Škodan kiehtova 125-vuotinen historia on täynnä lukuisia virstanpylväitä, legendaarisia automalleja ja ihmisiä. Kurkista nyt historiaan ja autoihin, jotka ovat rakentaneet Škodan menestystarinaa.
Škodan juhlavuoden kunniaksi julkaisemme vuoden 2020 aikana useita artikkeleita, joissa muistelemme tärkeitä hetkiä Škodan vuonna 1895 käynnistyneen toiminnan varrelta. Artikkelit vievät paikkoihin ja esittelevät ihmisiä, jotka ovat jättäneet lähtemättömän jälkensä yrityksen toimintaan. Tuomme esiin kirkkaana loistavia voittoja ja menestyksiä kisaradoilta ja rallipoluilta. Sarja käynnistyy ikonisilla automalleilla, jotka tekivät automerkistä tunnetun 1900-luvun myllerryksissä ja jotka edelleen – autojen sähköistymisen alkutaipaleella – ansaitsevat paikkansa autoilun historiassa.
1905
LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A
Ensimmäinen Mladá Boleslavissa valmistettu auto jatkoi Slavia-polkupyörien ja Laurin & Klement -moottoripyörien viitoittamalla tiellä. Menestys huipentui vuonna 1905, kun autolla voitettiin epävirallinen maailmanmestaruus Dourdanissa Pariisin lähellä. Yksilitraisella ja kaksisylinterisellä V-moottorilla varustettu L&K Voiturette A kehitti tehoa peräti seitsemän hevosvoimaa. Myös auton käsiteltävyys ja ajo-ominaisuudet sekä hinnalle saatava vastine edustivat aikansa huippua. Jopa 40 tuntikilometrin huippunopeuteen yltäneen Voiturette A:n seuraajamallit nimettiin niin ikään kirjaimilla.
1911
LAURIN & KLEMENT S
Erinomainen S-malli pysyi tuotannossa peräti 14 vuoden ajan. Auto oli aikansa suursuosikki ja sitä tehtiin yli 2 000 kappaletta. Osittain juuri S-mallin ansiosta Laurin & Klementistä kehittyi Itävalta-Unkarin keisarikunnan suurin moottoriajoneuvovalmistaja. Esimerkiksi jo vuonna 1913 L&K Sg -mallista löytyi peräti kymmenen eri koriversiota, mukaan lukien Doctor- ja Lady-coupét sekä Progress-tavarankuljetusmalli.
1925
LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110
Laurin & Klement yhdistyi vuonna 1925 pilseniläiseen Škodaan, joka oli yksi Keski-Euroopan suurimmista raskaan teollisuuden monialayrityksistä valmistaen esimerkiksi koneita, teollisuuden laitteistoja, tykkejä, ammuksia ja vetureita. Siirtymävaiheen aikaisesta L&K / Škoda 110 -mallista oli tarjolla useita eri versioita, esimerkiksi kangaskattoiset ja kovakattoiset mallit. Kaksi autoa yhdessä -periaate oli toteutettu moduulirakenteella, jossa auton korin takaosa oli irrotettavissa. Näin tavallisen henkilöauton sai muutettua käytännölliseksi kaksipaikkaiseksi autoksi, jossa oli lavatila. Kauppamies pystyi näin käyttämään samaa autoa perheen sunnuntaiajeluilla ja arkisin tavaroiden kuljettamiseen.
1934
ŠKODA SUPERB
Kun Škoda vuonna 1934 etsi nimeä uudelle lippulaivamallilleen, päädyttiin nimeen Superb. Kuusisylinterisen Š 640 Superb -mallin tuotanto alkoi 1935. Sen ylellisiin varusteisiin sisältyivät radio sekä ruusupuinen lokerollinen väliseinä, joka erotti kuljettajan tärkeistä matkustajista, kuten poliitikoista, diplomaateista ja liikemiehistä. Usein tämän auton ostajat valitsivat kengätkin, joiden valmistaja oli sama kuin Škoda-autoissa käytettyjen renkaiden: Zlínin kaupungissa toimiva Baťa.
1936
ŠKODA POPULAR Monte Carlo
Tammikuussa 1936 Škoda Popular sijoittui toiseksi Monte Carlon rallin alle 1500-kuutioisten autojen luokassa. Autotehdas takoi rautaa, kun se oli kuumaa: pian tämän menestyksen jälkeen asiakkaille oli tarjolla roadster- tai coupé-korinen urheiluauto. Škoda Popular Monte Carlo -mallin edistykselliset tekniset ratkaisut, vankka mutta kevyt keskusputkirunko, jokaisen pyörän erillisjousitus sekä takaveto yhdessä aerodynaamisen ja tyylikkään muotoilun kanssa herättivät ihastusta.
