11.10.2022
ŠKODA OCTAVIA COMBI ‒ 25 vuotta mallistossa Ajankohtaista & Uutta

Neljännesvuosisata sitten, syyskuun 10. päivänä 1997, Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin muotoilututkielmana ŠKODA OCTAVIA COMBI. Se poikkesi tulevasta sarjatuotantomallista vain muutamissa yksityiskohdissa.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA AUTO

ŠKODA Octavian suunnittelu aloitettiin vuonna 1992, pian sen jälkeen, kun Škodasta tuli osa Volkswagen-konsernia. Ensimmäiset suunnitelmat perustuivat kolmannen sukupolven Volkswagen Golfiin, mutta varsin nopeasti tehtiin päätös rakentaa Mladá Boleslavin tehtaan tuleva lippulaivamalli tuolloin uusimmalla tekniikalla. ŠKODA oli siten Volkswagen-konsernin automerkeistä ensimmäinen, joka käytti A4-perustekniikkaa.

ŠKODA OCTAVIA COMBI -farmarimallin muotoilututkielma paljastettiin Frankfurtin autonäyttelyssä.

Tilaa tulevaisuudelle

Digitaalisen CAD-suunnittelun tuloksena syntynyt ŠKODA OCTAVIA Liftback esiteltiin 4. huhtikuuta 1996. Sen ajattoman tyylikkäästä muotoilusta vastasi Dirk van Braeckelin johtama muotoilutiimi.

Jo OCTAVIA Liftback -mallissa oli hämmästyttävän suuri ja käytännöllinen tavaratila ‒ suurempi kuin monessa isomman kokoluokan autossa. Vuoden 1997 Frankfurtin autonäyttelyssä saatiin nähdä muotoilututkielma OCTAVIA COMBI -farmarimallista, jolla vaikutti olevan vieläkin lupaavampi tulevaisuus. Frankfurtissa esitelty violetin värinen auto, yksi ŠKODA-historian merkittävimmistä, on sattumoisin säilynyt ja esillä ŠKODA-museossa Mladá Boleslavissa.

Korin kylkipelti oli yhtä osaa.

Škodan uudelle automallille asetetut kovat vaatimukset merkitsivät myös sitä, että sarjatuotannon tekniikkaan ja tehokkuuteen oli tehtävä valtavia investointeja. Mladá Boleslavin tehtaalle rakennettiin täysin uudet tuotantotilat. Kolmivuorotyössä satoja koreja päivässä valmistavasta hitsaamosta tuli yksi tehtaan tärkeimmistä yksiköistä.

ŠKODA OCTAVIA COMBI -farmarimallin tuotanto käynnistyi helmikuussa 1998. Korin kylkipelti valmistettiin syvävetoteräksestä yhtenä kappaleena tehtaan tuolloin suurimmalla peltiprässillä. Kylkipellin prässimuotti painoi huimat 63 tonnia, mutta oli tarkkuudeltaan millimetrin kymmenesosan luokkaa.

Punainen oli Octavian ensimmäisen sukupolven suosikkiväri.

OCTAVIA COMBI svengaavalta 1960-luvulta

ŠKODA OCTAVIA COMBI -farmarimallin edeltäjä 1960- ja 1970-luvuilla oli samanniminen ŠKODA OCTAVIA COMBI. Yli 54 000 asiakasta valitsi sen autokseen. Se oli suosittu sekä Tšekkoslovakiassa että ulkomailla. Se ensiesiteltiin Brnon kansainvälisillä tekniikkamessuilla 11. syyskuuta 1960. Sarjatuotanto käynnistyi kesällä 1961, ja viimeinen OCTAVIA COMBI rullasi Kvasinyn tehtaan tuotantolinjalta 21. joulukuuta 1971. Ulkomittoihinsa (4 065 x 1 600 x 1 430 mm) nähden autossa oli hyvät tilat viidelle ja 690 litralle matkatavaroita ‒ jos kuorma tehtiin kattoon saakka. Takaistuimet eteen kääntämällä tilaa oli käytettävissä peräti 1 050 litraa tavaroille tai jopa autossa yöpymiseen.

Ensimmäinen sukupolvi

OCTAVIA COMBI -farmarimallin ensiesiintyminen koitti Geneven autonäyttelyssä maaliskuun 5. päivänä 1998, ja ensimmäiset asiakkaat saivat autonsa toukokuussa. Neljä ja puoli metriä pitkän farmarin akseliväli oli 2 512 mm. Se oli kuusi millimetriä pitempi, 26 millimetriä korkeampi ja malliversion mukaan vain 15‒30 kg painavampi kuin Liftback-malli. Erityistä huomiota herätti auton perän tyylikäs muotoilu, joka kätki sisäänsä suuren tavaratilan: perustilavuus 548 litraa ja maksimitilavuus 1 512 litraa.

