ŠKODA laajentaa katumaasturimallistoaan. Tšekkiläinen ŠKODA esittelee Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä (7.–19. maaliskuuta 2017) Kodiaqin SCOUT -mallin, joka teknisesti ja visuaalisesti tuo tähän katumaasturimalliin maastoajoluonnetta.

Uudessa ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa muotoilun yksityiskohdat korostavat Kodiaqin voimakasta kokonaisilmettä. Korin alaosan mustien suojaosien ohella ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin erottavat muista KODIAQ-malleista hopeanväriset yksityiskohdat, jotka tuovat yleisilmeeseen vankkuutta ja korostavat tämän uuden katumaasturimallin voimakkuutta.

Jäähdyttimen säleikköä kiertää hopeanvärinen kehys. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot, sivulasien kehykset sekä puskureiden alapuoliset suojukset keulassa ja perässä ovat myös hopeanväriset. ŠKODA KODIAQ Scoutissa on vakiovarusteena erityisesti SCOUT-malliin suunnitellut 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. SCOUT-mallin tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista Scout-tekstilogoista.

Runsaaseen vakiovarustukseen sisältyy mm. ajoasetuksen valinta (ajoasetukset ovat Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual ja lumiolosuhteissa ajamisen Snow-asetus). Ajoasetuksen valinta vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Lumi-ajoasetus Snow mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoeston, mukautuvan vakionopeussäätimen ACC (jos valittu varusteeksi) ja moottorinohjauksen toiminnan lumisilla tai muutoin liukkailla teillä ajamiseen.

ŠKODA KODIAQ viihtyy myös huonommilla teillä. Peräti 194 mm maavaran avulla se selviytyy monista vaikeista paikoista. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat erinomaiset 22,0 ja 23,1 astetta. Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti tarkoittaa auton pohjan, moottorin alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta. Kun tie päättyy, kuljettaja voi katkaisinta painamalla valita käyttöön Offroad-ajotilan. Kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi. ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarrutettaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila. Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen, ja elektroninen tasauspyörästöjarru (EDL) reagoi normaalia nopeammin. Tarvittaessa mäkilähtöavustin (HHC) ja alamäkiavustin (HDC) aktivoituvat toimintaan: HDC pitää auton nopeuden vakiona nopeudessa, jolla kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen. Lisävarusteena saatavan alustan mukautuvan säädön (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta mukautetaan maastossa ajamiseen.