1959
ŠKODA OCTAVIA
Škoda Octavia on musiikin mieleen tuova mallinimi. Nimi on alun perin latinaa sekä naisen etunimi, mutta se tarkoittaa myös kahdeksatta. Miksi kahdeksas? Koska se oli kahdeksas Škoda-malli, jossa käytettiin edistyksellistä keskusputkirunkoa ja koska se oli myös autotehtaan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen. Octaviasta tulikin suurmenestys, jonka vahvuudet todistuivat myös kovissa rata- ja rallikisoissa, josta upeimpana esimerkkinä on kolmoisluokkavoitto Monte Carlon rallissa. Etenkin Pohjoismaissa ihastuttiin Octavian ominaisuuksiin lumessa ja jäällä. Perusversio oli luiskaporrasperäinen, mutta pian se sai rinnalleen Škoda Octavia Combi -farmarimallin, jota valmistettiin vuoteen 1971 saakka.
1959
ŠKODA FELICIA
Octavia-mallin aikalais- ja sisarmalli oli kangaskattoinen Škoda Felicia. Kangaskaton tilalle oli lisähintaan saatavissa irrotettava laminaattikovakatto. Parempaa suorituskykyä halunneet asiakkaat valitsivat kaksikaasuttimellisen Super-version. Autoa valmistettiin 1950- ja 1960-lukujen taitteessa kaikkiaan 14 863 kappaletta. 1960-luvun Felicia on yksi Škoda-klassikkoautoharrastajien eniten haluamista malleista. Vuonna 1960 perustettu Felicia-kerho toimii edelleenkin aktiivisesti.
1964
ŠKODA 1000 MB
Vuonna 1964 esiteltiin täysin uusi takamoottoristen ja takavetoisten Škoda-automallien sukupolvi. Tätä yhtä aikansa parhaista eurooppalaisista autoista yksilitraisten luokassa valmistettiin lähes 443 000 kappaletta. Edistyksellisistä teknisistä ratkaisuista kertoo esimerkiksi alumiinipainevalumenetelmällä valmistettu sylinteriryhmä, joka on alun perin tšekkiläinen keksintö. Mladá Boleslavin tehtaan uusi moderni osa mahdollisti tuotantomäärien merkittävän nostamisen. Škoda 1000 MB -sedanin ja tehokkaamman 1100-mallin ohella tehtiin myös kaksiovista MBX-versiota. Takamoottorinen takavetoinen auto oli Euroopassa 1960-luvun alkupuoliskolla suosittu ja yleinen. Škoda jatkoi automallien valmistusta 1990-luvun alkuun saakka.
1970
ŠKODA 110 R ja ŠKODA 130 RS rallye
Elegantti 2+2-paikkainen Škoda 110 R coupé syntyi Itä-Böömissä Kvasinyn tehtaalla. R-malleja valmistettiin kaikkiaan 57 000 kappaletta, joista suurin osa vietiin ulkomaille. Tässä autossa katse kiinnittyy kauniisti viettävään kattolinjaan, siroihin B-pilareihin ja ovien kehyksettömiin laseihin sekä anatomisesti muotoilluihin istuimiin ja tyylikkääseen kojelautaan. Ikä ei ole laimentanut coupén suosiota: keräilijäpiireissä se on yksi halutuimmista 1970-luvun automalleista. Mallia 110 R käytettiin vuonna 1975 pohjana yhdelle moottoriurheilun legendaarisimmista malleista eli Škoda 130 RS:lle. RS:n menestys ralliajossa ja ratakisoissa antoi automallille lempinimen Idän Porsche. Auton 1300-kuutioisesta moottorista irtosi tehoa 140‒183 hevosvoimaa, mikä siivitti jopa huippunopeuteen 220 km/h.
1987
ŠKODA FAVORIT
Favorit merkitsi suurta muutosta Škodan voimalinjoissa. Kaikki takana -rakenteesta siirryttiin nyt kaikki edessä -rakenteeseen. Etumoottori ja etuveto olivat linjassa ajan hengen kanssa. Korin takaosaan saatiin takaistuimien kääntyvien selkänojien ansiosta vapaata tilaa tavaroille. Rakenne mahdollisti myös farmari- ja avolavamallit. Auton käytännölliset vahvuudet tekivät siitä yhden Škodan legendoista. Korin kauniit muodot syntyivät italialaisessa Bertone-muotoilustudiossa. Peruskorimalli eli viisiovinen hatchback sai seurakseen Forman-farmarin, tavarankuljetusten Pick up -avolavamallin sekä muita versioita kuten ambulanssin. Tämän malliperheen autoja valmistettiin yli miljoona.
