Kamiq koki vuosimallin 2024 myötä kattavan uudistuksen, joka toi mukanaan uutta muotoilua sisä- ja ulkopuolelle, uusia varusteita ja varustepaketteja sekä sisustuksen designvalinnat. Malliston Monte Carlo -mallinimeä kantaa koeajettu urheilullisesti varusteltu Kamiq.
Monte Carlo. Kun sanaa makustelee, siitä tulee ensimmäisenä mieleen tyylikkyys, glamour sekä ruhtinaskunnan hieno historia. Toisaalta monille Monte Carlo edustaa kahta autourheilun jalokiveä: F1-kilpailua ja Monte Carlon rallia.
Kamiq Monte Carlon sport-etuistuimet vahvistavat sporttista ajokokemusta. Kookas panoraamalasikatto päästää sisätiloihin reilusti päivänvaloa.
Škoda onkin käyttänyt Monte Carlo -nimeä perheautokokoluokan sporttisten malliensa varustetasoissa muistuttamassa Škodan saavutuksista kyseisessä rallissa. Varustetasolle tyypilliseen tapaan Kamiq Monte Carlon ulkonäössä korostuu dynaamisuus mustilla yksityiskohdilla ja sisätiloja hallitsee sporttinen tyyli.
Kamiq on ollut viime vuosien suosituin Škodan katumaasturimalli. Malliuudistuksen myötä Kamiqista pyritään tekemään vieläkin houkuttelevampi. Terävöitetty muotoilu yhdistettynä kattavaan turvallisuus- ja mukavuusvarusteluun takaa sille kaikki edellytykset vahvistaa asemaansa suositussa pienempien katumaastureiden luokassa.
Kamiq on urbaani crossover-malli, jossa katumaasturin edut ja Škoda-design yhdistyvät toisiinsa dynaamisia muotoja ja teräviä pintoja korostaen.
Kamiq erottuu massasta
Vuonna 2019 ensiesitelty Kamiq teki heti historiaa, sillä se valittiin vuonna 2020 Vuoden Autoksi Suomessa. Voiton merkitystä korostaa se, että se oli Škodan ensimmäinen voitto kyseisessä kilpailussa.
Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa ratkaissut voittoa, vaan tärkeimpänä valintaperusteena oli rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoilua unohtamatta.
Tuomaristo kehui Kamiqin tilavuutta, ajettavuutta sekä hinnan ja ominaisuuksien kohtaamista kiinnostavalla tavalla. Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti autotoimittajista koostunutta tuomaristoa.
Nyt päivitetyssä Kamiqissa on keskitytty vankempaan katumaasturi-ilmeeseen. Keulassa on jykevä kolmiaukkoinen diffuusoriosa suojaamassa auton pohjaa.
Ajajaa Monte Carlo -teksti tervehtii ensimmäisenä etulokasuojassa, jossa on pieni ruutulippupohjainen merkki kertomassa, että edessä on hieman erityisempi katumaasturi. Koeajoautoa oli vielä piristetty Phoenix Orange -metallivärillä, joten kirkkaan oranssina Kamiq erottuu varmasti massasta.
Tarkempi tutkailu auton ympärillä paljastaa, että Kamiqille tyypilliset kahteen osaan jaetut ajovalot ovat saaneet uudet mittasuhteet. Ajovalojen ylemmät osat ovat nyt sirommat ja niiden neljällä LED-moduulilla tuotetaan päiväajovalot sekä dynaamiset vilkut. Myös ajovalojen alemmat osat ovat entistä kookkaammat.
Taakse kurkistettaessa paljastuu, että sumuvalot on nyt integroitu takahelmaan. Sen lisäksi ilmanohjaimen muotoa on terävöitetty.
Ohjauspyörän nahkaverhoilussa on mustat saumat ja alareunaa koristaa Monte Carlo -logo.
Sporttinen silaus
Sisälle siirryttäessä huomio kiinnittyy sport-etuistuimiin sekä 3-puolaiseen nahkaiseen sport-monitoimiohjauspyörään. Ajettaessa kumpikin vakiovaruste pääsee oikeuksiinsa, ja istuimet ovat juuri niin napakat ja tukevat kuin rallihenkisiltä istuimilta sopiikin odottaa.
Ohjauspyörän nahkaverhoilussa on mustat saumat ja alareunaa koristaa Monte Carlo -logo. Otepinta on rei’itetyn urheilullinen ja miellyttävän tuntuinen, mutta samalla kaikki tarpeellinen on sormenpäiden ulottuvilla, jolloin kuljettaja pystyy keskittymään tärkeimpään, eli ajamiseen. Sisäilmeen viimeistelevät metalliset poljinpinnat ja Infotainment-järjestelmän Monte Carlo -tyylinen aloitusnäyttö.
Vakiovarusteena Kamiq Monte Carlossa on myös Driving Mode Selection -ajoasetuksen valinta, jonka avulla autosta pystyy kaivamaan vielä asteen verran lisää urheilullisuutta valitsemalla ajoasetukseksi Sportin. Tällöin seitsenpykäläinen DSG-automaattivaihteisto vaihtaa isommalle vasta kierroslukumittarin punaisen rajalla, joka on omiaan lisäämään tunnetta Kamiqin urheilullisuudesta. Sport-alustansäätöjärjestelmän yhteydessä myös auton iskunvaimennus muuttuu jäykemmäksi, joka takaa urheilullisemman ajokokemuksen ja tiukemman otteen tiehen.
Vastaavasti hillitympään menoon valittavissa ovat Eco ja Normal, jolloin Kamiq näyttää toisen luoteensa: käytännöllisyytensä ja soveltuvuutensa erilaisiin olosuhteisiin. Koeajoautossa ollut 1.5 TSI -moottori on entistä nopeammin toimintalämpötilansa saavuttava, jolloin se on myös taloudellisempi ja vähäpäästöisempi.
Kamiqiin on tarjolla jopa yhdeksän turvatyynytä sekä lukuisia edistyksellisiä avustinjärjestelmiä. Täydet viisi tähteä kertovat ensiluokkaisesta turvallisuudesta.
Moniin tarpeisiin
Ei ole väliä ajaako enemmän kaupungissa vai taajamien ulkopuolella, sillä Kamiq on loistava molemmissa. Koeajoauton 110-kilowattinen (150 hv) nelisylinterinen Kamiq-malliston tehokkain 1.5 TSI -moottori riittää kattamaan maantieajon tarpeet kiitettävästi ja tämä yhdistettynä hieman korkeampaan maavaraan takaa sen, ettei Kamiq kaihda haastavampiakaan paikkoja.
150-hevosvoimaisen version ohella tarjolla on myös 1.0 TSI -versio 85 kW (116 hv) tehoisena, jonka teho on noussut aiempaan vastaavaan 81 kW (110 hv) versioon verrattuna teknisten päivitysten myötä 4 kW (6 hv). Molemmat moottorivaihtoehdot ovat saatavilla joko 6-vaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla tai 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.
Myös takapenkkiläisillä on škodamaisen totutusti hyvin tilaa matkustaa. Toinen matkustusmukavuutta lisäävä tekijä on panoraamalasikatto, jonka saa myös tarpeen vaatiessa peitettyä käden käänteessä.
Monte Carlo on rekisteröity tuotemerkki, jonka omistaa Monaco Brands.