28.3.2022
Sinunkin Škodasi on läpäissyt tämän – tutustu testirataan Ajankohtaista & Uutta

Kaikkien ŠKODA-autojen läpikäymä testirata käsittää erityppisiä ajopintoja ja vaaratekijöitä.

Kaikille ŠKODA-autoille tehdään tuotantolinjalta valmistumisen jälkeen lyhyt, mutta intensiivinen testiajo laadun tarkastamiseen tarkoitetulla testiradalla. Lue lisää, niin tiedät, mitä kaikkea tarkastus pitää sisällään.

TEKSTI VIDEO ja KUVAT: ŠKODA AUTO

Uusien autojen laadun intensiiviseen testaamiseen tarkoitettu testirata löytyy kaikkien ŠKODA-tehtaiden yhteydestä. Esimerkiksi SCALA, KAMIQ ja FABIA -malleilla ajetaan läpi rata, joka sijaitsee M1-hallin läheisyydessä Mladá Boleslavin tehtaalla.

Laadun tarkastamiseen tarkoitettu testirata käsittää erityppisiä ajopintoja ja vaaratekijöitä, joiden avulla auton rakenteen laatuominaisuudet voidaan testata perusteellisesti. Lisäksi testikuljettajat tekevät myös muita tarkastuksia, joilla varmistetaan, että auton järjestelmät toimivat asianmukaisesti.

Testiradalla autolla ajetaan kaksi noin 450 metrin pituista testikierrosta, joiden aikana vastaan tulee erilaisia vaaratilanteita. Testausprosessi kestää kokonaisuudessaan noin 12 minuuttia sisältäen myös auton tehtaalta testiradalle ajamiseen kuluvan ajan.

Kaikki uudet ŠKODA-autot käyvät tuotantolinjalta valmistuttuaan läpi testiradan laadun varmistamiseksi.

"Ajotestin lisäksi kuljettajat testaavat auton eri järjestelmien toiminnan moottorin käydessä sekä varmistavat, ettei auton 12 voltin akku kuormitu. Testissä varmistetaan muun muassa, että vilkut, äänitorvi, lasinpyyhkimet, tuulilasinpesimet, ulkopeilien sähkösäätö, ilmastointilaite, tuulilasin, takalasin ja istuimien lämmitystoiminnot sekä tietoviihdejärjestelmä toimivat moitteettomasti", laadunvarmistusosaston ajotestikoordinaattori Petr Konečný kertoo.

Testi alkaa rampista, jossa testataan seisontajarrua.

Tuotantolinjalta rullaavien autojen tahdissa pysymiseksi jokaisessa vuorossa työskentelee 15 testikuljettajaa. Tähän lukuun on päädytty työnkulkua, työhygieniaa ja tuotantotekniikan tietoja analysoimalla. Työprosessien modernisointi ja uusien tekniikoiden hyödyntäminen potentiaalisten asiakasvalitusten estämiseksi on olennainen osa Florian Weymarin johtaman laadunvarmistusosaston työtä.

Jokainen auto käy läpi samat testit eikä minkään mallin kohdalla tehdä tässä poikkeusta. Jos kuljettaja ilmoittaa mahdollisesta ongelmasta, auto lähetetään niin sanottuun kunnostuskeskukseen. Kun ongelma on korjattu, auto toimitetaan takaisin uutta koeajoa varten.

Testiväylällä on erityisiä valuraudasta valmistettuja harjanteita korin vääntöjäykkyyden testaamiseksi.

Radalla auto joutuu koetukselle. Se kohtaa jopa 14 erilaista estettä, joista 12 sisältyy vakiotestiin ja kaksi on varattu perusteellisempaa tarkastusta varten erilaisten poikkeamien yhteydessä. Testi alkaa rampista, jossa testataan seisontajarrua.

Tämän jälkeen autolla ajetaan testiväylälle, jossa on erityisiä valuraudasta valmistettuja harjanteita korin jäykkyyden testaamiseksi nopeuksissa 10–15 km/h kuljettajan tarkkaillessa mahdollisia ei-toivottuja ääniä. Tätä noin 14 metriä osuutta seuraa toinen, mutta hieman pidempi valurautaharjanteita sisältävä osuus, jonka aikana koriin kohdistuva vääntörasitus on aiempaan verrattuna hieman erityyppistä.

Rataosuus sisältää auton oikeassa liikenneympäristössä kohtaamia esteitä. "Olemme sisällyttäneet testirataan osuuden, jossa on upotettuja ja kohollaan olevia viemärinkansia eri korkeuksissa sekä sen jälkeen ratakiskojen ylitystä jäljittelevän osion", Petr Konečný kuvailee.

Tämä osio aloitetaan edeltävän osuuden kanssa samalla ajonopeudella. Kun auto saavuttaa simuloidun ratakiskoylityksen, nopeus on peräti 40 km/h. Tämän jälkeen suunnataan valurautatöyssyjä sisältävälle osuudelle, joka ajetaan myös 40 kilometrin tuntinopeudella, ja siitä jatketaan graniittikiveykselle.

Nämä vaaratekijät saavat auton heilumaan ja tärisemään eri tavoilla. "Kuljettaja tarkkailee, kuuluuko autosta mitään ei-toivottuja ääniä, kuten nakutusta, narinaa, kirskuntaa tai kitinää", Konečný toteaa.

Kivetyllä osuudella varmistetaan, ettei autosta kuulu ei-toivottuja ääniä.

Nyt kori saa pienen hengähdystauon ja auto suuntaa tasaiselle asfaltille. Kuljettaja testaa vaihde-/valitsinvivun ja auton toimintaa kiihdytyksen ja jarrutuksen yhteydessä ajonopeuden noustessa jopa 70 kilometriin tunnissa.

Seuraavaksi vuorossa on 50 kilometrin tuntinopeudella ajettava testipätkä, jossa on erikokoisia ja eri muotoon aseteltuja mukulakiviä. Sitä seuraava lyhyt osuus kivetyllä tasaisella tienpinnalla, jolla kuljettaja tekee hätäjarrutuksen nopeuden ollessa jopa 30 km/h.

"Tasainen kiveys ei vahingoita renkaita täydellä jarrutusteholla jarrutettaessa, ja samalla se simuloi liukasta tienpintaa", Konečný selventää kertoessaan, miksi kyseinen ajopinta on valittu osaksi testiä.

Lopuksi jäljellä on eräänlainen pyörien kohdalta kohokivetty ajoväylä, jonka jälkeen auto suuntaa pysäköintialueelle tarkastusten tekemiseksi auton seisoessa paikallaan.

Intensiivisen testiratatestauksen vuoksi upouuden Škodan matkamittari ei näytä nollaa. Testiradan monipuolisten vaaratekijöiden ansiosta autosi on kuitenkin testattu perusteellisesti ja tiedät, että se on kunnossa.

Lue lisää

Uusi FABIA kirii isompien rinnalle

Koeajossa

Voimalla seitsemän veljen

Koeajossa

Sähkö uudistaa huollon

Škoda Palvelee