2.2.2017
ŠKODA Connect vie auton nettiin Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA Kodiaq ja uudistunut Octavia vievät autojen yhteydet nyt aivan uudelle tasolle. Monien uusien ominaisuuksien ohella se tarkoittaa entistä parempaa ja helpommin saavutettavaa palvelua autoilijalle.

TEKSTI: JANI KIVIRANTA / KUVAT: ESKO TUOMISTO

Kotona luotu reittisuunnitelma on valmiina autossa. Reaaliaikaisten liikennetietojen ansiosta auto osaa välttää ruuhkat ja tietää tarkasti liikenteen aiheuttamat viivästykset matkan kestoon. Soittimen näytöltä voi tarkistaa myös esimerkiksi sään perille saavuttaessa.

Näyttöruudun uutissyötteet pitävät ajan tasalla maailman menosta myös autoillessa. Auto tietää, missä pysäköintilaitoksessa on vapaata tilaa ja paljonko pysäköinti siellä maksaa. Jos tulee ongelmia auton kanssa, ammattiapua saa nappia painamalla. Jos pysäköintipaikka unohtuu, senkin voi tarkistaa puhelimesta.

Tämä kaikki ja paljon muuta on todellisuutta ŠKODA Connectin myötä. Kokonaisuudessa on kaksi osiota, Infotainment Online ja Care Connect, jotka tarjoavat yhteensä lähes kolmekymmentä reaaliaikaiseen tietoon ja yhteyksiin perustuvaa hyödyllistä palvelua ja ominaisuutta.

Reaaliaikaiset liikennetiedot auttavat valitsemaan nopeimman reitin määränpäähän ja välttämään ruuhkat. Myös ennuste perille saapumisen ajankohdasta on entistäkin tarkempi.

Enää ei sää yllätä autoilijaa. Soittimen näytöltä voi katsoa niin nykyisen sijainnin kuin määränpäänkin säätiedot ja ennusteet. Säätutkalla voi myös tarkistaa, miltä matkan varrella näyttää.

Navigaattorin yhteyteen kuuluva Infotainment Online -paketti tarjoaa laajan kokonaisuuden ominaisuuksia. Tärkein sujuvan matkan kannalta on Online-liikennetiedot. Netin kautta autoon tulevat reaaliaikaiset liikennetiedot auttavat valitsemaan nopeimman reitin määränpäähän ja välttämään ruuhkat. Mikäli navigaattori ei ole yhteydessä internetiin, käytetään Škodan navigaattoreille tuttuun tapaan radion kautta tulevia TMC-liikennetietoja.

Tulevien matkojen suunnittelu on nyt entistäkin miellyttävämpää. Huomisen käyntikohteista tai vaikkapa tulevasta autolomasta voi luoda valmiin reitin tablettia tai tietokonetta käyttäen ŠKODA Connect -portaalissa, ja reitti tulee suoraan auton navigaattoriin käytettäväksi.

Columbus-navigaattorissa karttojen päivitys on äärimmäisen helppoa. Ajantasaiset kartat saa ladattua netin kautta suoraan navigaattoriin. Mikäli navigoitavalle reitille on saatavilla päivityksiä, Columbus tarjoaa päivityksiä myös oma-aloitteisesti.

Soittimen näyttöön saa haluamansa uutissyötteet. Uutissyötteiden määrittely tapahtuu helposti ja mukavasti ŠKODA Connect -portaalissa.

Navigaattorin reaaliaikaiset tiedot lähistön huoltoasemista polttoaineen hintoineen helpottavat itselle sopivimman tankkauspaikan valintaa.

Care Connect -kokonaisuus jakautuu kolmeen osioon, joiden ansiosta auto pysyy kontrollissa silloinkin, kun etäisyyttä autoon on paljon. Ja mikä vielä tärkeämpää, autoillessa apu on aina vain napinpainalluksen päässä.

Hätäpuhelu – apua nopeasti ja täsmällisesti

Mikäli auto joutuu niin vakavaan onnettomuuteen, että jokin turvatyynyistä laukeaa, auto soittaa automaattisesti Škodan hätäpuhelukeskukseen, joka huolehtii avun hälyttämisestä onnettomuuspaikalle. Samalla välitetään datana olennaista tietoa onnettomuudesta, kuten sijainti, ajosuunta ja matkustajien määrä autossa. Hätäpuheluun vastataan auton valikkokielellä, esimerkiksi ruotsiksi tai englanniksi. Jos valikkokielenä on suomi, puheluun vastataan englanniksi.

Hätäpuhelun voi tehdä silloinkin, jos esimerkiksi näet onnettomuuden. Painat vain auton kattokonsolissa olevaa SOS-painiketta ja pystyt näin auttamaan muita hädässä.

Tietoa ja apua on saatavana napin painalluksella. Kiintoavaimen kuvaketta painamalla auto soittaa ŠKODA Ajoturvaan. Punaisella SOS-nappilla voi soittaa hätäpuhelun.

