Tuotannosta ja logistiikasta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus: "Jo 18 vuoden ajan lippulaivamallimme on ihastuttanut asiakkaitamme kaikkialla maailmassa. Keskikokoluokan parhaisiin ja suosituimpiin automalleihin lukeutuva ŠKODA SUPERB on jo pitkään tunnettu tšekkiläisen autonvalmistuksen taidonnäytteenä. Tätä menestystarinaa jatkamme nyt käynnistämällä uudistetun kolmannen sukupolven Superbin tuotannon."
Uusi keulailme ja kaksoisrivallinen jäähdyttimensäleikkö ovat uudistetun ŠKODA Superbin ulkonäön näkyvimmät muutokset. Erittäin näkyvä muutos on myös ŠKODA Superbin takaluukun pinnassa merkkilogon tilalla oleva tekstilogo. Tämä sama tyylikäs yksityiskohta koristaa uusia kompaktikokoluokan ŠKODA-automalleja SCALA ja KAMIQ, sekä uuden vuosimallin myötä myös katumaasturiluokan KAROQ- ja KODIAQ-malleja.
Uudistuneen ŠKODA Superbin teknisiin kohokohtiin sisältyvät Matrix LED -ajovalot, jotka ovat nyt ensimmäisen kerran tarjolla ŠKODA-sarjatuotantomalliin. Runsaat sisätilat ja suuri tavaratila, Superbissa 625-litrainen SUPERB Combissa peräti 660-litrainen, ovat tämän autokokoluokan ehdotonta kärkeä.
Vuonna 2015 esitellyn kolmannen sukupolven Superbin vahvuuksia ovat ilmeikäs muotoilu ja reilun väljät sisätilat, joilla se erottuu edukseen ja vetoaa uusiin asiakaskohderyhmiin. Koskaan aiemmin ŠKODA-automallin muotoilulle ei asetettu yhtä suuria vaatimuksia, eikä uuteen malliin sisällytetty niin paljon uutta tekniikkaa. Aiemmin ei myöskään nähty niin montaa Simply Clever -ratkaisua kuin Superbissa, eivätkä ŠKODA-suunnittelijat olleet luoneet niin paljon tilaa kuljettajalle, matkustajille ja matkatavaroille. Lisäksi Superbiin tuli runsaasti turvallisuutta ja mukavuutta sekä liitettävyyttä parantavaa uusinta tekniikkaa, jota aiemmin oli nähty vain suuremman ja kalliimman luokan autoissa.
Pian kolmannen sukupolven markkinoille tulon jälkeen ŠKODA SUPERB voitti useita vertailutestejä osoittaen vahvuutensa kovassa kilpailussa. Škodan lippulaivamalli menestyi mainiosti Vuoden auto -kisassa ‘Car of the Year 2016’ (COTY) ja Vuoden auto maailmassa -kisassa ‘World Car of the Year 2016’ (WCOTY). Nämä molemmat tittelit ovat autonvalmistajien eniten haluamia tunnustuksia. SUPERB valittiin Tšekin tasavallassa vuoden autoksi, ja farmarimallille SUPERB COMBI myönnettiin Red Dot Design Award -muotoilupalkinto. Kaiken kaikkiaan kolmannen sukupolven ŠKODA SUPERB on saanut autolehdiltä yli 30 kansainvälistä palkintoa.
Škodan katumaasturimalliston ohella SUPERB on menestynyt markkinoilla mainiosti. SUPERB ja SUPERB COMBI ovat erityisen suosittuja Saksassa – jossa sitä myytiin viime vuonna 19 200 kappaletta – sekä Britanniassa (8 600 autoa), Puolassa (8 000 autoa), Turkissa (7 700 autoa) ja Tšekin tasavallassa (5 300 autoa).
