Monen vuoden jälkeen ŠKODA vaihtaa logonsa. Logon uusi design korostaa nimeä ja käyttää vahvasti kahta uutta kommunikaatioväriä.
Kuluneiden 30 vuoden aikana Škodan brändi-ilmettä ei juurikaan ole muutettu. Nyt automalliensa uuden muotokielen myötä ŠKODA uudistaa myös brändi-ilmeensä. Uusi ŠKODA-logo on osa kokonaisvaltaista uudistumista.
"Uusi yritysidentiteettimme vie koko brändimme seuraavalle tasolle. Se ei kosketa vain tuotevalikoimaamme, vaan myös asiakkaitamme. Mielestämme nyt on oiva tilaisuus mukauttaa brändimme autoilun muutoksen vuosikymmentä varten, ja hienosäätää se vastaamaan asiakkaidemme tarpeita ja odotuksia. Uusi yritysidentiteettimme korostaa modernia ja muista erottuvaa designiamme alleviivaten pääsääntöisesti digitaalista lähestymistapaamme. Olen täysin vakuuttunut, että asiakkaamme pitävät siitä." summaa myynnistä ja markkinoinnista vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Martin Jahn.
Martin Jahn
Myynnistä ja markkinoinnista vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen
Yksi muutosten moottoreista on ollut tulevaisuusohjelma NEXT LEVEL ŠKODA STRATEGY 2030, joka ohjaa Škodaa entistä määrätietoisemmin autoilun sähköistymiseen ja digitalisoitumiseen. Brändi-identiteettiä oli mukautettava näiden kahden tavoitteen mukaisesti, mukaan lukien logon suunnittelu ja yleinen lähestymistapa koko brändäykseen. "Logon runsaampi käyttö eri digitaalisissa medioissa sai meidät suunnittelemaan logon uudelleen ja toteuttamaan sen kaksiulotteisen grafiikan. Uusi merkkilogomme on helpommin tunnistettavissa, ja näyttöruuduilla tai painettuna paremmin erottuva kuin tähänastinen kolmiulotteinen merkkilogomme", kertoo ŠKODA AUTON markkinointiosaston Petra Mackeová merkkilogon uudistamisen syistä.
Ikivihreä identiteetti
Uuden graafisen ilmeen ohella brändi-identiteetti muuttuu myös muutenkin. ŠKODA-nimi näkyy nyt enemmän, ja siipinuolisessa merkkilogossa kehysrengas on erillisempi. ŠKODA-tekstilogo on kuitenkin pääasiallinen kommunikaatioväline. Tätä tekstilogoa käytetään ŠKODA-automallien takaluukussa, kuten ennenkin on käytetty, mutta nyt myös keulassa.
Tekstilogon ilmeen tehostamiseksi ŠKODA-sanan s-kirjaimen hattumerkki on nyt kirjaimeen integroitu, ja se toimii symmetriassa tekstikirjaimien kaarteiden ja kulmien kanssa. "S-kirjaimen hattu oli haastava: kansainvälisesti ajateltuna se on hämmentänyt monia asiakkaitamme. Nyt se on uudella muodollaan integroitu kirjaimeen, ja se istuu hyvin logon symmetriaan. Kotimaamme sekä monien muidenkin maiden asiakkaat tunnistavat sen silti edelleen kirjainmerkiksi", sanoo uutta brändi-identiteettiä kehittäneen markkinointitiimin jäsen Martin Pavlík.
Myös siipinuolista merkkilogoa on muutettu, mutta ei yhtä radikaalisti kuin tekstilogoa. Ensi katsomalta uusi merkkilogo on yksinkertaistettu ja litteämpi, joten ŠKODA voi käyttää siinä värejä entistä vaikuttavammin. "Tämä yksinkertaisempi kaksiulotteinen versio on etenkin mobiilipäätelaitteissa toimivampi, ja se soveltuu paremmin erikokoisena käytettäväksi. Tällä muutoksella ŠKODA vastaa entistä digitaalisemmaksi muuttuvan viestinnän tarpeisiin. Uuden brändi-identiteetin väreinä on kaksi uutta vihreän sävyä, Emerald ja Electric Green. Vain harva brändi käyttää värinään vihreää kuten ŠKODA. Uudet värisävyt säilyttävät yhteyden historiaamme, mutta samalla ne raikastavat ilmettämme ja viestivät selvemmin sähköllä ajamisesta", Petra Mackeová kuvailee.
Petra Mackeová
ŠKODA-markkinointi
165 logoehdotusta ja yli vuoden työ
Uutta brändi-identiteettiä työstänyt tiimi oli varsin pieni, mutta sai tukea yrityksen kaikilta tahoilta. Tiimin työ kesti yli vuoden, ja kaikkiaan logoehdotuksia syntyi 165. Niistä kolme valittiin loppusuoralle. Nämä kolme logoversiota ŠKODA tutki huolella, esimerkiksi tekemällä 2 200 vastaajan kyselytutkimuksen Tšekin tasavallassa, Saksassa, Italiassa, Norjassa, Intiassa ja Israelissa. Näin saadun palautteen perusteella logoversioiden voittaja selvisi.
"Muutos on aina haaste. On luonnollista, että jotkut vastustavat muutosta, ja toiset ovat siitä innoissaan. Asiakkailla on tärkeä osa uudessa identiteetissämme, joka pohjautuu yrityksemme perinteisiin arvoihin. Tutkimukset osoittavat, että olemme onnistuneet toteuttamaan brändi-ilmeeseemme tasapainoiset ja edistykselliset muutokset, huomioiden ennen kaikkea asiakkaamme ja tulevaisuuden strategiamme", kertoo Martin Pavlík.
Martin Pavlík
ŠKODA-markkinointi
Asiakkaamme ja kaikki ŠKODA-automerkistä kiinnostuneet kohtaavat uuden logomme vaiheittain. Ensimmäisenä se näkyy viestinnässämme. Vuodesta 2024 alkaen uusi logo ilmestyy myös uusiin automalleihimme. Uusi logo ja muut uudet brändielementit tulevat näkymään myös autojen tietoviihdejärjestelmissä sekä jälleenmyyjä- ja huoltokumppaniliikkeissä.