Proactive Service – apua, palvelua ja tukea

Kattokonsolissa on painikkeet suoran puhelinyhteyden ottamiseksi ŠKODA Ajoturvaan ja ŠKODA Asiakaspalveluun. Palvelut on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Mikäli autoon tulee esimerkiksi tekninen ongelma, kiintoavaimen kuvaketta painamalla auto soittaa ŠKODA Ajoturvaan ja ammattiapu on aina helposti saatavilla. Ajoturvan on mahdollista ladata autosta sen tiedot, jolloin mahdollinen vianmääritys on nopeampaa ja täsmällisempää.

Auton I-nappula soittaa ŠKODA Asiakaspalveluun, josta saa vastauksia auton käyttöön liittyvissä kysymyksissä.

Tiedätkö, koska on seuraavan huollon aika? Proactive Service auttaa tässäkin. Huollon ajankohdan lähestyessä auto ilmoittaa käyttäjän ennalta valitsemaan ŠKODA-huoltoon tulevasta huoltotarpeesta. Näin huolto voi ottaa asiakkaaseen suoraan yhteyttä tämän ennalta valitsemaa yhteyskanavaa käyttäen ja sopia huollosta. Helppoa ja huoletonta.

Remote Access – auto hallinnassa kaikkialla

Remote Access -ominaisuuksien avulla auto pysyy omistajan näpeissä myös silloin, kun ei olla autossa. Kotikoneelta voit esimerkiksi tarkistella ajomatkojen numerotietoja, kuten keskikulutuksia ja -nopeuksia. Saat tiedon siitäkin, täytyykö aamulla käydä tankkaamassa. Jäljellä olevan polttoaineen määrän voi tarkistaa mukavasti vaikkapa omalta tabletilta.

Muistitko lukita auton ovet? Jäikö ikkuna tai kattoluukku auki tai valot päälle? Enää ei tarvitse mennä autolle tarkistamaan, sillä nämä tiedot löytyvät myös ŠKODA Connect -portaalista sekä ŠKODA Connect -älypuhelinsovelluksesta. Jos hukkasit auton suurelle parkkipaikalle, älypuhelinsovelluksella voit aktivoida auton vilkut ja tarvittaessa myös äänitorven, ja johan alkaa auto löytyä.

Huolettaako, missä ja millaisella nopeudella perheen ajokortti-ikäinen lapsi autoa käyttää? Ylinopeusilmoitus ja Alueilmoitus kertovat välittömästi auton omistajalle, mikäli hänen asettamiaan auton käyttörajoituksia rikotaan. Jos auto on varustettu murtohälyttimellä, sen aktivoitumisesta saa välittömästi ilmoituksen.

Portaalissa uusie määränpäiden syöttäminen on helppoa. Osoitekentät ovat hakukenttiä, joten määränpää löytyy myös kohteen nimellä, vaikkei osoitetta olisikaan tiedossa.

ŠKODA Connectin palveluita hallitaan ja yksilöidään ŠKODA Connect -portaalissa. Voit esimerkiksi valita, mitä uutissyötteitä haluat autoosi saataville. Voit myös laatia tulevan ajomatkan reitin valmiiksi tai hakea auton kuntoraportin ollaksesi varma, että autosi voi hyvin.

ŠKODA Connect App on Android- ja iOS-käyttöjärjestelmien puhelimiin saatava sovellus, jonka sisältöä on virtaviivaistettu vieläkin helpomman käytön takaamiseksi liikkeellä oltaessa. ŠKODA Connect App näyttää esimerkiksi sen, mihin auto on pysäköity. Tarvittaessa auton löytymistä lähialueelta voi helpottaa aktivoimalla puhelimesta auton vilkut ja jopa äänimerkin.

Mitä maksaa?

Kodiaqissa ja uudistuneessa Octaviassa Care Connect on mallista riippuen autossa joko vakiona tai saatavilla lisävarusteena. Mikäli autoissa on navigaattori, sen mukana tulee aina myös Infotainment Online.

Care Connectiin kuuluvat Hätäpuhelu- ja Proactive Service -kokonaisuudet ovat veloituksetta käytössä 14 vuotta. Care Connectin Remote Access -etäkäyttöominaisuudet sisältyvät auton hintaan valinnan mukaan joko vuoden tai kolme vuotta. Myös Infotainment Online -palvelut sisältyvät navigaattoriin joko vuoden tai kolme vuotta sen mukaan, kumpi kesto autoon on tilausvaiheessa valittu.

Remote Access ja Infotainment Online -palveluille voi ostaa jatkokautta helposti ŠKODA Connect -portaalissa.

Care Connectin osalta autossa on integroitu SIM, ja sen datasiirto- sekä puhelukustannuksista vastaa Škoda. Infotainment Onlinen datamäärä riippuu paljon käytöstä, joten käyttäjä vastaa sen dataliikenteestä. Voit jakaa autolle matkapuhelimen mobiilidataa, liittää nettitikun USB-liittimeen tai data-SIM:n käsinelokeron korttipaikkaan.