ŠKODA laajentaa ENYAQ iV -mallistoaan tyylikkäällä COUPÉ-mallilla. Siitä tulee tarjolle myös sporttinen RS-malliversio.
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV:n muotoilu on tunteisiin vahvasti vetoava. Sporttisesta ulkonäöstä huolimatta tässä autossa on suuret sisätilat ja tavaratilaa peräti 570 litraa. Škodan uudella täyssähköisellä coupé-katumaasturilla on erinomainen ilmanvastuskerroin (cd) alkaen 0,234. Tehoversiosta ja akun koosta riippuen WLTP-kulutusmittausstandardin mukainen toimintamatka on jopa 545 km***, joten tämä auto soveltuu erinomaisesti myös pitemmille ajomatkoille. ENYAQ COUPÉ iV:hen on tarjolla kaksi akkukokoa, takaveto tai neliveto, ja neljä tehoversiota välillä 132 kW* ja 220 kW**. ENYAQ iV -mallin tapaan sisustuksen designvalinnat korvaavat perinteiset sisustusvaihtoehdot.
ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "ENYAQ iV -katumaasturimallin jatkoksi uusi COUPÉ-malli tuo ŠKODA iV -mallistoon vahvempia tunteita, urheilullista muotoilua ja lisää tyylikkyyttä. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat jälleen kerran onnistuneet yhdistämään erinomaisen toimivan kokonaisuuden ja vahvasti tunteita herättävän muotoilun. Uutuudesta on tarjolla myös ensimmäinen täyssähköinen ŠKODA RS -malliversio. ENYAQ COUPÉ iV:ssä tunteet kohtaavat tehotaloudellisuuden sekä ŠKODA-automalleille tyypillisen suuret sisätilat; tällä kertaa erityisen tyylikkäässä korissa".
Uusi ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV ja ENYAQ iV valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa. Se on ensimmäinen tehdas, jossa Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan autoja tehdään Saksan ulkopuolella. Rakennearkkitehtuurin ja pitkän akselivälin ansiosta täyssähköautojen MEB-perustekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa korin mittasuhteet ja muotoilu. Koska korkeajänniteakku on sijoitettu auton pohjaan ja koska keskitunnelia ei tarvita, erityisesti takana matkustaville on tarjolla reilusti tilaa.
Voimakkaasti tunteisiin vetoava
Tarjolle tulee nyt myös urheilullinen ENYAQ COUPÉ RS iV. Sen tunnistaa esimerkiksi sporttisesta etuhelmasta, korinvärisistä sivuhelmaverhouksista ja 20‒21 tuuman kevytmetallivanteista. Kattolinja viettää B-pilareiden tasalta loivasti kohti perää ja sulautuu takaluukkuun, jonka takareunassa on terävä jättöreuna. COUPÉ-mallin muotoilulinjoja korostaa myös vakiovarusteinen tummennettu panoraamalasikatto. Se on ŠKODA-automalliston suurin panoraamalasikatto: se kattaa koko kattoalueen ja liittyy lähes saumattomasti matalaan takalasiin. Rakenteeltaan se on perinteistä kattoa ohuempi, mikä suo kuljettajalle ja matkustajille enemmän pääntilaa. Panoraamalasikatto päästää sisään enemmän päivänvaloa lisäten sisätilojen ilmavuutta. Lasin pinnoite auttaa pitämään sisälämpötilan miellyttävänä. ENYAQ iV -katumaasturimallin tapaan COUPÉ-malliin on saatavissa Crystal Face -etumaski, jolloin keulan ŠKODA-säleikön pystyripoja valaisee jopa 131 lediä, ja valoilmeen kruunaa vaakasuuntainen valonauha. Crystal Face on vakiovaruste ENYAQ COUPÉ RS iV -malliversiossa.
Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani: "Uudessa ENYAQ COUPÉ iV -mallissa olemme toteuttaneet melkein kaikki piirteet VISION iV -konseptiautomallistamme, joka reilut kaksi vuotta sitten herätti suurta huomiota. Tyylikkäässä muotoilussa korostuvat veistokselliset linjat ja kristallimaiset elementit luoden autolle vahvan kokonaisilmeen. Muotoilun sporttisuus tekee uudesta täyssähköisestä huippumallistamme tunteisiin vahvasti vetoavan. Samalla uusi coupé-katumaasturimme toteuttaa automerkillemme tyypillisiä vahvuuksia kuten suuret sisätilat ja mainio toimivuus".
Ensimmäinen täyssähköinen RS-malli
Uudella ENYAQ COUPÉ RS iV -mallilla ŠKODA aloittaa RS-menestystarinassa uuden luvun. Ladattavan ŠKODA OCTAVIA RS iV -hybridimallin vanavedessä uusi coupé-katumaasturi on ensimmäinen täyssähköinen RS.
