Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien uraa seuraavan juttusarjan viidennessä osassa mennään vuosiin 2002-2003, jolloin ralliradoilla nähtiin Škoda Octavia WRC ja Toni Gardemeister.
Vuodet: 2002–2003
Automalli: Škoda Octavia WRC
Tehdaskuljettaja: Toni Gardemeister
Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta 1960 kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.
FIA:n kaudelle 1997 esittelemät WRC-luokitussäännöt mahdollistivat Škodan pääsyn ensi kertaa rallin korkeimmalle tasolle, sillä WRC-auton luokitukseen ei enää vaadittu nelivetoista tuotantoautoa.
Vielä 1990-luvun puolivälissä Škodalla ei ollut sarjatuotannossa nelivetoista turboautoa, mutta halua sellaisen rakentamiseen löytyi. Škodan johtokunta teki syksyllä 1997 päätöksen rakentaa etuvetoisesta Octavia-mallista nelivetoinen WRC-auto ja osallistua sillä kauden 1999 alusta rallin MM-sarjaan.
Octavia WRC:n moottoriksi valittiin 2.0-litran nelisylinterinen viisiventtiilitekniikalla varustettu moottori, johon liitettiin Garrettin turboahdin. Kysymyksessä oli rallin MM-sarjan ainoa kilpamoottori, joka oli varustettu viisiventtiilitekniikalla. Škoda kilpaili Octavia WRC:llä kauden 1999 alusta aina kauden 2003 puoliväliin asti, jonka jälkeen tehdas esitteli Fabia WRC-autonsa.
Toni Gardemeister solmi Škoda Motorsportin kanssa kuljettajasopimuksen MM-kauden 2002 alusta. Gardemeister oli kehittämässä Octavia WRC Evo3 -versiota ja kilpaili Octavia WRC:lla kaikkiaan kahdessakymmenessä MM-rallissa.
Puolentoista kauden aikana Gardemeister ajoi Octavia WRC:lla muun muassa Argentiinan ja Uuden-Seelannin MM-ralleissa viidenneksi. Tänä päivänä Gardemeisterin ja Škoda Motorsportin yhteistyö jatkuu tiimitasolla. Gardemeisterin TGS Worldwide -rallitiimi ajattaa Škoda Fabia R5-autoja, joilla muun muassa Emil Lindholm, Mikko Heikkilä ja Teemu Asunmaa saavuttivat vuoden 2022 ralli SM-sarjassa kolmoisvoiton.
Lue osa 1 tästä linkistä: 1960-1963 Škoda Octavia TS
Lue osa 2 tästä linkistä: 1970-1976 Škoda110
Lue osa 3 tästä linkistä: 1972-1979 Škoda 130 RS
Lue osa 4 tästä linkistä: 1988-1991 Škoda 130 L, Favorit 136 ja Felicia
Toni Gardemeister oli kesällä 2002 kehittämässä muun muassa kuvan Octavia WRC Evo3 -mallia, jolla hän kilpaili rallin MM-sarjassa.