Kirjaimet RS ovat koristaneet Škodan urheilullisimpia automalleja jo vuodesta 2000. ŠKODA KODIAQ RS on RS-malliston ensimmäinen katumaasturi. Škoda kunnioittaa jo 117-vuotiasta moottoriurheilu- ja ralliperinnettään tuomalla RS:n tarjolle myös uuteen autoluokkaan ja samalla esittelemällä uuden, modernin ja punaisella säväyttävän RS-logon.
Vuoden 1974 ensimmäisten RS-mallien jalanjäljissä
Kirjaimet RS tulevat sanoista Rally Sport. Niitä käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1974 kahdessa ŠKODA 180 RS- ja 200 RS -ralliautoprototyypissä. Vuonna 1975 ŠKODA kehitti niiden pohjalta mallin 130 RS. Vuonna 1977 tällä sporttisella, Itä-Euroopan Porscheksi kutsutulla automallilla ajettiin luokkavoittoihin Monte Carlon rallissa ja Akropolis-rallissa. Vuonna 2000 ŠKODA esitteli ensimmäisen sarjatuotantoisen RS-mallin OCTAVIA RS.
Uusi punaisella säväytetty RS-logo esitellään Pariisin autonäyttelyssä ŠKODA KODIAQ RS -mallissa. Suorituskykyisessä katumaasturissa on näitä logoja useammassa kohdassa, esimerkiksi jäähdyttimen säleikössä. Logossa näkyvä V-kirjain tulee voittoa tarkoittavasta englannin sanasta victory, ja punainen väri symboloi RS-mallien urheilullisuutta ja voimaa. Uusi moderni logo myös korostaa KODIAQ RS:n dynaamista ilmettä.
Neliveto ja Škodan historian tehokkain sarjatuotantodieselmoottori
Voimakas moottori siivittää ŠKODA KODIAQ RS:n urheilulliseen suorituskykyyn. Suositun nelivetoisen katumaasturimallin nelisylinterisestä, kaksilitraisesta ja kaksoisahdetusta TDI-moottorista irtoaa tehoa 176 kW (239 hv) ja vääntöä 500 Nm. Tämä moottori on Mladá Boleslavin ŠKODA-tehtaan yli 120-vuotisen historian tehokkain sarjatuotantona valmistettu dieselmoottori.