28.2.2021
ŠKODA-kuljettaja Arctic Rally Finlandin luokkavoittoon Ajankohtaista & Uutta

Škoda-kuljettaja Teemu Asunmaa oli WRC3-luokan nopein Arctic Rally Finlandissa.

Rovaniemellä ensimmäistä kertaa ajettu Arctic Rally Finland päättyi sunnuntaina 28.2. voitokkaasti ŠKODA-kuljettaja Teemu Asunmaan ollessa WRC3-luokan nopein. Neljän kärkeen mahtui komeasti kaksi muutakin ŠKODA Fabia R5 -kuljettajaa. Onnittelut kaikille ŠKODA-kuljettajille!

Kolmen päivän ja kymmenen erikoiskokeen Arctic Rally Finland oli kauden toinen rallin MM-sarjan osakilpailu. WRC3-luokkaan osallistui 23 kilpailijaparia – mukana myös TGS Worldwide -tallin kuljettajat Teemu Asunmaa, Emil Lindholm, Mikko Heikkilä ja Eerik Pietarinen karttureineen.

Kuljettajarintama pysyi ehyenä aina lauantain toiselle erikoiskokeelle asti. Vaikealla Kaihuavaaran (EK5) erikoiskokeella luokan kärjessä ajanut Lindholm joutui kuitenkin keskeyttämään ulosajon takia.

”Ei auto pahasti hajonnut ulosajossa, mutta rikkoutunut moottorinkorva ei antanut mahdollisuutta jatkaa kisaa”, Lindholm harmitteli.

Asunmaa pääsi vielä päätöspäivänä tiukkaan taisteluun, kun virolaishaastaja Egon Kaur pisti Škoda-kuljettajan ahtaalle. Maalissa eroa hallitsevan SM1-luokan mestarin hyväksi oli 4,2 sekuntia.

”Ero meni pieneksi, mutta tilanne oli ihan hallinnassa. Kyllähän tämä oli SM-ralliin verrattuna aivan erilainen ralli. Oli minullekin uusi kokemus sitten junnuvuosien ajaa urassa”, Škoda Fabia R5 Evo -autolla ajava Asunmaa tuumi tyytyväisenä.

Ensimmäistä kertaa järjestetty Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox kattoi kymmenen erikoiskoetta, jotka ajettiin Rovaniemen ja Kemijärven maisemissa 26.-28.2.2021.

Heikkilä kolmas, Pietarinen neljäs

Kolmanneksi WRC3-luokassa ajanut Heikkilä osallistui ensimmäiseen MM-ralliinsa, mutta ei omien sanojensa mukaan saanut itsestään parasta irti viikonlopun haastavilla erikoiskokeilla.

”Sijoitus on hyvä, mutta vauhtia uupui, joten en voi olla tyytyväinen. Pari pätkää meni hyvin, mutta muutoin erikoiskoeajat eivät olleet sellaisia, joita halusin niiden olevan”, Heikkilä kommentoi.

Samoin tunnelmin omaa suoritustaan peilasi luokan neljänneksi sijoittunut Pietarinen. ”Vauhti ei ollut sellaista kuin halusin sen olevan. Auto tuntui hyvältä, joten sillä ero ei selity. Yritin ajaa kovaa, mutta ilman tyhmiä riskejä.”

Škoda-brändi näkyi kisojen virallisena automerkkinä rallin erikoiskokeilla kolmen vauhdikkaan rallipäivän ajan.

ŠKODA kisojen virallinen automerkki

Peräti 120-vuotisen moottoriurheiluhistorian omaava Škoda toimi Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox MM-ralliosakilpailun virallisena automerkkinä. Škoda-brändi näkyi niin rallin erikoiskokeilla kuin isäntäkaupunki Rovaniemen katukuvassa kolmen rallipäivän ajan.

Škoda toimitti AKK Sports -ralliorganisaatiolle Superb-, Kodiaq-, Karoq-, Octavia- ja Scala -mallien autoja, jotka olivat kilpailun toimihenkilöiden käytettävissä kisan ajan. Lisäksi brändi nähtiin vauhdikkaiden rallitaipaleiden varrella.

WRC3-luokan tilanne 10/10 erikoiskokeen jälkeen

  1. Teemu Asunmaa – Marko Salminen, ŠKODA Fabia R5 Evo 1.50.09,2
  2. Egon Kaur – Silver Simm, Volkswagen Polo R5 +4,2
  3. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen, ŠKODA Fabia R5 Evo +1,38,6
  4. Eerik Pietarinen – Antti Linnaketo, ŠKODA Fabia R5 +1.45,3

Eerik Pietarinen ja Antti Linnaketo ajoivat Škoda Fabia R5:lla WRC3-luokan neljänneksi.