Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien uraa seuraavan juttusarjan kolmannessa osassa mennään vuosiin 1972-1977, jolloin ralliradoilla tuli tutuksi Škoda 130 RS -mallilla ajanut tehdaskuljettaja Jorma Harjapää.
Vuodet: 1972–1979
Automalli: Škoda 130 RS
Tehdaskuljettaja: Jorma Harjapää
Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta 1960 kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.
Jos mittariksi otetaan menestyminen omassa luokassa, Škodan vuonna 1976 ryhmään 2 luokittelema takavetoinen Škoda 130 RS on maailman menestynein ja nopein 1300-kuutioisella moottorilla varustettu ralliauto. Kysymyksessä oli myös Škodan ensimmäinen erityisesti rallikäyttöön suunnittelema kilpa-auto.
Škoda rakensi 130 RS:n 200 RS -prototyypistä saatuihin kokemuksiin nojaten. Takamoottorisen auton voimanlähteeksi valittiin nelisylinterinen 1300-kuutioinen voimanlähde. 130 RS rakennettiin kevyeksi, joten se painoi ainoastaan 720 kg.
Luokitusvuosien aikana Škoda sai nostettua moottorinsa huipputehot 115 hevosvoimasta aina 140 hevosvoimaan. Autolla oli myös erinomainen tehopainosuhde. Sen konepelti, katto ja etuovien ulkokuori valmistettiin alumiinista ja pyöreät lokasuojien kaaret sekä moottoritilan konepeitto lasikuidusta.
Škodan autourheiluhistorian yhdeksi merkittävimmäksi saavutukseksi tehdas nostaa vuonna 1977 Monte Carlon MM-rallista 130 RS-mallilla saavutetun kaksoisluokkavoiton. Rallin yleiskilpailussa autokuntien sijoitukset olivat 12 ja 15.
Tehtaan rakentama 130 RS nähtiin vuosina 1978 ja 1979 suomalaisilla rallipoluilla Jorma Harjapään kuljettamana. Harjapää ajoi ensimmäistä kertaa Škodalla rallia jo vuonna 1970, ja kuten Markku Saariston kohdalla, myös Harjapää menestyi 100-, 110- ja 120-malleilla ja sai myöhemmin Škodan maahantuojan Suomen Koneliike Oy:n taholta tukea.
Hyvät tulokset toivat suomalaiskuljettajalle kutsun vuonna 1978 Tšekkoslovakiaan Škoda-ralliin, jossa Harjapää kilpaili 130 RS-mallilla ja josta hän Suomen Koneliike Oy:n tuella toi paluumatkallaan tehtaan 130 RS-ralliauton Suomeen.
Loppuvuodesta 1978 Harjapää voitti Škoda 130 RS:llä SM Pohjola-rallissa Oulussa luokkansa ja sijoittui rallin yleiskilpailussa sijalle 11. Sopimukseen kuului ralli SM-sarjan talvikausi 1979, josta tuloksena oli kolme luokkavoittoa sekä SM Riihimäki- ja SM Hankiralleista sijat 14 ja 16 yleiskilpailussa.
Lue osa 1 tästä linkistä: 1960-1963 Škoda Octavia TS
Lue osa 2 tästä linkistä: 1970-1976 Škoda110
Harvinaisella 130 RS-mallilla kilpaillut Jorma Harjapää ajoi kausien 1978 ja 1979 aikana rallin SM-sarjasta useita luokkavoittoja.