› ŠKODA Octavia 2.0 TDI 184 RS (184 hv/135 kW) tarjolla nelivedon ja kaksoiskytkinvaihteiston yhdistelmällä
› Suorituskykyinen perhesportti: täydellinen yhdistelmä tehoa, urheilullisuutta ja käytännöllisyyttä
› Edistyksellinen teknologia: neliveto yhdistettynä kuusinopeuksiseen DSG-vaihteistoon
› Paras kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,6 sekuntia; huippunopeus 228 km/h
› RS-mallin suosio: yli 58 000 kolmannen sukupolven Octavia RS -mallia myyty vuodesta 2013 lähtien.
› Perjantaina 9.10.2015 julkaistavan Octavia 4x4 RS -mallin hinnat alkavat 37 705,43 eurosta.
”Ensimmäinen nelivetoinen ŠKODA Octavia RS tuo mallistoon erittäin houkuttelevan version. Se korostaa osaamistamme nelivetotekniikan saralla”, sanoo myynnistä ja markkinoinnista vastaava Škodan hallituksen jäsen Werner Eichhorn. ”Octavia RS on otettu vastaan erittäin hyvin ja myynti on ylittänyt odotuksemme. Uusi 4×4-versio jatkaa mallisarjan menestystarinaa.”
Kolmannen sukupolven ŠKODA Octavia RS julkaistiin vuonna 2013. Se on ollut erittäin suosittu ja mallia on myyty jo yli 58 000 kappaletta. Viistoperäisenä Liftbackinä ja Combi-farmarina saatava ŠKODA Octavia RS on urheilullinen, mutta samalla erittäin käytännöllinen auto. Octavia-malliston perhesportti edustaa myös merkin menestyksekästä moottoriurheiluhistoriaa, joka ulottuu 114 vuoden taakse. Vuonna 2000 julkaistu ensimmäisen sukupolven Octavia RS oli ensimmäinen kuluttajille tarkoitettu ŠKODA, joka tuli markkinoille urheilullisena RS-mallina. Vuodesta 2000 alkaen vuoden 2015 elokuun loppuun mennessä ŠKODA on toimittanut asiakkaille noin 165 000 Octavia RS:ää.
Nelivedolla varustettu ŠKODA Octavia RS on täydellinen auto päivittäiseen käyttöön ja vapaa-ajalle. Se on todellinen monitoimiauto kaikissa ajotilanteissa. Vaikuttavaa ovat mallin teho, tekniikka ja käytettävyys. Lisäksi kiihtyvyys on erinomainen. Automaattisen kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon houkutteleva yhdistelmä kiihdyttää nelivetoisen Octavia RS 2.0 TDI -mallin (184 hv/135 kW) 100 km/h:n nopeuteen vain 7,6 sekunnissa. Mallin huippunopeus on 228 km/h. Vääntömomentin huippu on 380 Nm käyntinopeusalueella 1 750–3 250 r/min. Yhdistetty polttoaineenkulutus on 4,9 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöarvoa 129 g/km.
Moderni nelivetojärjestelmä takaa erinomaisen käsiteltävyyden ja pidon myös epätasaisilla pinnoilla. Voima jaetaan neljän pyörän kesken ajotilanteen mukaan. Nelivedon ansiosta renkaat eivät pääse sutimaan niin helposti liikkeellelähdöissä tai kiihdytettäessä nopeasti. Vaikuttavan ajotuntuman lisäksi saavutetaan myös erittäin hyvä aktiivinen turvallisuus.
ŠKODA Octavia RS 4×4 sisältää tietenkin etuvetoisen Octavia RS:n parhaat puolet. Teknisiä kohokohtia ovat muun muassa urheilullinen jousitus, sähköinen tasauspyörästön lukitus XDS+ dynaamista kaarreajoa varten, innovatiivinen progressiivinen ohjaus ja monet avustinjärjestelmät, jotka parantavat turvallisuutta ja lisäävät mukavuutta.
Mallin voimakasta ulkonäköä korostetaan urheilullisilla muotoiluelementeillä, erottuvilla kevytmetallivanteilla, urheilullista tunnelmaa lisäävällä moottorin äänimaailmalla ja urheilullisella sisustalla. Kaikissa Octavia RS -malleissa on lisäksi ŠKODA Octavian erinomaiset ominaisuudet parhaalla mahdollisella toimivuudella ja tilavuudella.
RS-mallimerkintä edustaa Škodan menestystä moottoriurheilussa sekä merkin voimaa ja intohimoa. ŠKODA käytti RS-lyhennettä mallimerkinnässä ensimmäisen kerran vuonna 1974. RS-symboli nähtiin tuolloin ŠKODA 180 RS- ja ŠKODA 200 RS -kilpa-autoissa muodossa Ur-RS. 1970- ja 80-luvuilla legendaarinen ŠKODA 130 RS oli yksi aikansa menestyneimmistä kilpa-autoista.
Octavia RS 4×4 on osoitus Škodan osaamisesta nelivetoteknologian saralla. Valmistajan 4×4-mallisto sisältää nyt yhdeksän mallia: ŠKODA Octavia 4×4, ŠKODA Octavia Combi 4×4, ŠKODA Octavia RS 4×4, ŠKODA Octavia Combi RS 4×4, ŠKODA Octavia Scout 4×4, ŠKODA Yeti 4×4, ŠKODA Yeti Outdoor 4×4, ŠKODA Superb 4×4 ja ŠKODA Superb Combi 4×4.