Pitkän ja edelleen voimakkaana jatkuvan kilpailuperinteen tärkeimpiä lenkkejä oli 1970-luvulla 110-mallista jalostettu 130 RS.
Ralliin ja ratakilpailuihin sekä Keski-Euroopassa erittäin suosittuihin mäkikilpailuihin suunniteltu 130RS tehtiin 110R Coupén koriin. Kilpa-autoa valmistettiin vuosina 1977–78. Tehoa 4-sylinterisestä kaasutinmoottorista saatiin 103 kW (138 hv). Moottori sijaitsi kevyessä autossa ajettavuuden kannalta edullisesti takana. Näin auto oli erinomaisen teho-paino -suhteen ja mainion ajettavuutensa ansiosta erittäin kilpailukykyinen.
Keveys ja taka-moottori tekivät autosta nopean soralla ja asfaltilla.
Ohjaamon ilme on kilpa-autojen tapaan pelkistetty. Vain keskeiset mittarit on säilytetty.
1970-luvun alussa kehitetty OHV-moottori palveli eri Škoda-malleja aina 1990-luvulle saakka. RS:n kilpaversiosta saatiin tehoa lähes 140 hevosvoimaa.