Muotoilija Peter Olah, ŠKODA AUTO: "Perinteinen böömiläinen kristallinhiontataito inspiroi meitä jälleen kerran Ranskan ympäriajon voittajien pokaalien suunnittelussa. Minimalistinen geometrinen kuviointi luo vaikutelman kuin pokaali kasvaisi ylöspäin. Olemme suunnitelleet pokaalit vuodesta 2011 alkaen, ja niistä on tullut Tourin todellinen tunnusmerkki".
Tänä vuonna 60 senttimetriä korkea ja nelikiloinen pokaali on valmistettu vihreästä ja kirkkaasta lasista, jonka kuvioinnin suorakulmiot suurenevat alhaalta ylöspäin. Ainutlaatuisen designin inspiraation lähteenä on myös ollut tšekkiläinen kubismi ja taiteilijan persoonallinen tulkinta digitaalisesta muotoilusta. Kuvioinnissa useiden pisteiden välille syntyvä verkko toistaa pokaalin muotoa.
Yksityiskohtaisen geometrisen kuvioinnin tarkka viimeistely vaatii kokeneen lasinhiojan vakaata kättä. Taideteokset on tehty tšekkiläisessä Lasvit-yrityksessä yhteistyössä ŠKODA AUTON muotoilija Peter Olahin kanssa. Kun pokaalin lasin läpi katsoo, valon taittuminen luo leikkaavien linjojen kiehtovan spektaakkelin, jota valon ja varjon vuorovaikutus tehostaa.
Ranskan ympäriajo käynnistyi tänä vuonna Ranskan etelärannikolta Nizzasta 29. elokuuta. Kun noin 180 kilpailijaa ajaa maaliin syyskuun 20. päivänä, heillä on takanaan 3 470 kilometriä ja 21 etappia tasamaastossa, kumpuilevassa maastossa ja vuoristossa sekä henkilökohtainen aika-ajo kelloa vastaan.
Tänä vuonna ŠKODA AUTO on Ranskan ympäriajon virallinen pääsponsori jo 17. kerran. Yhteistyön myötä ŠKODA antaa kisaorganisaation ja kilpailunjohdon käyttöön kaikkiaan 250 autoa ja sponsoroi pistekilpailun johtajan vihreää paitaa.