› Mladá Boleslavin tehtaalla tuotantolinjan muutoksiin investoitiin 32 miljoonaa euroa
› ENYAQ iV -malleja tehdään jopa 350 kappaletta päivässä rinnan OCTAVIA- ja KAROQ-mallien kanssa
› ŠKODA ottaa ENYAQ iV -mallilla autoilun sähköistymisessä merkittävän askeleen
Tuotannosta ja logistiikasta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus: "ENYAQ iV on Škodan ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka on alusta alkaen suunniteltu täyssähköautoksi. Se tarkoittaa myös, että uusi katumaasturimme on asettanut valmistusprosesseille täysin erilaiset haasteet ja vaatimukset kuin polttomoottoriautojen tekeminen. Se on näkynyt myös niissä kattavissa valmistelu- ja muutostöissä, joita Mladá Boleslavin tehtaalla on tehty viime kesästä alkaen. Uuden ŠKODA ENYAQ iV:n tuotannon käynnistyminen Volkswagen-konsernin ainoalla kokoonpanolinjalla, jolla voidaan tehdä rinnan sekä MEB- että MQB-perustekniikan automalleja, on meille kaikille aivan erityinen hetki".
ŠKODA on investoinut 32 miljoonaa euroa Mladá Boleslavissa sijaitsevan päätehtaansa muutoksiin, jotta MEB- ja MQB-perustekniikan autoja pystytään valmistamaan samalla linjalla. Tehtaalla tullaan pystymään tekemään päivässä jopa 350 kappaletta ENYAQ iV -malleja joustavasti rinnan OCTAVIA- ja KAROQ-mallien kanssa. Täyssähköautojen ja niihin asennettavien komponenttien suuremman painon vuoksi ŠKODA on tehnyt tehtaalla rakenteellisia muutoksia ja toteuttanut erilaisen kuljetintekniikan. Lisäksi ŠKODA on ottanut tehtaalla käyttöön uusia turvallisuustoimenpiteitä, kuten akkujen käsittelyä turvaavan lämpökamerajärjestelmän. Se valvoo lämpötilaa akkujen käsittelyalueella kellon ympäri ja hälyttää heti, jos poikkeamia havaitaan.
Takaveto tai neliveto, kestävän kehityksen sisustusmateriaalit ja innovatiiviset avustinjärjestelmät ŠKODA ENYAQ iV:n kaksi akkuvaihtoehtoa ja neljä tehoversiota takaavat ympäristövastuullisen ja samalla hauskan ajamisen. Kahdessa tehokkaimmassa versiossa on edessä toinen sähkömoottori, joka toimii yhdessä takamoottorin kanssa. Toimintamatka riippuu valitusta akkukoosta ja on WLTP-testisyklin mukaisesti pisimmillään jopa 532 kilometriä. Sisustuksen Design-vaihtoehdot korvaavat aiemmista automalleista tutut varusteluversiot. Harmoniset sisustusvaihtoehdot ovat saaneet innoituksen modernista elämänympäristöstämme. Sisustuksissa käytetään ympäristövastuullisesti valmistettuja materiaaleja sekä kierrätysmateriaaleja kuten villaa ja kasviuutteilla parkittua nahkaa. ENYAQ iV on myös ensimmäinen ŠKODA-automalli, johon on saatavissa lisätyn todellisuuden Head Up -tuulilasinäyttö. Se näyttää tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään.
Kesällä 2019 ŠKODA esitteli 125-vuotisen historiansa ensimmäisen täyssähköautomallin ŠKODA CITIGOe iV ja ensimmäisen lataushybridimallinsa ŠKODA SUPERB iV. Päätehtaallaan Mladá Boleslavissa ŠKODA valmistaa lisäksi korkeajänniteakkuja, joita käytetään myös Volkswagen-konsernin muiden automerkkien lataushybridimalleissa. ŠKODA AUTO korostaa autojen sähköistymiseen liittyvän työntekijöiden kohdistetun ja kattavan koulutuksen merkitystä. Tähän mennessä jo yli 16 000 työntekijää on suorittanut oman erikoiskoulutuksensa.