Mallien ŠKODA FAVORIT ja ŠKODA ENYAQ iV välillä on kolmekymmentä vuotta. Yhtä pitkään ŠKODA ja Volkswagen-konserni ovat olleet yhtä. Mikä tuona aikana on muuttunut?
Palataan ajassa taaksepäin kolmekymmentä vuotta ja muistellaan, millainen maailma oli vuonna 1991. Verrataan sitä hetkeä nykyhetkeen. Vuonna 1991 Nirvana julkaisi X-sukupolven hittinsä Smells Like Teen Spirit ja Anthony Hopkins vangitsi Oscar-palkinnon arvoisesti elokuvayleisön elokuvassa Uhrilampaat. Michael Jacksonilta tuli ulos albumi Dangerous ja Freddie Mercuryn kuolemaa surtiin.
Sen jälkeen maailmasta on tullut pienempi ja yhteyksiltään tiiviimpi. Vain muutama vuosi kommunistimaailman romahtamisen jälkeen Mihail Gorbatšov väistyi hajoavan Neuvostoliiton valtionpäämiehen paikalta. Tšekkoslovakiassa Václav Havel julisti Varsovan liiton kuolleen, ja Helmut Kohl valittiin virkaansa kolmannen kerran, mutta nyt jälleenyhdistyneen Saksan liittokansleriksi.
Kolmekymmentä vuotta myöhemmin maailmasta on tullut kuin globaali kylä. Jos hetkeksi sivuutamme nykyisen koronaviruspandemian rajoitukset, maailmassa voi matkustaa melkein minne vain. Tekniikka mahdollistaa jatkuvan yhteydenpidon lähes milloin ja mistä haluaa. Ihmiset kohtaavat videoneuvotteluissa ja etäpalavereissa. Säätilan kaikkialla maailmassa saa ajantasaisesti selville ja muutamalla kosketusnäytön napautuksella voi ostaa lähes mitä tahansa.
Uusi ŠKODA ENYAQ iV ja ŠKODA Favorit -klassikko 30 vuoden takaa.
Internet jokaisessa puhelimessa ja autossa
Kolmenkymmenen vuoden aikajakson suurimpia muutoksia on internet ja sen kaupalliseen käyttöön suomat rajattomat mahdollisuudet. Kolmekymmentä vuotta sitten alkoi World Wide Webin aika. Nykyään tuskin edes pystyy kuvittelemaan elämää ilman internetiä: se on löytänyt tiensä nykyelämässä kaikkeen ja kaikkialle. Eivätkä autot tee poikkeusta. Nykyään autot ovat täynnä elektroniikkaa ja mikrosiruja. Jopa LTE-/4G-mobiiliverkkoa hyödyntävä sisäänrakennettu eSIM-kortti on monissa nykyautoissa vakiona jatkuvaa ja nopeaa datasiirtoa varten.
---------------------------------
ŠKODA Favoritissa laitettiin C-kasetti kojelaudassa olevaan kasettisoittimeen. ŠKODA ENYAQ iV:ssä on moderni tietoviihdejärjestelmä, jonka 13” kosketusnäyttö on nykyisten ŠKODA-automallien suurin. Järjestelmässä on runsaasti uusia toimintoja, joista monet ovat online-tuettuja ja etäkäytettävissä MyŠKODA-sovelluksella.
Autojen tiettyjä toimintoja voi etäohjata mobiilisovelluksilla, matkojen reitit ovat suunniteltavissa etukäteen etänä internetportaalin kautta, keskuslukituksen pystyy lukitsemaan sekä avaamaan matkapuhelimella ja lämmityksen saa päälle etäyhteydellä.
Auton huoltopiste ottaa yhteyden, kun auton huoltoajankohta lähestyy tai kun tietyt kulutusosat (esimerkiksi jarrupalat) ovat vaihtamisen tarpeessa. Autoon voi striimata musiikkia ja takana matkustavat voivat katsella videoita mobiililaitteidensa näytöiltä sekä samalla jopa ladata laitteitaan keskikyynärnojan takaosan liittimien ansiosta. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden tekninen kehitys näkyy autoteollisuuden tuotteissa todella selvästi.
---------------------------------
ŠKODA Favoritin ulkonäön ja aikanaan modernit sisätilat suunnitteli Italian Torinossa muotoilustudio Stile Bertone. ŠKODA ENYAQ iV:hen on tarjolla sisustukseen erilaisia designvalintoja ja varusteluun useita teemapaketteja.
