ŠKODA AUTON pääjohtaja Bernhard Maier korostaa: "Volkswagen-konsernille Intia on yksi jännittävimmistä ja lupaavimmista kasvun markkinoista. Puolitoista vuotta sitten asetimme tavoitteeksi kasvaa täällä INDIA 2.0 -projektimme myötä. Yhdessä Volkswagenin kanssa tavoitteemme on markkinoiden ja autosegmenttien kehityksestä riippuen yhteensä viiden prosentin markkinaosuus vuoteen 2025 mennessä. Sen myötä Intia olisi Škodalle yksi viidestä suurimmasta markkina-alueesta. INDIA 2.0 -projektin myötä kehitetyt ensimmäiset automallit ovat kohta markkinoilla. Nyt esiteltävä ŠKODA VISION IN -konseptiauto on konkreettinen esimaku ensimmäisestä tulevasta sarjatuotantomallista."
ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited -yrityksen toimitusjohtaja Gurpratap Boparai: "Tuotteiden lokalisoiminen on menestyksen avain, ja Punen kaupunkiin avatulla tekniikkakeskuksella olemme luoneet siihen tarvittavat edellytykset. Skaalautuvan MQB-perustekniikan lokalisoidun version MQB-A0-IN myötä meillä on nyt tekniset valmiudet tarjota edistyksellisiä ja kiinnostavia automalleja: ne täyttävät Intian markkinoiden uusimmat turvallisuus- ja päästövaatimukset, sekä vastaavat asiakkaidemme mieltymyksiin ja tarpeisiin."
New Delhin autonäyttelyssä nyt esiteltävällä VISION IN -konseptiautomallilla ŠKODA antaa ensivaikutelmia uuden, keskikokoisen perheauto-katumaasturimallinsa muotokielestä. ŠKODA jatkaa katumaasturimallistonsa laajentamista tuomalla tähän konseptiautoon pohjautuvan sarjatuotantomallin Intian markkinoille alkuvuonna 2021. Se on ensimmäinen uuteen, lokalisoituun MQB-A0-IN-perustekniikkaan pohjautuva automalli. VISION IN on erinomaisen tilava, ja siinä yhdistyvät mainio muunneltavuus sekä moderni tekniikka. Auton pituus on 4 256 mm ja akseliväli 2 671 mm. Voimanlähteenä on 110-kilowattinen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottori.
Pitkiksi vedetyt linjat ja pitkä akseliväli saavat tämän keskikokoisen katumaasturin näyttämään kookkaammalta, ja tätä vaikutelmaa tehostavat suuri konepelti ja 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. ŠKODA VISION IN -konseptiautomallin kokonaisilme on ulospäin suuntautunut ja vankka.
VISION IN on selvästi tunnistettavissa ŠKODA-katumaasturimalliksi erityisesti LED-ajovalojen ja -takavalojen osittain valaistuista kristallimaisista elementeistä, jäähdyttimen säleiköstä ja perän valolistasta. Korin kirkkaan oranssi metalliväri viestii elämästä ja luovuudesta.
Moderni tekniikka, Intian perinteet ja vegaanimateriaalit VISION IN -konseptiautomallin sisätiloissa ŠKODA yhdistää modernin tekniikan ja innovatiiviset vegaanimateriaalit perinteiseen intialaiseen muotoiluun ja böömiläisen kristallin maailmaan. Kojelaudan koristelista on saanut inspiraationsa kalamkarista, intialaisesta kankaanpainantatekniikasta, jossa puusta käsin veistetyillä leimasimilla painetaan perinteisiä kuosikuvioita. Sisätiloissa käytetään myös innovatiivista orgaanista raparperinahkaa sekä tamminahkaa ja muutoin jätteeksi päätyvistä ananaspuun lehdistä valmistettua Piñatex-vaihtoehtonahkaa. Kattoverhous on valmistettu kierrätetystä muovikuidusta ja koristelistat aidosta kristallista. Kojelaudan keskelle sijoitettu kristallimainen elementti toimii digitaaliseen maailmaan vievänä siltana, kuten myös kojelaudassa oleva, leijuvalta vaikuttava 12,3-tuumainen keskusnäyttö, yksilöllisesti muunneltava Virtual Cockpit -mittaristo ja 7-vaihteisen DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu.
Muita uusia ŠKODA-automalleja Intian markkinoille New Delhin Auto Expo 2020 -autonäyttelyssä esiteltäviä uusia malleja Intian markkinoille ovat KAROQ 1.5 TSI (110 kW/150 hv) sekä SUPERB L&K ja KODIAQ L&K, joissa kummassakin on 140-kilowattinen (190 hv) 2.0 TSI -bensiinimoottori. Lisäksi ŠKODA-osastolla esitellään sporttinen OCTAVIA RS 245 teholtaan 180 kW (245 hv), RAPID-mallin erikoismalit MONTE CARLO ja Matte Concept 1.0 TSI sekä 2.0 TDI SUPERB SPORTLINE teholtaan 140 kW (190 hv).
Nykymallistonsa ohella ŠKODA tuo näyttelyosastolleen ŠKODA SUPERB OHV -mallin vuodelta 1948. Huolella entisöidyn auton kori on aikanaan valmistettu Kvasinyn tehtaalla.
