä. Viritetty jousitus ja nopeuden mukaan säätyvä ohjauksen tehostus muokkaavat auton olemusta joustavasti tilanteen mukaan.

Octavia Scout on erinomainen joka paikan auto. Se sopeutuu maastoon yhtä joustavasti kuin kaupunkiin. Scout on yksinkertaisesti fiksu. Simply clever.