ŠKODA Sport vuodelta 1949.

ŠKODA Auto viettää tänä vuonna perustamisensa 125-vuotisjuhlavuotta. Sen kunniaksi Pariisin kansainvälisessä Rétromobile-klassikkoautonäyttelyssä nähdään 9.2. asti monen aikakauden kulkuneuvoja, jotka piirtävät kuvan yrityksen matkasta tähän päivään.

Näyttelyn vanhinta Škodan esille tuomaa kulkuneuvoa edustaa vuoden 1896 Slavia-polkupyörän kopio. Samalla pyörä edustaa kansainväliseksi tekijäksi kasvaneen yrityksen toiminnan alkua, joka vie vuoteen 1895, jolloin Václav Laurin ja Václav Klement perustivat polkupyöriä korjaavan ja vähän myöhemmin myös pyöriä valmistavan yrityksen.

Vuoden 1896 Slavia-polkupyörän kopio.

Näyttelyn pyörä on tarkka replika esikuvastaan. Viime vuonna pyörä pääsi parrasvaloihin L’Etape du Tour -kuntopyöräilytapahtumassa, jossa amatööripyöräilijät kisasivat Ranskan ympäriajon yhdellä alkuperäisellä etapilla. Prahalainen klassikkopyöräfani Vladimír Vidim kiipesi kisassa kyseisellä pyörällä 2 365 metrin korkeuseroisen vuoristoetapin. Nykypyöriin verrattuna ero on melkoinen: Slavia-pyörä painaa lähes tuplasti enemmän (18 kiloa) eikä siinä ole vaihteita tai jarruja.

Ainoa jäljellä oleva vuodelta 1908

Mladá Boleslavissa toimiva Škoda on maailman vanhimpia autonvalmistajia. Jo vuonna 1901 Škoda osallistui moottoriurheilutapahtumaan, ja yksi yrityksen menestyneimmistä urheiluautoista oli Laurin & Klement BSC. Autoja valmistettiin aikanaan vain 12 kappaletta ja sillä voitettiin esimerkiksi Pariisi-Berliini-ralli vuonna 1908.

Maailman ainut jäljellä oleva Laurin & Klement BSC vuodelta 1908.

Ainoan ja ainutlaatuisen jäljellä olevan yksilön moottorin numero 5635 varmistaa alkuperän. Se on valmistunut tehtaalla 12.7.1908 ja se sisältyy perusteellisesti ja pikkutarkasti entisöitynä Škoda-museon kokoelmiin. Voiturette-urheiluautossa oli vesijäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori teholtaan 12 hv (8,8 kW) ja iskutilavuudeltaan 1399 cm3. Kaksipaikkaisen auton huippunopeus oli 75 km/h.

Harvinainen herkku: ŠKODA Sport

Vuonna 1949 Mladá Boleslavissa tehtiin vain kaksi ŠKODA Sport-autoa, joka perustui suosittuun Škoda 1101 Tudor-malliin. Kesäkuussa 1950 kuljettajakaksikko Václav Bobek ja Jaroslav Netušil osallistui autolla legendaariseen 24 tunnin kisaan Ranskassa. Lupaavan lähdön ja 13 tunnin kisaamisen jälkeen pikkuruinen osa moottorissa kuitenkin rikkoutui ja kisa keskeytyi.

Maailman poliittisen tilanteen kärjistymisen seurauksena Škoda-tehdastiimi ei tulevina vuosina enää osallistunut Le Mansin kisoihin. Pariisin näyttelyssä esillä olleella yksityiskokoelman autolla ajettiin yli 70 kisaa vuosina 1949‒1962.

Octavia vuodelta 1960.

Supersuosikki jo vuodesta 1959

Škodan suosituin automalli Octavia on ollut tuotannossa vuodesta 1959. Se sai kunnian edustaa Škodan menestyneimpiä automalleja myös Rétromobile-klassikkoautonäyttelyssä.

Škoda-museo lainasi Pariisin näyttelyyn vuonna 1960 valmistetun kaksiovisen mallin, jonka 1089-kuutioinen moottori kehittää tehoa 40 hv (29 kW). Vuonna 1960 Škoda laajensi mallistoaan esittelemällä myös ensimmäisen Octavia Combi -farmarimallin.

Octavia-malliston autoja ja siihen perustuvaa Felicia-cabrioletia vietiin kymmeniin maihin eri puolille maailmaa. Octavia TS kirjoitti nimensä rallinajon historiaan alle 1300-kuutioisten luokkavoitoilla Monte Carlon ralleissa peräkkäisinä vuosina 1961, 1962 ja 1963.

Täyssähkö-konseptiauto ŠKODA VISION E vuodelta 2017.

Kansainvälinen Rétromobile-klassikkoautonäyttely järjestetään jo 45. kerran Pariisin Porte de Versailles’n messukeskuksessa 5.‒9. helmikuuta 2020. Yhteensä 72 000 neliömetrin näyttelytilassa on 620 näytteilleasettajaa.