› Autotoimitusten määrä ylsi uuteen ennätykseen 1 200 500 autoa (kasvua +6,6 %)
› Liikevaihto: ŠKODA AUTO teki uuden ennätyksen 16,6 miljardia euroa (kasvua +20,8 %)
› Käyttökate kasvoi 34,6 prosenttia 1,6 miljardiin euroon
› Uusi ennätys suurimmalla yksittäisellä markkina-alueella: 325 000 autotoimitusta Kiinassa
› Kasvu jatkuu: 196 600 autotoimituksella historian paras tammi-helmikuu
› Malliston jatkuva kehitys: 19 uutta mallia seuraavan kahden vuoden aikana
› Yrityksen historian suurin investointiohjelma: ŠKODA AUTO investoi noin kaksi miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana vaihtoehtoisten voimanlähteiden tekniikan ja uusien mobiilipalvelujen kehittämiseen
"Vuosi 2017 osoitti vakuuttavasti, kuinka hienosti laaja ja kiinnostava automallistomme on otettu markkinoilla vastaan: Vuosi 2017 oli historiamme paras vuosi; toimitimme asiakkaillemme yli 1,2 miljoonaa autoa," kertoo ŠKODA AUTON pääjohtaja Bernhard Maier. "Haluan kiittää kaikkia asiakkaitamme eri puolilla maailmaa luottamuksesta tuotteitamme ja brändiämme kohtaan. Meillä on vahva motivaatio jatkaa tällä kurssilla. Tuomme 19 uutta automallia markkinoille vuoden 2020 loppuun mennessä ja toteutamme yhtiömme historian suurimman investointiohjelman: seuraavan viiden vuoden aikana ŠKODA AUTO investoi noin kaksi miljardia euroa autojen sähköistymiseen ja uusiin mobiilipalveluihin. Toteutamme aktiivisesti Strategia 2025 -ohjelmaamme."
Taloudesta ja IT-järjestelmistä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Klaus-Dieter Schürmann lisää: "Tilikaudella 2017 onnistuimme jälleen kasvattamaan toimitettujen autojen lukumäärää ja samaan aikaan pystyimme käyttämään tuotantolaitostemme kapasiteettia korkealla tasolla. Kiinnostavan automalliston ja tuotantokustannusten optimoinnin ansiosta olemme jatkaneet kannattavuuden parantamista. Käyttökatteemme kasvoi uuteen ennätykseen 1,6 miljardia euroa (kasvua +34,6 %), mikä oli positiivisesti epäsuhteessa liikevaihdon kasvuun (+20,8 %). Suurin vaikutus on ollut onnistuneella katumaasturimallistollamme ja paremmalla kustannustehokkuudella."
"Työntekijämme ovat tämän upean menestyksen tärkein tukipilari," toteaa Bohdan Wojnar, henkilöstöasioista vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen, ja kiittää henkilöstöä koko johtokunnan puolesta. "Heidän vahva sitoutumisensa ja osaamisensa ovat mahdollistaneet tämän fantastisen tuloksen. Me jatkamme henkilöstömme kouluttamisen ja kehittämisen tiellä kohti autoilun sähköistymistä, automaatiota ja robotisointia, erityisesti nyt lähitulevaisuudessa, jotta henkilöstömme on parhaalla tavalla valmistautunut autoteollisuuden tulevaan kehitykseen."
Yrityksen historian paras vuosi
Tilikaudella 2017 ŠKODA AUTO ylsi uusiin liikevaihto- ja katetuottoennätyksiin. Liikevaihto kasvoi 16,559 miljardiin euroon (2016: 13,705 miljardia euroa), joten kasvua edelliseen, vuonna 2016 tehtyyn ennätykseen nähden oli 20,8 %. Käyttökate parani 34 6 prosentilla 1,611 miljardiin euroon (2016: 1,197 miljardia euroa), joka on 9,7 % liikevaihdosta (2016: 8,7%).
Tulos ennen veroja nousi 33,9 % prosentilla 1,570 miljardiin euroon (2016: 1,173 miljardia euroa). Tulos verojen jälkeen vuodelta 2017 oli 1,274 miljardia euroa (2016: 0,951 miljardia euroa) eli 34,0 % edellisvuotta parempi. Investointeja tehtiin 733 miljoonalla eurolla (2016: 548 miljoonalla eurolla).
Kiina edelleen suurin yksittäinen markkina ŠKODA AUTO luovutti vuonna 2017 ennätykselliset 1 200 500 autoa asiakkailleen kaikkialla maailmassa, missä määrässä on kasvua 6,6 prosenttia verrattuna 1 126 500 autoon vuonna 2016. Kiina säilytti asemansa kymmenen suurimman markkinan kärjessä. Viime vuonna ŠKODA AUTO toimitti asiakkaille Kiinassa 325 000 autoa. Seuraavaksi suurimmat markkinat olivat Saksa (173 300), Tšekin tasavalta (95 000), Britannia (80 100), Puola (66 600), Venäjä (62 300), Ranska (27 300), Turkki (25 000), Italia (24 700) ja Itävalta (24 300).