Suositusta farmarimallista tehtiin myös nelivetoinen versio.

COMBI-farmarimallin osuus OCTAVIA-myynnistä oli ensimmäisenä vuonna 15 %, seuraavana vuonna 36,7 % ja vuonna 2001 peräti 40,5 %. Jo lokakuussa 1998 COMBI-mallia alettiin valmistaa myös Vrchlabín tehtaalla, jossa pienemmän kokoluokan Felician tuotanto oli päättymässä.

Neljännen sukupolven ŠKODA OCTAVIA COMBI.

Seitsemän vuotta ensiesittelyn jälkeen 25. syyskuuta 2004 esiteltiin toisen sukupolven OCTAVIA COMBI. Kolmas sukupolvi sai vuoron 7. maaliskuuta 2013, ja neljäs sukupolvi 11. marraskuuta 2019.

ŠKODA-farmarimallien historia

Ensimmäiset käytännölliset, tilavat ja kuljetustarpeisiin mukautuvat "yhdistelmäkoriset" automallit tulivat ŠKODA-automallistoon toisen maailmansodan jälkeen. Ne pohjautuivat ŠKODA 1101 "Tudor" -malleihin. Vuonna 1949 Kvasinyn ja Vrchlabín tehtailla aloitettiin ŠKODA 1101 -farmarimallin tuotanto. Kun sen yksiosainen takaistuinkäännettiin eteen, syntyi 1 490 millimetriä pitkä ja 980 ‒ 1 380 millimetriä leveä tavaratila.

ŠKODA 1200:n farmarimalli

Keväällä 1953 markkinoille tuotiin vieläkin tilavampi ja kokometallikorinen ŠKODA 1200 -farmarimalli. Sen takaistuimille kuljettiin vain auton oikealla puolella olleesta ovesta. Sedan-malliin verrattuna auton paino nousi 400 kilosta 500 kiloon. Farmarimallin 1 750 millimetrin tavaratila kaventui takapyöräkoteloiden välissä 990 millimetriin. Autot valmistettiin Vrchlabín tehtaalla, kuten myös sen seuraajat: farmarimallit 1201 STW ja 1202 STW.

Suositun ŠKODA OCTAVIA COMBI -farmarimallin jälkeen ŠKODA alkoi vuonna 1971 valmistaa Kvasinyn tehtaalla täysin uusia takamoottorisia automalleja. Takamoottorirakenne merkitsi monia etuja, mutta samalla se myös rajoitti mahdollisuuksia korimallien toteutuksessa. Siten farmarimallit katosivat Škodan automallistosta kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

ŠKODA FORMAN

Keväällä 1991 esiteltiin etuvetoinen ŠKODA FORMAN, joka oli 350 millimetriä FAVORIT Hatchback -mallia pitempi. Korin muotoilusta vastasi italialainen Stile Bertone -muotoilustudio, ja yhteisten osien - kuten takaluukku - käyttö näissä kahdessa automallissa oli tuohon aikaan maailman mittakaavassakin ainutlaatuista. Etuvetoisen auton tilaa säästävässä konseptissa moottori oli sijoitettu eteen poikittain, minkä ansiosta korissa oli paremmin tilaa kaikelle muulle. ŠKODA FORMAN -mallin ulkomitat olivat of 4 215 x 1 620 x 1 425 millimetriä, ja tavaratilan maksimipituus oli 1 450 millimetriä. Tavaratila oli perustilavuudeltaan 400 litraa ja maksimitilavuudeltaan 1 300 litraa, minkä ansiosta autosta tuli suosittu perheauto.

FELICIA COMBI -farmarimallia valmistettiin vuosina 1995‒2001. Siinä oli tehokkaampi 1.6 MPI/55 kW (75 hv) -moottori ja aiempaa parempi turvavarustus. Saatavilla oleviin mukavuus- ja turvavarusteisiin lukeutuivat esimerkiksi ABS-jarrut, etuturvatyynyt ja ilmastointilaite.

ŠKODA FELICIA COMBI

Syyskuussa 1997 Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin ensimmäisen sukupolven ŠKODA OCTAVIA COMBI -muotoilututkielma ja syyskuussa 2000 Pariisin autonäyttelyssä sitä pienemmän kokoluokan ŠKODA FABIA COMBI -farmarimalli. Yhdeksän vuotta myöhemmin ŠKODA SUPERB COMBI -farmarimalli herätti suurta kiinnostusta Frankfurtin autonäyttelyssä valtaisalla tavaratilallaan (perustilavuus 633 litraa ja maksimitilavuus 1 865 litraa), ja sen matalalla kuormauskorkeudella 600 mm. Tuolloin saataville tuli myös tavaratilan käyttöä helpottava sähkötoiminen takaluukku.