ŠKODA esitteli ensimmäiset sähköä voimalinjassaan hyödyntävät automallinsa sekä uudistuneen SUPERB-lippulaivamallinsa Bratislavassa. Uudet SUPERB iV ja CITIGOe iV tuovat Škodan mukaan eMobility-maailmaan. ŠKODA on toiminut jääkiekon MM-kisojen pääsponsorina jo useita vuosia, ja nyt Bratislavassa järjestettäviä MM-kisoja käytettiin ensimmäistä kertaa tuotteiden ensiesittelyyn.
ŠKODA AUTON pääjohtaja Bernhard Maier : ”Tänään ŠKODA siirtyy eMobility-maailmaan. Tämä on erityinen hetki yrityksellemme, joka juhlii 125-vuotista toimintaansa ensi vuonna. Aloitamme uuden aikakauden kahdella mallilla: ensimmäinen täyssähköautomallimme CITIGOe iV on Škodan ensiaskel sähköllä ajamisen maailmaan, ja SUPERB iV on ensimmäinen ladattava hybridimallimme. Lisäksi esittelemme uudistuneen SUPERB-lippulaivamallimme, jossa yhdistyvät hienostunut muotoilu ja uudet tekniikat.”
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube korostaa: ”Siirtyminen eMobility-aikakaudelle on tärkeä askel kohti Škodan tulevaisuutta. Ladattava SUPERB iV -hybridi ja CITIGOe iV ovat vain alkua. Ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan perustuva ŠKODA-täyssähköauto esitellään jo vuonna 2020.”
ŠKODA SUPERB iV -mallin moottoreiden yhteisteho 160 kW (218 hv)
Muiden SUPERB-mallien tavoin myös ŠKODA SUPERB iV valmistetaan Kvasinyn tehtaalla. SUPERB iV on Škodan ensimmäinen ladattava hybridimalli. SUPERB iV -mallissa on 115 kW:n (156 hv) tehon tuottava 1.4 TSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori, jonka teho on 85 kW. Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv). Tämä mahdollistaa vastuullisen autoilun dynaamisuudesta tippaakaan tinkimättä.
SUPERB iV on Škodan ensimmäinen ladattava hybridimalli.
ŠKODA SUPERB iV täyttää Euro 6d TEMP -päästöstandardin vaatimukset: auton CO2-päästö on alle 40 g/km. Kapasiteetiltaan 13 kWh:n akuston ansiosta WLTP-testisyklin mukainen maksimitoimintamatka on peräti 55 km pelkästään sähköllä ajettaessa eli pakokaasupäästöttä. Akuston voi ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, seinälatauspisteestä tai hyödyntämällä ajon aikana bensiinimoottorin jarrutusenergian talteenottoa. Bensiinimoottoria apuna käytettäessä toimintamatka on 850 km. Lisäksi SUPERB iV -mallissa on uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmä.
SUPERB-malliperhe: entistä tyylikkäämpi design ja runsaat tilat arjen matkoille
ŠKODA on uudistanut SUPERB-mallin. Auto tekee vaikutuksen etenkin uusilla tekniikoillaan ja entistä hienostuneemmilla sisätiloillaan. Täys-LED-matriisiajovalot ovat saatavilla nyt ensimmäistä kertaa ŠKODA-sarjatuotantomalliin. Auton myötä lanseerataan myös useita uusia avustinjärjestelmiä, kuten ennakoiva vakionopeuden säädin. Superbissa on nyt myös Side Assist -kaistanvaihtovaroitin, joka pystyy havaitsemaan ajoneuvot jopa 70 metrin päästä. Ladattavan hybridiversion lisäksi moottorimallistossa on kolme dieselmoottoria ja kolme bensiinimoottoria. Niiden tehot ovat välillä 88 kW (120 hv) ja 200 kW (272 hv).
Auton dynaamista ja hienostunutta muotoilua on hiottu edelleen: jäähdyttimen säleikkö on uudistettu, ja LED-takavalojen välissä kulkee hienostunut kromikoristelista. Uuden etupuskurin myötä Superbin pituus on kasvanut 8 millimetrillä mittaan 4 869 mm ja Superb Combin 6 millimetrillä mittaan 4 862 mm. Akseliväli, leveys ja korkeus ovat säilyneet entisellään. Kromiyksityiskohdat, uudet istuinverhoilut ja värilliset kontrastiompeleet korostavat sisätilan raikasta ilmettä. ŠKODA Superbin runsaat sisätilat ja erittäin suuri 625-litrainen tavaratila, jonka koko on peräti 660 litraa ŠKODA Superb Combissa, edustavat oman kokoluokkansa ehdotonta kärkeä.
Täyssähkö-Citigolla on WLTP-testisyklin mukaisesti jopa 265 kilometrin toimintamatka.
CITIGOe iV tuo Škodan mukaan täyssähköautojen maailmaan
ŠKODA CITIGOe iV on Škodan ensimmäinen täyssähköauto. Tämä nollapäästöinen sprintteri on 3 597 mm pitkä ja soveltuu täydellisesti kaupunkiajoon. Sen sähkömoottori tuottaa 61 kW:n tehon, ja litiumioniakustolla saavutetaan WLTP-testisyklin mukaisesti jopa 265 kilometrin toimintamatka. Akusto voidaan ladata 80-prosenttisesti tunnissa 40 kW:n DC-pikalatauspisteessä CCS-latausjohdolla (Combined Charging System -latauspistokejärjestelmä).