ŠKODA-harrastajien kokoavaksi voimaksi syntynyt ŠKODA-kerho viettää juhlavuottaan. Tämän kesän perinteinen kokoontumisajo nähtiin Saarijärvellä juhannuksen alla. Perinteitä kunnioittaen yksi autoista valittiin vuoden hienommaksi ja kauneimmaksi.
Škoda-kerho perustettiin vuonna 1991, ja heti seuraavana vuonna toiminta pyörähti käyntiin. Kerhon tarkoituksena on koota innokkaat Škoda-harrastajat yhteen ja saada säilymään erilaisia Škoda-malleja vuosikymmenien varrelta. Kerhossa on noin 150 jäsentä, joilla on tallessa kiitettävä määrä autoja aina vuodesta 1938 nykypäivään.
”Tänä vuonna kokoontumisajoihin tuli noin 40 osallistujaa ja 30 autoa. Tapaaminen oli erittäin onnistunut ja osallistujat tyytyväisiä”, Škoda-kerhon pitkän linjan puuhamies Pentti Putkiranta kertoo.
”Škoda-kerho on kuin elämän suola. Kyse on rakkaasta harrastuksesta ja kulttuuriperinnön vaalimisesta. Innokkaat harrastajat kaivavat vanhan auton vaikka savikuopasta ja kunnostavat sen liikennekuntoon”, Pentti Putkiranta sanoo.
Pentti Putkirannan vuoden 1983 Škoda 120L on ollut museorekisterissä muutaman vuoden. Auton kyljistä löytyvät jopa maahantuojan alkuperäiset teippaukset.
Se vuoden kaunein & hienoin Škoda
Škoda-kerho on ehtinyt kokoontua historiansa aikana pitkin Suomea: Kuorevedellä, Saarijärvellä, Sysmässä, Raumalla, Riihimäellä, Nokialla, Kouvolassa, Savonlinnassa, Kurikassa, Jämsänkoskella, Haminassa, Ikaalisissa, Ähtärissä, Mikkelissä, Kuopiossa, Kotkassa, Virroilla ja Kolilla – osassa useammankin kerran.
Kokoontumisajojen ohjelmaan kuuluu škodailijoiden tapaamista, autojen ihastelua, kiertoajelua, kokoontumispaikkakuntaan tutustumista, kokoustamista ja seuraavan vuoden toiminnasta päättämistä sekä leppoisaa yhdessäoloa. Lisäksi vaihdetaan varaosavihjeitä ja teknisiä neuvoja.
Perinteiseen tapaan kokoontumisajojen kunniaksi valitaan vuoden kaunein & hienoin Škoda. Tänä vuonna palkinnon vei vuoden 1962 Octavia Stouring Sport, jota puuppolalainen Raimo Leppänen on entisöinyt kunniakkaat 15 vuotta. ”Auto oli kuin tehtaan liukuhihnalta. Hienompaa ei voisi olla”, Putkiranta toteaa.
Octavia Stouring Sport vuosimallia 1962 valittiin Škoda-kerhon vuoden 2021 kauneimmaksi ja hienoimmaksi. Omistaja Raimo Leppänen on entisöinyt autoa huippukuntoon 15 vuoden ajan.
Pekka Anttalaisen legendaarisella vuoden 1959 Felicia Roadsterilla on ajettu mm. Historic Rally -kisoja Suomessa ja Euroopassa. Kilpailukilometrejä on karttunut esimerkiksi perinteikkäästä Monte Carlo -rallista.
Putkirannan perheessä 15 vanhaa Škodaa
Putkiranta on ollut mukana Škoda-kerhossa alusta asti. Tänä kesänä hän pyörähti paikalle vuoden 1983 Škoda 120L -mallilla. ”Mittarissa on 92 000 kilometriä ja auto kulkee kuin ajatus”, Putkiranta hymyilee.
Moottorikärpänen puraisi Putkirantaa jo pikkupoikana, kun isä päästi kotitiellä auton rattiin alle kymmenvuotiaana. ”Dieselin ja bensan käry on vetänyt aina puoleensa. Kaikenlaisilla vehkeillä tuli pentuna ajettua mopoista traktoriin. Jotain rassattiin, ruuvattiin, tunkattiin ja laitettiin aina.”
Ajamisesta tuli myös Putkirannan ammatti. Vuosien saatossa hän on kuljettanut lähes kaikkea mahdollista paikasta toiseen, ja ajokilometrejä on kertynyt rapiat 3,5 miljoonaa.
Myös Škoda tuli Putkirannan elämään verenperintönä, sillä perheessä on ollut Škoda-autoja 50-luvulta lähtien. Ensimmäinen Putkirannan oma auto oli Octavia 440 vuosimallia 1956. Tänä päivänä perheestä löytyy 15 vanhaa Škodaa 50-80 -luvuilta. Kaikki ovat fiksattuja, puunattuja, kunnostettuja ja ajokunnossa, osa museorekisterissä. Tarvittaessa autot otetaan liikennekäyttöön, kun mennään erilaisiin tapahtumiin.
Forssalaisen Matti Saviniemen viimeistä piirtoa myöten entisöity ŠKODA 1000MB vuosimallia 1969 ilahdutti vierailullaan Škoda-kerhon osallistujia.