Mitä syntyy, kun yhdistetään jäätynyt järvi Ruotsissa, ohjauspyörän mestari ja täyssähköinen Škoda? Kaksi uutta maailmanennätystä!
Škoda Enyaq RS iV:llä uudet ennätykset ajoi autoilutoimittaja Richard Meaden.
Škoda rikkoi Keski-Ruotsissa, noin 20 kilometrin päässä Östersundin kaupungista sijaitsevan Stortjärnen-järven jäällä, pisimmän yhtäjaksoisen jäällä driftaamisen ennätyksen.
Hiljattain esitellyllä Škoda Enyaq RS iV -katumaasturilla Richard Meaden kirjasi uudeksi virallisesti hyväksytyksi auton hallitussa luistossa pitämisen ennätykseksi yli 15 minuuttia ja 7 kilometriä 351 metriä. Meaden driftasi rikki aiemman, Kiinassa vuonna 2022 ajetun 6 kilometrin 231 metrin mittaisen ennätyksen.
Tämän ennätyksen rikkomisen myötä Meaden ja Škoda Enyaq RS iV -katumaasturi saivat nimiinsä myös toisen ennätyksen: ‘Auton pisin yhtäjaksoinen driftaaminen jäällä (sähköauto)’.
GUINNESS WORLD RECORDSIN virallisen valvojan ja kansainvälisen driftaustuomarin David Kalasin todistaessa Škoda teki nämä ennätykset neljäntenä ratapäivänä usean harjoitusajon ja erilaisten rengasyhdistelmien testaamisen jälkeen. Parhaan driftaustuloksen saavuttamiseksi autolla driftattiin 5 pakkaspäivän aikana kaikkiaan 18 tuntia.
Enyaq RS iV -katumaasturi osoitti kykynsä vaativissa olosuhteissa, ja ennätysajossa se kiersi jääradan ympäri 39 kertaa ajassa 15 minuuttia 58 sekuntia. Jääradalla sen huippunopeudeksi mitattiin 48,69 km/h, ja hitaimmillaan se liikkui nopeudella 31,64 km/h. Ennätysajossa käytettiin tavallista sarjatuotantoautoa, jossa oli 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Michelinin toimittamissa 245/35 R20 -kokoisissa ‘tapahtuma-ajon eturenkaissa’ oli 600 kpl 5 mm:n nastoja veto- ja ohjauspitoa parantamassa. Nokian Hakkapeliitta 255/45 R20 -takarenkaissa oli 2 millimetrin nastoja 300 kpl. Tämä rengastus osoittautui ihanteelliseksi yhdistelmäksi 40 cm paksulla järvenjäällä.
Kahdella uudella GUINNESS WORLD RECORDS -ennätyksellä Škoda, uuden ennätyksen haltija Richard Meaden ja RS-kirjaimet palaavat ennätysten kirjaan. Nimittäin vuonna 2011 brittiläinen kuljettaja ajoi 2-litraisiin ahdettuihin sarjatuotantomalleihin perustuvien autojen maanpinnalla ajamisen Southern Californian Timing Associationin (SCTA) hyväksymäksi ennätysnopeudeksi 227.080 mph (365,5 km/h). Autona oli Britannian Škodan rakentama Octavia RS, ja ennätys ajettiin legendaarisella Bonnevillen suola-aavikolla Yhdysvalloissa.
Meaden kertoi ennätysajostaan jäällä: "Päästä taas ajamaan ennätyksen rikkovalla Škodalla on jotakin aivan erityistä, saada siirtyä Yhdysvaltain Bonnevillen suola-aavikolta Skandinaviaan järven jäälle – päästä tekemään kaksi erilaista ennätystä kahdella hyvin erilaisella autolla. Olen niin ylpeä saada olla mukana ennätystiimissä taas 12 vuoden jälkeen – kuka olisi uskonut, että tulemme driftamaan sähköautolla järven jäälle? Tämäkin osoittaa, miten paljon automaailma muuttuu ja miten jännittävästi se muuttuu."
Enyaq RS iV -katumaasturi on Škodan sporttisen RS-malliston toinen täyssähkömalli. Sen järjestelmän maksimiyhteisteho on 220 kW (299 hv), ja tällä teholla kiihdytys 0-100 km/h taittuu 6,5 sekunnissa. 82 kilowattitunnin (77 kWh netto) ajoakku antaa virtaa kahdelle sähkömoottorille.
Kummankin akselin sähkömoottorillaan Enyaq RS iV kehittää maksimiyhteisvääntöä 460 Nm takaamaan välittömän reagoinnin ajopolkimeen ja vahvan suorituskyvyn. Ajoakkua on mahdollista ladata tasavirralla pika- ja suurteholatausasemista jopa 135 kW:n maksimiteholla, millä ajoakun 80 prosentin varaustaso saavutetaan jo 36 minuutissa.