1996
ŠKODA OCTAVIA I
Vuonna 1996 Škoda esitteli ensimmäisen automallinsa, joka oli suunniteltu kokonaan Volkswagen-konserniin kuulumisen aikana. Se oli Škodan modernin historian ensimmäinen ns. C-segmenttiin sijoittuva automalli, ja sen katsottiin ansaitsevan nimen Octavia. Autoilijat ihastuivat valtavaan tavaratilaan ja erinomaiseen vastineeseen rahalle. Octavian erittäin turvallinen kori oli ensimmäinen, jonka Škoda suunnitteli tietokoneavusteisesti (CAD, Computer Aided Design). Korin aikaa kestävät ja tyylikkäät muodot piirsi Dirk van Braeckelin johtama Škodan muotoiluosasto. Vuosien mittaan useamman kerran päivitetyn Octavia I:n tuotanto päättyi vasta 2010. Viimeisinä vuosina sitä valmistettiin rinnan toisen sukupolven Octavian kanssa.
2016
ŠKODA KODIAQ
Kun oli kulunut 40 vuotta Octavia Super sedanin tekniikan pohjalle Uudessa-Seelannissa valmistetusta Trekka-monikäyttömaasturista, Škodan uuden katumaasturimalliston ensimmäinen malli esiteltiin 2016. Tilava Kodiaq sain nimensä Alaskan väkevän ruskeakarhun mukaan. Auton tavaratila on yksi tämän kokoluokan katumaastureiden suurimmista. Muihin vahvuuksiin lukeutuvat moderni elektroniikka sekä edistykselliset avustinjärjestelmät. Euroopan malleissa on vakiona myös eCall-hätäpuhelutoiminto. Älypuhelimeen asennetulla ŠKODA Connect -sovelluksella on mahdollista tarkistaa mm. auton sijainti sekä etäkäyttää tiettyjä toimintoja. Kodiaq-katumaasturia seurasivat pian kooltaan kompaktimmat Karoq ja Kamiq.
ŠKODA CITIGOᵉ iV
2019
ŠKODA CITIGOᵉ iV
Ensimmäisessä sarjavalmisteisessa Škoda-täyssähköautossa on hiljainen 61-kilowattinen moottori. Auton 36,8 kWh:n litiumioniakustolla päästään WLTP-testisyklikulutuksella jopa 252 kilometrin toimintamatkaan. Vakiovarustus sisältää monia online-toimintoja, joilla voidaan esimerkiksi kytkeä auton ilmastointilaite tai akuston lataus toimintaan tai tarkastaa täyssähköauton toimintasäde mistä tahansa.
ŠKODA SUPERB iV
2019
ŠKODA SUPERB iV
Suositun lippulaivamallin Škoda Superbin kolmas sukupolvi esiteltiin 2015. Nyt siitä on saatavissa myös Superb iV -lataushybridi: ahdetun nelisylinterisen 1,4-litraisen bensiinimoottorin rinnalla on sähkömoottori. Yhdessä ne kehittävät tehoa 160 kW. WLTP-testisyklin mukaan autolla voi ajaa jopa 62 kilometriä pelkästään sähköllä. Moottoreiden yhteiskäyttötilassa Superb iV:n toimintamatka on 930 km tankkaamatta tai lataamatta. Monipuolisen käytettävyyden ja ympäristövastuullisuuden suhteen tässä autossa yhdistyvät täyssähköauton ja polttomoottoriauton parhaat puolet.
ŠKODA OCTAVIA iV
2019
ŠKODA OCTAVIA IV
Vuodesta 1959 alkaen Škoda on valmistanut jo yli seitsemän miljoonaa Octaviaa. Marraskuu 2019 kirjataan syntyhetkeksi, jolloin ensiesiteltiin neljännen sukupolven Octavia ja Octavia Combi. Uusi Octavia on saatavissa bensiini- ja diesel- sekä bio-/maakaasukäyttöisenä ja lataushybridimallina. Erittäin tilavan ja samalla sulavalinjaisen korin poikkeuksellisen pieni ilmanvastus parantaa taloudellisuutta, ympäristövastuullisuutta ja sisätilojen äänitasoa. Lukuisat modernit avustinjärjestelmät lisäävät käytännöllisyyttä, josta Škodan suosituin automalli on aina tunnettu.
2019
ŠKODA VISION iV
Keväällä 2019 suurta huomiota herätti Škoda Vision iV -konseptiauto: Volkswagen-konsernin sähköautojen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva neliovinen crossover-coupé. Toisin kuin autoissa, jotka on toteutettu sähköautoiksi perinteisen polttomoottoriauton pohjalta, MEB-pohjaisissa sähköautomalleissa rakenteet ja tilankäyttö on alusta alkaen voitu suunnitella optimaaliseksi, mikä tuo lisätilaa matkustajille ja matkatavaroille. Tämän vallankumouksellisen konseptiauton pohjalta lopullisen muotoilunsa saava sarjatuotantomalli ensiesitellään 2020. Euroopan maihin myytävät autot valmistetaan Mladá Boleslavin tehtaalla.