ENYAQ iV -malliston tehokkaimmassa mallissa on myös akuista suurempi ja kaksi sähkömoottoria. Auto on siis nelivetoinen. ENYAQ COUPÉ RS iV -mallin kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 220 kW** ja suurin vääntö 460 Nm. Tällä voimalla Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS kiihtyy nopeuteen 100 km/h vain 6,5 sekunnissa, ja COUPÉ-malleista ainoana sen huippunopeus on 180 km/h. ENYAQ COUPÉ RS iV- ja ENYAQ COUPÉ iV 80x -malleilla voi vetää 1 200 kg:n jarrullista perävaunua. Mallien ENYAQ COUPÉ iV 60 ja ENYAQ COUPÉ iV 80 suurin sallittu jarrullinen perävaunumassa on 1 000 kg.
ENYAQ COUPÉ RS iV:ssä on vakiona mustat 20-tuumaiset Taurus-kevytmetallivanteet, ja saatavissa ovat myös 21-tuumaiset antrasiitin väriset Vision-kevytmetallivanteet. Saatavissa olevat Matrix LED -ajovalot valaisevat pimeään aikaan ajettaessa tavallisia LED-ajovaloja turvallisemmin ja tehokkaammin.
ENYAQ COUPÉ RS iV:hen on tarjolla kaksi vain tähän malliversioon saatavaa designvalintaa. Niistä kumpikin sisältää hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat kojelaudassa ja oviverhouksissa, metalliset poljinpinnat sekä Sport-etuistuimet, joissa on integroidut pääntuet ja selkänojissa RS-logot. RS Lounge -designvalinnassa istuinverhoiluna on musta Suedia-mikrokuitukangas limenvärisin terein ja kontrastisaumoin. Sama kontrastiväri löytyy jalkatilan mattojen ja lämmitettävän kolmipuolaisen RS-logollisen Sport-ohjauspyörän nahkaverhoilun saumoista. Kojelauta on myös verhoiltu mustalla koristesaumallisella Suedia-mikrokuitukankaalla. Sporttiseen huippumalliin saatavassa RS Suite -designvalinnassa istuinverhoiluna on musta rei'itetty nahka harmain terein ja kontrastisaumoin. Nämä samat yksityiskohdat löytyvät myös nahkaverhoillusta RS-logollisesta Sport-monitoimiohjauspyörästä. Kojelauta on verhoiltu istuinverhoiluun sointuvalla nahkamaisella materiaalilla, jossa on kontrastisaumat.
Suurempi 82 kWh:n (netto 77 kWh) akku saadaan ladattua pikalatauksella 10 prosentin lataustasosta 80 prosenttiin jopa 29 minuutissa. ENYAQ COUPÉ iV -mallien mukana toimitetaan Mode 3 -latauskaapeli. Tarjolla on myös iV-yleislatauslaite, joka pienikokoisena on helppo kuljettaa jonka kaapelissa on vaihdettavat pistokepäät 230 V:n tai 400 V:n pistorasiasta lataamista varten.
ENYAQ COUPÉ RS iV:hen on tarjolla kaksi sisustuksen designvalintaa.
* Suurin teho ei aina ole välttämättä täysin käytettävissä. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta sekä korkeajänniteakun lataustasosta, lämpötilasta, kunnosta ja iästä.
** Suurin yhteisteho 195 kW tai 220 kW: Standardin UN-GTR.21 mukaisesti ilmoitettu järjestelmän maksimiyhteisteho voi olla käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta, korkeajänniteakun fyysisestä iästä sekä korkeajänniteakun lämpötilasta, lataustasosta ja kunnosta. Suurin teho voi olla käytettävissä vain ja erityisesti, kun korkeajänniteakun lämpötila on välillä 23 ja 50°C ja lataustila yli 88 %. Jos nämä edellytykset eivät täyty, suurin teho ei välttämättä ole käytettävissä. Akun lämpötilaan voidaan tietyissä rajoissa vaikuttaa epäsuorasti seisontalämmitystoiminnolla, ja akun lataamiseen haluttu lataustaso voidaan asettaa autossa. Auton kulloinkin käytettävissä oleva teho näytetään suorituskykynäytössä. Korkeajänniteakun kapasiteetin säilymisen kannalta paras tapa on akkua auton tavallista päivittäistä käyttöä varten ladattaessa asettaa lataustilan tavoite 80 prosenttiin (voidaan nostaa 100 prosenttiin ennen pitkään matkaan lähtemistä).
*** Kaikki arvot ovat ennakkotietoja.