ŠKODA AUTO on aloittanut vuoden 2018 vahvasti. Tammi-helmikuun aikana tehtiin uusi ennätys, 196 600 autoa, mikä on 12,4 prosenttia enemmän kuin samana aikana edellisvuonna (2017: 174 900 autoa). Mladá Boleslavissa päätoimipaikkaansa pitävä autonvalmistaja esitteli tänä keväänä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä useita uusia tuotteita. Maailman ensiesittelyn saaneen ŠKODA VISION X -konseptiautomallin ohella esiteltiin uudistunut ŠKODA FABIA. Niiden lisäksi parrasvaloissa oli suositun ŠKODA KODIAQ -katumaasturimalliston uusi huippumalli ŠKODA KODIAQ L&K.
Suosittu mallisto
Nykyisten mallien CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ ja KODIAQ sekä SUPERB myötä Škodan automallisto on laajempi kuin koskaan aiemmin. ŠKODA OCTAVIA säilytti asemansa suosituimpana mallina myös vuonna 2017, ja ŠKODA SUPERB lisäsi myyntinsä kasvua. Merkittävä osuus vuoden 2017 uuteen myyntimääräennätykseen on ollut ŠKODA Kodiaqilla. Tätä suurta katumaasturimallia valmistettiin sen ensimmäisenä kokonaisena tuotantovuonna noin 100 000 kappaletta. Kompaktikokoinen katumaasturi KAROQ tuli myyntiin vasta myöhään syksyllä. Siitä ehdittiin valmistaa 6 500 kappaletta ja siitä saatiin jo tuhansia tilauksia.
Vuonna 2020 ŠKODA AUTO aloittaa sähköautomallin valmistamisen Mladá Boleslavissa
Pitkistä perinteistään tunnettu tšekkiläinen ŠKODA keskittyy lähivuosina vahvasti sähkön voimalla liikkumiseen ja jatkaa innovatiivisten voimanlähteiden kehittämistä historiansa suurimman investointiohjelman myötä. Škodan ensimmäisen täyssähköautomallin ŠKODA CITIGO BEV tuotanto alkaa 2019. Samana vuonna aloitetaan Škodan ensimmäisen plug-in-pistokehybridiautomallin ŠKODA SUPERB PHEV valmistaminen Kvasinyn tehtaalla. Vuonna 2019 ŠKODA AUTO aloittaa myös sähköautokomponenttien valmistamisen Mladá Boleslavin tehtaallaan Volkswagen-konsernin muille automerkeille. Volkswagen-konsernin MEB-perusrakenteeseen (Modular Electrification Kit) perustuva täyssähköautomalli ŠKODA VISION E ehtii tuotantoon vuonna 2020. Nyt kahden seuraavan vuoden aikana esitellään kaikkiaan 19 uutta automallia, joista yksi on Geneven autonäyttelyssä tänä keväänä esitellyn crossover-mallisen VISION X -konseptiauton sarjatuotantoversio ensi vuonna. ŠKODA AUTON automallistossa on vuoteen 2025 mennessä kaikkiaan kymmenen sähköistettyä automallia.
ŠKODA AUTO: selkeä strategia vuoteen 2025
ŠKODA AUTO on Strategia 2025 -ohjelmassaan määrittänyt ohjeistuksen ja tavoitteet vastatakseen autoteollisuuden pitkän tähtäimen muutoksiin ja haasteisiin erityisesti sähköautojen, autonomisesti ajavien autojen ja autojen liitettävyyden suhteen. Muita tärkeitä avainalueita ovat tuotteiden ja prosessien digitalisoituminen, uusien markkinoiden valtaaminen sekä perinteisen autonvalmistusliiketoiminnan laajentaminen kattamaan erilaisia ja monipuolisia mobiilipalveluja. Osana Strategia 2025 -ohjelmaansa ŠKODA AUTO panostaa intensiivisesti yrityksen kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä ŠKODA on aktiivisesti läsnä 102 maassa ja suunnitelmissa on laajentua kaikkiaan 120 maahan. ŠKODA AUTO aloittaa tuotteidensa myynnin Singaporessa myöhemmin tänä vuonna ja aikoo käynnistää myynnin Etelä-Afrikassa vuonna 2019.
1) ŠKODA-brändi maailmanlaajuisesti
2) Käsittää Škodan autotuotannon lukuun ottamatta Kiinan, Slovakian, Venäjän ja Intian tuotantoa ja sisältää Volkswagen-konsernin muiden automerkkien kuten Seatin, Audin ja Volkswagenin automallien tuotannon Škodan tehtailla; autotuotanto lukuun ottamatta osakokonaisuuksina / kokonaan osina koontimaahan toimitettavia autoja
3) Automyynti ilman osakokonaisuuksina / kokonaan osina koontimaahan toimitettavia autoja
4) Työntekijöiden lukumäärä ilman vuokratyövoimaa mutta sisältäen harjoittelijat