ŠKODA AUTO vastaa Volkswagen-konsernin mallistokehityksen johtamisesta Intiassa Vuoden 2018 puolivälistä alkaen ŠKODA on johtanut INDIA 2.0 -projektia ja siten vastannut Volkswagen-konsernin mallistokehityksestä Intiassa. Vahvistaakseen asemaansa tällä tärkeällä markkina-alueella Volkswagen-konserni investoi projektiin kaikkiaan miljardi euroa, josta 250 miljoonaa panostetaan tutkimus- ja kehitystyöhön. Škodan ja Volkswagenin tavoite on markkinoiden ja autosegmenttien kehityksestä riippuen yhteensä viiden prosentin markkinaosuus vuoteen 2025 mennessä. Škodan ja Volkswagenin tulevat volyymimallit Intian markkinoilla pohjautuvat Intiassa lokalisoituun ja valmistettavaan MQB-A0-IN-perustekniikkaan.
Intian markkinoille suunnitellut MQB-A0-IN-perustekniikkaan pohjautuvat automallit ŠKODA on kehittänyt MQB-A0-IN-perustekniikan erityisesti paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin samalla varmistaen, että se täyttää kaikki Intian markkinoiden uusien automallien tulevat, tiukentuvat turvallisuus- ja päästövaatimukset. Tämä perustekniikka toimii pohjana kaikille tuleville Intian niemimaan markkina-alueen ŠKODA- ja Volkswagen-automalleille. ŠKODA arvioi myös mahdollisuuksia viedä Intiassa valmistettuja autoja muihin maihin. New Delhin autonäyttelyssä esiteltävä ŠKODA VISION IN -konseptiauto on ensimmäinen tälle perustekniikalle valmistettava auto.
Markkina-alueläheisyys on avaintekijä Punen kaupunkiin tammikuussa 2019 avattu tekniikkakeskus varmistaa markkina-alueläheisyyden: 95 prosenttia MQB-A0-IN-perustekniikasta käyttävistä autoista valmistetaan Intiassa. Lokakuussa 2019 syntyi ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL), kun Volkswagen India Pvt Ltd (VWIPL), Volkswagen Group Sales India Pvt Ltd (NSC) ja ŠKODA AUTO India Pvt Ltd (SAIPL) yhdistyivät tavoitteenaan olemassa olevien synergioiden tehokkaampi hyödyntäminen. ŠKODA- ja Volkswagen-automallien ohella yhteisyrityksen tuotevalikoimaan sisältyy Audin, Porschen ja Lamborghinin automalleja. Mallisto kattaa useita eri autosegmenttejä lähes 30 eri mallilla.
Paikallisen osaamisen integrointi 2025 Strategy -ohjelman seuraaviin vaiheisiin ŠKODA AUTO DigiLab Indian avaaminen osoittaa, miten tärkeä Intia on Škodalle. ŠKODA laajentaa innovaatiokeskustensa verkostoa ja kehittää nerokkaita mobiiliratkaisuja paikan päällä. Punen tehtaan uusi aurinkokennokatto on edistyksellinen. Kaikkiaan 25 770 aurinkokennomoduulin yhteispinta-ala on 63 000 m². Se on lajissaan yksi Intian suurimmista, ja se pienentää tehtaan hiilijalanjälkeä 9 000 tonnilla vuodessa. Sen myötä ŠKODA on luonut perustan tavoitteelleen olla ilmastoneutraali vuoteen 2030 mennessä.
ŠKODA AUTON historia Intian markkinoilla ŠKODA-automallistossa on neljä Intian markkinoille tarkoitettua automallia, joita valmistetaan kahdessa Intian-tehtaassa: ŠKODA RAPID tehdään Punessa ja ŠKODA OCTAVIA, lippulaivamalli SUPERB sekä katumaasturi KODIAQ Aurangabadissa. Nyt New Delhin autonäyttelyssä esiteltävä KAROQ tulee myyntiin tämän vuoden aikana. Punessa sijaitsevan pääkonttorin ohella ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limitedillä on aluetoimistot Delhissä, Mumbaissa ja Bengalurussa.
Škodan historia Intiassa alkoi jo kauan sitten: Toukokuussa 1934 neljä ŠKODA POPULAR -autoa lähti 15 000 kilometrin taipaleelle Prahasta Balkanin, Turkin, nykyisen Syyrian ja Irakin kautta Intian Kalkuttaan. Sieltä matka jatkui Mumbaihin ja sitten takaisin laivalla Triesten kautta Prahaan.
Kaksi vuotta myöhemmin vuonna 1936 tšekkiläiset maailmanmatkaajat Břetislav Jan Procházka ja Jindřich Kubias lähtivät 97 päivän maailmanympärimatkalle, jonka myötä he ajoivat hieman sarjatuotantomallista muunnetulla ŠKODA Rapidilla kolmessa päivässä Quettasta New Delhin kautta Mumbaihin.
Osittain juuri näiden retkikuntien saaman huomion seurauksena ŠKODA vei Intiaan 1930-luvun lopulla vuosittain jopa 90 autoa. Vuonna 1938 Intia oli Škodalle seitsemänneksi suurin vientimaa kaikkiaan 39 maasta. Vuonna 2001 perustettiin Škodan oma Intian tytäryhtiö ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited.