ŠKODA on investoinut uuteen valmistustekniikkaan Mladá Boleslavintehtaalla lähes 29 miljoonaa euroa.
Komponenttituotannosta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Bleiel : ”Teknisesti erittäin edistyksellinen plasmapinnoitus tekee EA211 TSI EVO -moottoreistamme vieläkin taloudellisempia. Uusi valmistusmenetelmä pienentää moottorin sisäisiä kitkahäviöitä ja siten myös polttoaineen kulutusta. Lisäksi tällainen pinnoite jakaa lämmön sylintereissä tasaisemmin, mikä optimoi termisiä rasituksia. Valmistamme plasmapinnoitusta käyttäen moottoreita Mladá Boleslavissa kolmessa vuorossa, ja näitä moottoreita asennetaan FABIA-, SCALA-, OCTAVIA-, KAMIQ- ja KAROQ-malleihin”.
Sylinteripintojen plasmapinnoitusta käytetään siten myös ŠKODA OCTAVIA e-TEC -kevythybridien moottoreissa.
ŠKODA on lisännyt moottoritehtaalleen linjan, jolla on kaksi kaksipolttimellista plasmapinnoituksen erikoislaitteistoa. ŠKODA AUTO on investoinut 28,8 miljoonaa euroa tähän uudistukseen ja kaikkiaan 69,1 miljoonaa euroa moottorituotannon modernisointiin.
Moottoreiden valmistuksessa sylinterit ensin porataan sylinteriryhmään. Sitten 1,5 kW laser karhentaa sylinteriseinämät, jotta plasmakerroksen kunnollinen tarttuminen varmistuu. Sylinteriseinämien karhentamisessa lasersäde tekee pinnan jokaiselle millimetrille kymmenen keskimäärin 40 mikrometrin syvyistä uraa. Tämä valmistusvaihe tehdään kontrolloidussa, typellä täytetyssä suojailmatilassa, millä varmistetaan laserin optiikan pysyminen puhtaana ja tarkkuus. Plasmakaasuna käytetään vedyn ja argonin seosta.
Prosessissa tarvitaan 4,5 litraa vetyä minuutissa. Plasman lämpötila nostetaan 15 000 asteeseen, ja siihen sekoitetaan erityyppisiä hienoksi jauhettuja teräksiä. Jauhe sisältää rautaa, hiiltä, piitä ja mangaania sekä muita tarpeellisia alkuaineita.
Jauheenraekoko on alle 50 mikrometriä. Kun jauhetta suihkutetaan sylinteriseinämiin, sulava jauhe muodostaa noin 250 mikrometrin paksuisen kerroksen. Valmistusvaiheen lopuksi tämä kerros hoonataan, minkä jälkeen sen paksuus on vain 150 mikrometriä.
Vertailun vuoksi: perinteisen sylinteriputken paksuus on 4 millimetriä. Laadun varmistamiseksi jokaisen sylinterin mittatarkkuus tarkastetaan valmistuksen useassa eri vaiheessa automaattisesti. Esimerkiksi optisilla mittalaitteilla tarkastetaan ensin laserilla karhennetut pinnat. Sitä seuraa toinen mittaus plasmapinnoittamisen jälkeen. Lopuksi myös plasmakerroksen rakenne tarkastetaan pyörrevirtausmenetelmällä.
Pinnoitusprosessissa plasman lämpötila nostetaan 15 000 asteeseen, ja siihen sekoitetaan erityyppisiä hienoksi jauhettuja teräksiä. Jauhe sisältää rautaa, hiiltä, piitä ja mangaania sekä muita tarpeellisia alkuaineita.