Pitkän ja edelleen voimakkaana jatkuvan kilpailuperinteen tärkeimpiä lenkkejä oli 1970-luvulla 110-mallista jalostettu 130 RS.

Ralliin ja ratakilpailuihin sekä Keski-Euroopassa erittäin suosittuihin mäkikilpailuihin suunniteltu 130RS tehtiin 110R Coupén koriin. Kilpa-autoa valmistettiin vuosina 1977–78. Tehoa 4-sylinterisestä kaasutinmoottorista saatiin 103 kW (138 hv). Moottori sijaitsi kevyessä autossa ajettavuuden kannalta edullisesti takana. Näin auto oli erinomaisen teho-paino -suhteen ja mainion ajettavuutensa ansiosta erittäin kilpailukykyinen.

Keveys ja taka-moottori tekivät autosta nopean soralla ja asfaltilla.

Keveys ja taka-moottori tekivät autosta nopean soralla ja asfaltilla.

Ohjaamon ilme on kilpa-autojen tapaan pelkistetty. Vain keskeiset mittarit on säilytetty.

Ohjaamon ilme on kilpa-autojen tapaan pelkistetty. Vain keskeiset mittarit on säilytetty.

1970-luvun alussa kehitetty OHV-moottori palveli eri Škoda-malleja aina 1990-luvulle saakka. RS:n kilpaversiosta saatiin tehoa lähes 140 hevosvoimaa.

1970-luvun alussa kehitetty OHV-moottori palveli eri Škoda-malleja aina 1990-luvulle saakka. RS:n kilpaversiosta saatiin tehoa lähes 140 hevosvoimaa.

 

SKODA 130 RS
Tekniset tiedot
4-sylinterinen rivimoottori OHV
Iskutilavuus 1,289 cm3
Kaksi kaksikurkkuista vaakaimukaasutinta
Teho: 103 kW (138 hv)/7 000–8 500 r/min
Vääntö: 137 Nm/5 500 r/min
Huippunopeus: 187 km/h
Paino: 740 – 825 kg
FIA:n luokitusnumero: 1674