› ŠKODA AUTO valmistaa Volkswagen-konsernille kolmea erilaista vaihteistoa
Mladá Boleslavin ja Vrchlabín tehtaillaan
› ŠKODA AUTO on jatkuvan johdonmukaisesti optimoinut, automatisoinut ja digitalisoinut vaihteistotuotantoa Industry 4.0 -periaatteiden mukaisesti
Tuotannosta ja logistiikasta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus: "Olemme tänään saavuttaneet nykysukupolven vaihteistojen 13 miljoonan kappaleen tuotantomäärän. Tämä saavutus on osoitus henkilökuntamme ammattitaidosta ja ihailtavasta yhteishengestä. Näiden vahvuuksien ansiosta ŠKODA AUTON komponenttituotanto on jatkuvasti kasvattanut strategista merkitystään Volkswagen-konsernin tuotantolaitosverkostossa ja kehittynyt siinä yhdeksi tärkeäksi tukipilariksi".
ŠKODA AUTON komponenttituotannosta vastaava johtaja Christian Bleiel: "Mladá Boleslavin ja Vrchlabín tehtaamme lukeutuvat autoteollisuuden nykyaikaisimpiin ja tehokkaimpiin. Vaihteistomme täyttävät tiukimmat laatuvaatimukset. Näiden vaihteistojen valmistaminen monimutkaisilla high tech -laitteistoillamme vaatii tehtaiden työntekijöiltä monivuotista kokemusta ja erinomaista ammattitaitoa. Innovatiivisuudella, jatkuvalla optimoinnilla ja automatisoinnilla sekä – kaikkein tärkeimpänä – digitalisoinnilla me olemme määrätietoisesti kehittäneet komponenttituotantoamme".
Nykyään ŠKODA AUTO valmistaa kolmea eri vaihteistotyyppiä, joita ŠKODA-automallien lisäksi käytetään myös muissa Volkswagen-konsernin automalleissa. Päätehtaallaan Mladá Boleslavissa ŠKODA on valmistanut käsivalintaista viisivaihteista MQ200-vaihteistoa 1,0 ‒1,6-litraisten bensiinimoottoreiden vaihteistoksi jo vuodesta 2000; vuodesta 2011 alkaen MQ200-vaihteistosta on ollut tuotannossa myös kuusivaihteinen versio. Tätä vaihteistotyyppiä on valmistettu yhteensä jo 7 590 000 kappaletta. Päivätuotanto on 2 000 vaihteistoa.
Mladá Boleslavissa vuodesta 2011 valmistettava käsivalintainen MQ100/SQ100-vaihteisto suunniteltiin alunperin Volkswagen-konsernin ‘uuteen pieneen perheautoon’. Ensimmäisen kerran sitä käytettiin automalleissa ŠKODA CITIGO ja VW up! sekä Seat Mii. Nämä automallit (paitsi VW up!) ovat nykyään saatavissa vain täyssähköautoina, joissa ei tarvita vaihteistoa. Siten tätä vaihteistotyyppiä käytetään lähinnä ŠKODA Fabiassa ja muissa Volkswagen-konsernin automalleissa, joissa on yksilitrainen bensiinimoottori. Elokuussa 2020 Mladá Boleslavin tehtaalla valmistui kahdesmiljoonas MQ100/SQ100-vaihteisto.
Vuodesta 2012 alkaen ŠKODA on myös valmistanut seitsemänvaihteista DQ200-kaksoiskytkinvaihteistoa (DSG) komponenttitehtaallaan Vrchlabíssa. Päivätuotantovauhdilla 2 300 kappaletta tätä vaihteistotyyppiä on valmistettu jo yli 3 300 000 kappaletta. Tätä vaihteistoa käyttävät Škodan ohella myös muut Volkswagen-konsernin automerkit.
Pelkästään 2019 ŠKODA AUTO valmisti noin 1 125 200 vaihteistoa, mistä päivätuotantomääräksi saadaan noin 4 800.