Ulkonäöltään ja tekniikaltaan uudistettu ŠKODA SUPERB ensiesiteltiin Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa osana jääkiekon MM-kisoja 2019 – kisoissa, joiden pääsponsorina oli jälleen kerran ŠKODA. Samaan aikaan ŠKODA toi julkisuuteen Škodan sähköistymisen aloittavan lataushybridimallin ŠKODA SUPERB iV. SUPERB-mallistoa täydentävänä uutena malliversiona esiteltiin ŠKODA SUPERB SCOUT, jota leimaavat selvät offroad-piirteet.
ŠKODA valmistaa kaikkia SUPERB-malleja modernissa tehtaassaan Kvasinyssä, noin 160 kilometrin päässä Prahasta itään. Tänä vuonna siellä käynnistyy myös uuden SUPERB iV -lataushybridimallin tuotanto. Vuonna 2018 Kvasinyn tehtaalta valmistui ensimmäisen kerran yli 300 000 autoa. Myös katumaasturimallit ŠKODA KODIAQ ja KAROQ tehdään Kvasinyssä. Tehtaalla on noin 9 000 työntekijää.
SUPERB – laatua ja mukavuutta jo vuodesta 1934
SUPERB-nimisen automallin menestystarina alkaa vuodesta 1934, jolloin esiteltiin malli ŠKODA 640 SUPERB. Mallin nimi on peräisin latinan kielen sanasta ‘superbus’, joka tarkoittaa erinomaista, loistavaa ja suurenmoista. Tämä nimi on aina tarkoittanut Škodan parasta ja vuoteen 1949 saakka myös Škodan ylellisintä automallia.
Kymmenen vuotta Volkswagen-konsernin osaksi tulemisen jälkeen, vuonna 2001, ŠKODA otti perinteikkään automallinimen jälleen käyttöön. Silloin esiteltiin uusi, uuden aikakauden ensimmäisen sukupolven ŠKODA SUPERB. Tuolloin Superbista tuli Škodan automalliston kolmas automalli Octavian ja Fabian seuraksi. SUPERB ihastutti modernilla tekniikalla ja suurilla sisätiloilla.
Toisen sukupolven ŠKODA SUPERB esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 2008. Uusi malli oli vaikuttavan kokoinen, entistäkin tilavampi, tyylikkäämpi ja ensiluokkaisesti viimeistelty. Ensimmäistä kertaa Superbin sai silloin myös nelivetoisena. Vuonna 2009 mallisto täydentyi käytännöllisellä ŠKODA SUPERB COMBI -farmarimallilla.
Ja vuonna 2015 ŠKODA asetti automarkkinoille uuden mittapuun esittelemällä nykyisen Superbin. Neljässä vuodessa tätä kolmannen sukupolven Superbia on valmistettu puoli miljoonaa kappaletta. Niistä 358 200 tehtiin Kvasinyssä. Kolmannen sukupolven myötä Superbia valmistetaan myös neljässä muussa tehtaassa omille markkinoilleen: Intian Aurangabadissa, Kiinan Nanjingissa, Kazakstanin Ust-Kamenogorskissa ja Ukrainan Solomonovossa.
Nykyään SUPERB lukeutuu Euroopan suosituimpiin keskikokoluokan autoihin, ja sillä on ollut huomattava vaikutus Škodan kasvuun. ŠKODA Superbin tuotantoluvut kertovat lippulaivamallin suosiosta: Ensimmäisen sukupolven Superbeja valmistettiin 136 100 kappaletta, minkä jälkeen tuotantomäärät ovat kasvaneet selvästi. Vuosina 2008‒2015 valmistettiin 618 500 kappaletta ŠKODA Superbin toisen sukupolven autoja. Kolmannen sukupolven Superbeja on maaliskuun 2015 jälkeen valmistettu jo 500 000 kappaletta. Siten tähän mennessä tuotantolinjoilta on lähtenyt maailmalle kaikkiaan noin 1,25 miljoonaa ŠKODA-lippulaivamallia.