28.11.2022
ŠKODA FABIA RS Rally2 – esiteltynä 60 sekunnissa Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA FABIA RS Rally2 on ŠKODA Motorsportin kehittämä täysin uusi ralliauto. Yksi auton kehitysvaiheen testikuljettajista ja WRC2-luokan vasta leivottu maailmanmestari* Emil Lindholm kertoo uudesta ralliautosta tärkeimmät asiat 60 sekunnissa.

TEKSTI JA KUVAT ŠKODA AUTO

Uusi ŠKODA FABIA RS Rally2 juontaa juurensa edellisestä erittäin menestyksekkäästä FABIA Rally2 evo -ralliautosta. Emil Lindholmilla on kattavasti kokemusta näistä kahden sukupolven Rally2-luokan ralliautoista. Hän on kilpaillut FABIA Rally2 evo -autolla useammalla kaudella ja hän on alusta alkaen ollut mukana uuden FABIA RS Rally2:n suunnittelussa. Siksi hän on juuri oikea henkilö esittelemään uuden auton.

Uusi pohja

Uusi ralliauto pohjautuu neljännen sukupolven ŠKODA FABIA -sarjatuotantomalliin. Sen myötä auton akseliväli on pitempi, mikä Emil Lindholmin mukaan merkitsee auton parempaa painojakaumaa ja vakaampaa käsiteltävyyttä etenkin suuremmissa nopeuksissa. Uusi ralliauto hyötyy myös sarjatuotantomallin muista edelleen kehitetyistä osa-alueista kuten paremmasta aerodynamiikasta. Etupuskurin uusi muoto perustuu sekin sarjatuotantomalliin ja vähentää ilmanvastusta auton keulassa. "Ilmavirtaus kulkee sulavammin keulasta katon kautta takasiipeen, joka kaksinkertaistaa downforcen ja lisää auton vakautta", Emil Lindholm kertoo.

Konepellin alta vahvaa voimaa

Merkittävin muutos uudessa ralliautossa on täysin uusi moottori. Sen pohjana on EA888-moottorisarjan kaksilitrainen moottori, jota käytetään esimerkiksi ŠKODA Octaviassa. Moottori on suunniteltu täyttämään kansainvälisen autoliiton (FIA) Rally2-luokan määräykset. Esimerkiksi iskutilavuus on pienennetty 1,6 litraan. "Moottorissa on säätyvä venttiiliajoitus ja uusi pakokaasuahdin. Moottorista saadaan nyt enemmän voimaa pienillä kierroksilla, joten vaihteita ei tarvitse vaihtaa yhtä taajaan kuin ennen, ja erikoiskokeilla voitetaan aikaa," Lindholm kehuu muutoksia. Myös monia muita voimalinjan osia on kehitetty edelleen, etenkin vaihteistoa ja tasauspyörästöä, joissa on nyt vähemmän häviöitä.

Huippuluokan turvallisuus

ŠKODA Motorsport on vienyt FABIA RS Rally2 -ralliautossa myös turvallisuuden täysin uudelle tasolle. Sen ovat mahdollistaneet sarjatuotantoauton korin suurempi jäykkyys ja edelleen kehitetty turvakehikko. "Erityisesti sivutörmäysturvallisuus on selvästi aiempaa parempi," toteaa Emil Lindholm tästä merkittävästä erosta aiempaan verrattuna. Myös istuimien ja turvavöiden kiinnitysratkaisut ovat uudet.

Tarkkuus pienimmissäkin yksityiskohdissa

Uudessa FABIA RS Rally2 -ralliautossa toteutetut lukuisat parannukset yltävät myös auton elektroniikkaan. Esimerkiksi keskusnäyttö on aiempaa suurempi, ja kosketussäätimellinen keskuskäyttöpaneeli sijaitsee istuimien välissä. Siten auton tarkkailu ja säätimien käyttö on entistä helpompaa. Emil Lindholm haluaa kiinnittää huomion myös hauskaan yksityiskohtaan: ohjauspyörän merkkilogoon sijoitettuun moottorin käynnistyspainikkeeseen.

Valmis kaikkeen

WRC2-luokan hallitsevan mestarin* mukaan uusi FABIA RS Rally2 on myös selvästi vankempi ja kestävämpi kuin edeltäjämalli. Uuden auton suunnittelu- ja kehitysvaiheessa ajettu sekä kaikki mahdolliset ralliolosuhteet sisältänyt testiohjelma oli erittäin intensiivinen. Autoa koeteltiin rankoissa testeissä esimerkiksi Etelä-Ranskassa useita kertoja. "Testeissä me todella pistimme auton koville," Lindholm kertoo. Tiestöltään rankimmissa ralleissa Turkissa ja Kreikassa hyödytään varmasti iskunvaimentimien pitemmistä liikkeistä ja kokonaisuutena jäykemmästä alustasta, joten kuljettaja pystyy käyttämään auton dynamiikan edukseen myös näissä äärimmäisissä olosuhteissa.

Emil Lindholm

Emil Lindholm on yksi ralliajon lupaavimmista nimistä. Vuonna 1996 syntynyt Emil seuraa rallipoluilla isänsä, kahdeksankertaisen Suomen mestarin Sebastian Lindholmin jalanjäljissä. Emil voitti Suomen mestaruuden SM1-luokassa vuonna 2021 autonaan ŠKODA FABIA Rally2 evo. Tänä vuonna Emil Lindholm siirtyi ajamaan rallin maailmanmestaruussarjaa, jonka WRC2-luokassa hän kilpaili TOKSPORT-tiimin ŠKODA FABIA Rally2 evo -autolla. Tuloksena WRC2-luokan mestaruus 2022!*

* FIA:n vielä vahvistettava

Lue myös

FABIA eteni Vuoden Auto Suomessa 2023 -finaaliin

Ajankohtaista & Uutta

Kulje kuten haluat Škodan Joustava-palvelun avulla

Škoda Palvelee

Koeajossa ENYAQ COUPÉ RS iV – lue uusimmat arviot

Škoda mediassa