Kolmekymmentä vuotta sitten solmittiin tulevaisuuden pelastanut liitto
ŠKODA-automallit todistavat onnistuneesta liitosta. Kolmekymmentä vuotta sitten oli FAVORIT. Automalli, joka auttoi houkuttelemaan Volkswagenista strategisen kumppanin. Nyt ŠKODA tuo markkinoille ensimmäisen täyssähköisen katumaasturinsa, ENYAQ iV:n. On aika vaikeaa kuvitella, mikä voisi olla tätä suurempi hyppy eteenpäin.
---------------------------------
Nyt bensiinin rinnalle on tullut myös sähkö. Polttomoottorit ovat jalostuneet vastaamaan tämän päivän ympäristövaatimuksia. ŠKODA Auto investoi seuraavan viiden vuoden kuluessa noin 2,5 miljardia euroa alan huipputekniikkaan ja sen kehittämiseen.
Kolmekymmentä vuotta sitten Škodalle oli elinehto löytää ulkomainen sijoittaja. Škodan yksityistämisestä kilpaili kahdeksan tarjousta ja voiton vei Volkswagen, joka lupasi sijoittaa tšekkiläiseen autonvalmistajaan ja kehittää sitä.
Merkittävä päivämäärä on 16. huhtikuuta 1991, jolloin yksityistämissopimus astui voimaan. Saksalainen autonvalmistaja osti 620 miljoonalla D-markalla Škodasta 31 prosenttia. Volkswagenin omistusosuus nousi vaiheittain, ja vuonna 2000 Škodasta tuli kokonaan Volkswagenin omistama.
---------------------------------
ŠKODA Favoritin moottoreissa oli vääntöä 94‒105 newtonmetriä. ENYAQ iV kehittää vääntöä 310 Nm.
ŠKODA FAVORIT: 783 167 kappaletta vuosina 1988‒1994
FAVORIT oli Lada Samaran jälkeen toinen itäblokkiautomalli, joka oli etuvetoinen ja joka ei ollut jonkin länsiauton lisenssillä valmistettu. Valmistusvuosiensa mittaan sitä nykyaikaistettiin useita kertoja. Ensimmäisissä muutoksissa heti Škodan tultua osaksi Volkswagen-konsernia vuonna 1991 merkkilogo siirtyi keskelle keulaa, jossa ollut ilmanottoaukko katosi ja ilma virtasi moottoritilaan vain etupuskurissa olleiden aukkojen kautta. Auton materiaaleja päivitettiin ajan mittaan vaiheittain, mutta perusulkonäöltään auto säilyi muuttumattomana.
Vuonna 1993 jäähdyttimen säleikköön ilmestyi uusi ilmanottoaukko, jota tšekit kutsuivat viiksiksi. Samalla jäähdytintä kavennettiin muutama millimetri. Puskurit saivat uudet muodot aerodynamiikan parantamiseksi, akseliväli piteni ja vanteet uudistuivat. Alun perin ruskea sisustus vaihtui mustaksi. Uudet ovet paransivat turvallisuutta. Ovien kahvat ja tankin luukku pyöristyivät ja auton sähköjärjestelmää parannettiin. Näissä facelift-muutoksissa ŠKODA-merkkilogo takana sijoitettiin takaluukun keskelle.
ŠKODA ENYAQ iV: tuotannossa vuodesta 2020
Ensimmäinen täyssähkökatumaasturi on merkittävä askel Škodan sähköllä liikkumisen eMobility-strategian toteuttamisessa. ENYAQ iV on ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva ŠKODA. Kaikille ŠKODA-automalleille tyypilliseen tapaan siinä on runsaat ja väljät sisätilat. Sisustuksen uudet designvalinnat ovat korvanneet perinteiset sisustusvaihtoehdot. Koska tarjolla olevat varusteet on selkeästi jaoteltu kokonaisuuksiksi, auto on konfigurointiohjelmassa muutamalla napsautuksella helppo rakentaa juuri halutun kaltaiseksi. Jopa 520 kilometrin toimintamatkansa (WLTP) ansiosta ENYAQ iV soveltuu mainiosti sekä arjen ajoihin että pidemmille matkoille.