ŠKODA Felician auki taittuvan kangaskaton vaihtoehdoksi oli tarjolla myös lasikuituinen kovakatto.

Kuvankaunis 2+2-paikkainen ŠKODA FELICIA ajoi parrasvaloihin Leipzigin kevätmessuilla 1. maaliskuuta 1959. Kautta aikain suosituin tšekkiläinen avoauto juhlii 60-vuotissyntymäpäiväänsä. Tätä autoa valmistettiin 14 863 kappaletta Škodan Kvasinyn tehtaalla vuosina 1959‒1964. Yli kaksi kolmasosaa tuotannosta meni vientiin eri puolille maailmaa.

Leipzigin kevätmessut avattiin sunnuntaina 1. maaliskuuta 1959. Škodan esille tuomat uudet automallit keräsivät ympärilleen sankan yleisön; kiinnostusta herättivät OCTAVIA ja kaunis ŠKODA FELICIA -avoauto. Pian ensiesittelynsä jälkeen avomallinen FELICIA herätti myös kansainvälistä huomiota Geneven autonäyttelyssä 12‒22. maaliskuuta. Huhtikuun 4. päivänä 1959 ŠKODA toi uuden avoautonsa esille New Yorkin Coliseumilla. Yhdysvaltain automarkkinat olivat maailman suurimmat ja tärkeät kaikille autonvalmistajille. Erityisesti eurooppalaisista avomalleista oli tullut hittituotteita Atlantin tuolla puolen, ja Škodalla oli tarjota haluttu uusi avoautomalli FELICIA.

Uutuusmallin edeltäjä oli ŠKODA 450, jonka avoversio tuli myyntiin 1957. Mallimerkinnästä näki moottorin sylinteriluvun ja tehon: ŠKODA 450:ssa oli siis nelisylinterinen 50-hevosvoimainen moottori. Suurin osa vuoteen 1959 mennessä valmistetusta 1 010 autosta löysi onnellisen omistajan vaativilta markkina-alueilta kuten Britanniasta ja Yhdysvalloista.

Sointuvan nimen ‘FELICIA’ saanutta seuraajamallia valmistettiin Kvasinyn tehtaalla. Autossa toteutettiin monia merkittäviä teknisiä uutuuksia. Mallissa 450 vielä käytetyn poikittaisen lehtijousen sijasta uuden mallin etuakseli hyödynsi kierrejousia. Kookkaiden kumivaimentimien ansiosta keskusputkirungosta välittyi kokometallikoriin huomattavasti vähemmän värinöitä. Uudet asymmetriset ajovalot valaisivat ajorataa selvästi paremmin. Felician auki taittuvan kangaskaton vaihtoehdoksi ŠKODA tarjosi 27-kiloista lasikuituista kovakattoa.

ŠKODA 450 ja ŠKODA FELICIA -avomallit ovat herättäneet kiinnostusta klassikkoautojen keräilijöiden keskuudessa.

ŠKODA Felician perusmalli painoi 930 kiloa, ja kantavuutta oli 300 kg. Sirossa 2+2-paikkaisessa autossa oli tilaa neljälle, ja kyytiin mahtui 320 litraa matkatavaroita. Auton akseliväli oli 2 390 millimetriä ja kokonaispituus 4 065 millimetriä. Konepellin alla hyrräsi nelisylinterinen rivimoottori, jossa oli yksi sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli ja iskutilavuutta 1 089 cm3. Suurin teho oli 50 hevosvoimaa kierrosluvulla 5 500/min. Moottorin suurin vääntö, 74.5 Nm, irtosi kierrosluvulla 3 500/min. Renkaat olivat 15-tuumaiset, ja auto saavutti huippunopeuden 130 km/h polttoaineen keskikulutuksen ollessa 9 litraa 100 kilometrillä.

