Kuva: ŠKODA Motorsport

Škodan tehdastallin kuljettajat, tsekkiläinen Jan Kopecky ja ruotsalainen Pontus Tidemand, dominoivat rallin MM-sarjan WRC2-luokkaa, kun edessä on 13.-16. syyskuuta kalenteriin kahdeksan vuoden tauon jälkeen palaava Turkin MM-ralli. Kopecky on mestaruustaistossa seitsemän pistettä Tidemandia edellä.

Marmariksessa ja sen ympäristössä ajettava osakilpailu valittiin tarkoituksella näiden kahden kuljettajan mestaruustaiston mahdolliseksi ratkaisunäyttämöksi.

– Jan ja Pontus ajavat saman määrän kisoja tänä vuonna, joten tilanne on molemmille tasapuolinen. Turkin MM-ralli on lisäksi molemmille uusi tuttavuus, joten kumpikaan ei saa täällä etua aikaisemmasta kokemuksesta, ŠKODA Motorsportin päällikkö Michal Hrabanek perustelee kisavalintaa.

Molemmat kuljettajat ajavat rallissa totutusti ŠKODA Fabia R5 -ralliautoilla, joka ei pelkästään ole kategoriansa menestynein kilpa-auto, vaan myös äärimmäisen luotettava. Huhtikuun 2015 jälkeen yksikään tehtaan ilmoittama ŠKODA Fabia R5 ei ole aiheuttanut kisan keskeytymistä teknisten ongelmien vuoksi.

Kopeckyn mukaan erityisesti nuottien kanssa täytyy olla Turkin uudessa MM-rallissa tarkkana.

– Varsinkin nopeilla osuuksilla nuottien pitää olla varman päälle. Sitten taas kun tiet ovat rajummassa kunnossa, niin täytyy olla huolellinen, ettei tule rengasrikkoja. Meillä on ollut fantastinen kausi ja nautin jokaisesta rallista, Kopecky hehkuttaa.

Kopeckyn tallikaveri Tidemand odottaa uutta aluevaltausta ralliurallaan.

– Tämä ralli tulee eittämättä olemaan erittäin haastava ja kova, mutta maisemat ovat kerrassaan upeita. Odotan innolla tätä täysin uutta haastetta, Tidemand ennakoi.

Kuva: ŠKODA Motorsport

Turkin MM-ralli 2018: Uusi tuttavuus kaikille kuljettajille

Turkin ralli on MM-sarjan uutuusosakilpailu, joka korvaa sarjasta pudonneen Puolan MM-rallin. Kuljettajille on tiedossa paljon uutta, sillä viimeksi maassa on ajettu MM-tasolla vuonna 2010. Luvassa on 17 erikoiskoetta ja 312 erikoiskoekilometriä torstaista sunnuntaihin ennen kuin kisan voittaja on selvillä.

Ralli polkaistaan torstai-iltana käyntiin lyhyellä yleisöerikoiskokeella Marmariksen keskustassa. Tositoimiin päästään perjantaina, kun edessä on kuusi erikoiskoetta ja 144 EK-kilometriä. Ensimmäinen ratkaisun paikka on edessä heti aamulla, kun kuljettajille tarjoillaan 38 kilometrin pituinen Cetibelin erikoiskoe, joka ajetaan vielä toistamiseen iltapäivällä.

Lauantaina rallireitti käsittää kuusi erikoiskoetta ja 130 kilometriä. Päivän pisin erikoiskoe on kahteen kertaan kurvattava Yesilbelden erikoiskoe, jolla on mittaa 34 kilometriä.

Turkin MM-ralli päätetään sunnuntain lenkillä, johon kuuluu neljä erikoiskoetta. Lisäpisteitä tarjoava Marmariksen päätöserikoiskoe eli Power Stage ajetaan kello 13.18 Suomen aikaa.

Erikoiskokeiden määrä: 17
Erikoiskoekilometrejä: 312,44 km
Kilpailun kokonaispituus: 875,34 km

Tiesitkö, että

…Turkissa järjestettiin ensimmäinen kansallinen ralli vuonna 1972, jolloin lähtö ja maali olivat Istanbulissa?

…vuonna 1999 syntyi idea täysin uudesta WRC-kisasta ja ensimmäinen Turkin MM-ralli järjestettiin 2000 Izmirin toimiessa keskuspaikkana?

…Antalyassa ja Kemerissä ajetun vuoden 2003 MM-rallin maaliin pääsi vain 26 kuljettajaa 60 ajokunnasta?

…vuonna 2010 ralli siirtyi lähemmäksi Istanbulia ja poistui MM-kalenterista palatakseen tänä vuonna takaisin Puolan MM-rallin tilalle?