Kauniiden muotojensa ja mittasuhteidensa ansiosta ŠKODA FELICIA oli erittäin haluttu sekä kotimaassa että ulkomailla. Ensimmäisenä tuotantovuonna 1959 valmistetusta 3 251 autosta melkein 70 % vietiin ulkomaille. Tyylikäs avoauto herätti kiinnostusta myös varsin eksoottisissa paikoissa kuten Mexico Cityn ja Johannesburgin autonäyttelyissä. Kuuluisimpiin tämän automallin omistajiin lukeutuu yksi aikansa parhaista ammattilaisjääkiekkoilijoista – kanadalainen Maurice ‘Rocket’ Richard (1921-2000), Montreal Canadiensin kapteeni. Hän, FELICIA-kuljettaja, oli NHL-sarjan ensimmäinen pelaaja, joka teki 50 maalia 50 NHL-ottelussa.

Maaliskuussa 1961 ŠKODA esitteli uudistetun Felician Geneven autonäyttelyssä. Entistä näyttävämmän jäähdyttimen säleikön ohella pisaramaiset takavalot olivat erityisen kiinnostavat. Etuistuimien selkänojat pystyttiin nyt kääntämään taaksepäin alas, joten autossa oli mahdollista jopa nukkua. Uusi lasikuituvahvistetusta Polytex-muovista valmistettu kojelauta sai pintaansa mustan keinonahkaverhoilun. Lasikuituisen kovakaton avattavat sivulasit paransivat sisätilan ilmanvaihtoa. Uudistetussa Feliciassa toteutettiin yksi erityisen sporttinen uudistus, jonka ansiosta vaihteet sai kytkettyä nopeammin: vaihdevipu siirtyi ohjauspylväästä keskitunneliin. Koska parempilaatuista 70-oktaanista bensiiniä oli saatavissa useimmissa maissa, 1,1-litraisen moottorin teho nousi kahdella hevosvoimalla.

Seuraavana vuonna 1962 myyntiin tuli tehokkaampi FELICIA SUPER -malli. Sen nelisylinterisen moottorin iskutilavuus oli 1 221 cm3, ja seoksenmuodostuksen hoiti kaksi tšekkiläistä Jikov-alaimukaasutinta. Näiden ja myös muiden teknisten parannusten ansiosta asiakkaat saivat nyt nauttia 55 hevosvoiman tehosta (40,5 kW) kierrosluvulla 5 100/min ja 82 Nm:n huippuväännöstä kierrosluvulla 3 000/min. Näillä voimavaroilla FELICIA SUPER – joka painoi vain kymmenen kiloa perusmallia enemmän – ylsi huippunopeuteen 135 km/h leveämmillä, koon 5.90-15 renkailla.

Suosittuja ŠKODA FELICIA -malleja valmistettiin samaan aikaan ja samalla kokoonpanolinjalla Kvasinyn tehtaalla yhtä suosittujen OCTAVIA COMBI -farmarimallien kanssa. FELICIA- ja FELICIA SUPER -autoja valmistettiin kaikkiaan 14 863 kappaletta vuoteen 1964 mennessä, jolloin avoauton, keskusputkirungon ja etumoottorirakenteen aika Škodan osalta päättyi. ŠKODA oli tuolloin jo aloittanut valmistelut täysin uuden ja erilaisen takamoottoriautojen sukupolven tuotannon aloittamiseksi vielä samana vuonna mallilla 1000 MB.

Kuusikymmentä vuotta ensiesittelynsä jälkeen ŠKODA FELICIA on yhä erittäin suosittu. Se näkyy klassikkoautojen keräilijöiden osoittaman kiinnostuksen kasvuna, ja myös hyvin säilyneiden yksilöiden markkinahintojen nousuna. Monet FELICIA-omistajat saavat klassikkoautotapahtumissa kokea, miten suurta ihailua tämä auto klassikkoharrastajien keskuudessa herättää niin Länsi-Euroopassa kuin Kiinassakin.

ŠKODA FELICIAn edeltäjä oli ŠKODA 450 -malli. Miss USA Charlotte Sheffield ja ŠKODA 450 poseeraavat tehtaan mainoskuvassa vuonna 1957.